Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Edycja obrazu  >  Narzędzia do edycji  >  Recenzja: Adobe Photoshop Elements 7


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Panoramiczne monitory komputerowe o proporcjach obrazu 16:10 niemal idealnie spełniają zasady Złotej Proporcji?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Recenzja: Adobe Photoshop Elements 7
Autor: Jarosław Zachwieja



Najłatwiejsze zaznaczanie na świecie
Kolejnym nowym narzędziem wprowadzonym do Photoshopa Elements 7 jest Smart Brush, który umożliwia precyzyjne wprowadzanie jednym pociągnięciem pędzla efektów w wybranych miejscach. Tego typu narzędzia są spotykane w coraz większej liczbie programów i odznaczają się całkiem sporą precyzją działania. Jednak nawet w tak licznym gronie rozwiązanie zaproponowane przez firmę Adobe jest godne uwagi. Umożliwia ono osiągnięcie tak różnorodnych efektów, jak poprawienie urody modelki, zasymulowanie działania filtra połówkowego lub polaryzacyjnego, częściową lub całkowitą konwersję fotografii do postaci czarno białej lub wręcz przeciwnie – "pokolorowanie" jakiegoś elementu na zdjęciu tak, jak sobie tego życzymy.

Dzięki narzędziu Smart Brush możliwe jest łatwe zaznaczenie całego nieba i wzmocnienie jego niebieskiej barwy. Co równie ważne, siłę działania filtra można kontrolować również po nałożeniu.

Zasada działania narzędzia jest wręcz nieprzyzwoicie prosta – sprowadza się do naciśnięcia klawisza [F], wybrania z listy predefiniowanych efektów tego, który nas interesuje (lub jest najbardziej zbliżony do naszych oczekiwań – lista zawiera kilkadziesiąt różnych ustawień), a następnie przeciągnięcie pędzlem po fragmencie zdjęcia, który nas interesuje. Zmiany będziemy mogli obserwować na bieżąco.
 
Najważniejszą zaletą tego narzędzia – oprócz jego wysokiej skuteczności – jest fakt, iż jest ono nakładane na zdjęcie w postaci maski efektowej. Dzięki temu obszar działania, a także intensywność oraz rodzaj efektu mogą być regulowane również po jego nałożeniu. Nie musimy się zatem obawiać, że w przypadku popełnienia jakiegoś błędu będziemy musieli rozpoczynać pracę od nowa.
 
Oczywiście żadne narzędzie nie jest doskonałe i również Smart Brush ma swoje wady. Podczas zaznaczania dość łatwo jest je zmylić drobnymi detalami zdjęcia, takimi jak gałęzie z niebem w tle. Również zaznaczenie zębów modeli w celu ich wybielenia lub warg (opcja Lipstick) nie jest zbyt łatwe – "inteligentny pędzel" ma wówczas tendencję do zaznaczania zbyt dużych obszarów fotografii.

Cyfrowy lifting
Trzecim i ostatnim nowym narzędziem z grupy "dużych", jakie wprowadzono w siódmej edycji Photoshopa Elements jest filtr z grupy Blur o nazwie Surface Blur. Według producenta umożliwia on zmiękczenie faktury dużych powierzchni na zdjęciu z zachowaniem detali na ich krawędziach.

Do niewielkich zdjęć Surface Blur zdecydowanie się nie nadaje. Jego użycie powoduje zamianę twarzy fotografowanej osoby w gumową maskę.

Narzędzie to zaprojektowano z myślą o cyfrowym makijażu w fotografii portretowej – usuwaniu zmarszczek, łagodzeniu chropowatości skóry. Może być on przydatny, jednak trzeba bardzo uważać podczas jego użytkowania, ponieważ jest to filtr bardzo czuły na zmiany ustawień. Kluczem są tutaj dwa parametry: Radius, czyli natężenie działania efektu (w praktyce dla zdjęć o wymiarach "do Internetu" wartość 3 to już za dużo) oraz Treshold, czyli próg zadziałania (im niższy, tym więcej detali zostanie zachowanych). W praktyce filtr ten należy stosować tylko do zdjęć w wysokiej rozdzielczości – w innym wypadku jego działanie przywodzi na myśl szybki i nieudolny "cyfrowy lifting" stosowany do zdjęć z kolorowych magazynów.
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 1.42s.