Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Sprzęt  >  Testy praktyczne  >  Recenzja: Studio XR2 – gdy ważny jest kolor…


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Znany film Tima Burtona, Gnijąca panna młoda (Corpse bride), nakręcony został cyfrową lustrzanką?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Recenzja: Studio XR2 – gdy ważny jest kolor…
Autor: Przemysław Imieliński


« poprzednia strona 1|2|3|4 następna strona »

Krok ósmy: właściwa kalibracja i zapis profilu ICC
Trwające kilka minut różnokolorowe błyski pozwalają zbudować profil kolorystyczny monitora. Czujnik mierzy, jakie wartości wyświetlane są przez ekran i porównuje je z wartościami, jakie zostały wysłane przez program. W ten sposób budowany jest indywidualny profil urządzenia, który, po zapisaniu, może być wykorzystywany zarówno przez system operacyjny komputera, jak i zaawansowane aplikacje graficzne. Zaznaczenie opcji "Activate remeinder for the monitor calibration", pozwala z kolei określić, jak często komputer powinien przypominać nam o konieczności przeprowadzenia ponownej kalibracji.

Nazwa profilu ICC domyślnie zawiera w sobie datę kalibracji, pozwala to szybko ocenić w przyszłości, czy konieczne jest już ponowne przeprowadzenie tej operacji. Stanowiska graficzne, na których edytuje się ilustracje dla potrzeb poligrafii powinny być kalibrowane nawet raz w tygodniu.

Krok dziewiąty: ocena rezultatów
Zanim zapiszemy profil warto jeszcze sprawdzić, jakie wprowadził on zmiany w sposobie wyświetlania kolorów. W tym celu klikamy przycisk Before & After i porównujemy sposób wyświetlania barw przed i po utworzeniu profilu. Z początku obraz będzie się nam z pewnością wydawał zbyt chłodny, bowiem większość osób ma tendencję do zbytniego jego ocieplania, ale już po kilku minutach pracy przyzwyczaimy się do tego i ze zdziwieniem stwierdzimy, że to co do tej pory uznawaliśmy np. za biel miało wcześniej niemal brązowawy odcień.

Różnica pomiędzy barwami wyświetlanymi przez monitor przed i po kalibracji bywa naprawdę olbrzymia. Czasem okazuje się, że to, co uważaliśmy za biel wcale nią nie było.

Dlaczego warto?
Choć sprzętowy kalibrator nadal nie jest tanim narzędziem, to ceny tego typ urządzeń osiągnęły poziom, który nie stanowi już bariery nie do pokonania. Kilkaset złotych wydanych na spektrofotometr może zwrócić się nawet z nawiązką, jeśli należymy do osób, które wywołują lub drukują sporo zdjęć. Zainwestowane pieniądze pozwolą nam bowiem uniknąć wielu kosztownych prób niezbędnych do osiągnięcia pożądanej kolorystyki zdjęcia, nie mówiąc już o zaoszczędzonym czasie. Praca na skalibrowanym monitorze ma również tę zaletę, że po jakimś czasie przyzwyczaja nasz wzrok do prawidłowego postrzegania barw i ułatwia tym samym wyłapywanie wszelkich zafarbów czy innych wad kolorystycznych fotografii. Dzięki temu szybciej będziemy w stanie poprawiać najistotniejsze mankamenty zdjęć.
 
Warto pamiętać także i o tym, że dopóki nie mamy skalibrowanego zestawu komputerowego, wszelkie pretensje kierowane do pracowników fotograficznego laboratorium są zupełnie nieuzasadnione. Wszak być może sposób, w jaki zostały wywołane nasze zdjęcia odpowiada informacjom zawartym w plikach, tyle tylko, że zostały one błędnie skorygowane na podstawie niewłaściwie wyświetlanych kolorów przez nasz monitor. Warto o tym pomyśleć zanim złożymy reklamację.

Podsumowanie
Zestaw Studio XR2 firmy Colour Confidence to ciekawa propozycja dla osób przywiązujących wagę do wiernego odwzorowania barw. Wzorcowa szara karta pozwala zadbać o właściwe zrównoważenie kolorów jeszcze w trakcie wykonywania zdjęć, zaś sprzętowy kalibrator umożliwia stworzenie indywidualnego profilu dla naszego monitora. Dzięki temu łatwiej będzie nam nie tylko odpowiednio przygotować pliki do wywołania, ale i lepiej będą się one prezentowały na monitorze.
 
Do kontroli nad całym procesem przetwarzania obrazu brakuje jeszcze narzędzia do profilowania drukarki. Pewną ocenę jakości naszej drukarki możemy przeprowadzić w oparciu o pliki referencyjne z zestawu Kodaka, ale cóż zrobić, gdy wypada ona niekorzystnie? Niestety sprzętowe analizatory kolorystyki wydruków są jeszcze nadal stosunkowo drogie. Wspomniany dystrybutor ma swojej ofercie tego typu zestaw – Colour Confidence Profiler, jest on jednak ponad trzykrotnie droższy od testowanego przez nas Studia XR2. Miejmy nadzieję, że wkrótce ceny także tego typu urządzeń staną się dla miłośników fotografii bardziej dostępne.

Wady:
– brak polskojęzycznej wersji oprogramowania i dokumentacji
– niewielka praktyczna użyteczność zestawu Kodak Color Management Check-Up Kit

 
Zalety:
+ możliwość tworzenia profili kolorystycznych w standardzie przemysłowym
+ obsługa monitorów CRT oraz wyświetlaczy LCD i laptopów
+ wielostanowiskowa licencja, umożliwiająca kalibrację wielu zestawów komputerowych
+ uwzględnianie w procesie tworzenia profilu warunków oświetleniowych występujących w pomieszczeniu
+ wersje oprogramowania dla komputerów klasy PC i Macintosh
+ cena zestawu niższa niż urządzeń kupowanych pojedynczo


 


Cena: 229 EUR
Strona producenta: shop.colourconfidence.com

Zobacz także:
Colour Confidence Profiler – zestaw do kalibracji monitora i drukarki
« poprzednia strona 1|2|3|4 następna strona »
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 0.396s.