Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Sprzęt  >  Testy praktyczne  >  Olympus OM-D E-M10 – najlepszy kompan w podróży cz. 2


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Panoramiczne monitory komputerowe o proporcjach obrazu 16:10 niemal idealnie spełniają zasady Złotej Proporcji?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Olympus OM-D E-M10 – najlepszy kompan w podróży cz. 2
Autor: Przemysław Imieliński



Obiektyw godny aparatu
Sprzedawany wraz z nowym modelem bezlusterkowca Olympusa kompaktowy obiektyw M.ZUIKO DIGITAL 14–42 mm 1:3.5–5.6 EZ naprawdę zasługuje na pochwałę. Jest nie tylko niewielki i po wyłączeniu aparatu składa się na tyle, że pozwala bez problemu nosić E-M10 w kieszeni kurtki, ale tez niezwykle szybko ustawia ostrość i jest naprawdę ostry, nawet przy stosowaniu dużych otworów przysłony. Do tego, pomimo dwukrotnie mniejszej niż w lustrzankach pełnoklatkowych matrycy aparatu, rejestruje bardzo plastyczny obraz o miłym dla oka rozmyciu obszarów nieostrych.
 
Przyjrzyjmy się zdjęciu zarejestrowanym z ręki przy otworze względnym f/4, czasie naświetlania 1/80 s i czułości 200 ISO:

To zbliżenie zostało wykonane z ręki przy przysłoni f/4 i czasie naświetlania 1/80 s. Czułość była ustawiona na 200 ISO, a ogniskowa obiektywu na 14 mm (28 mm dla aparatu pełnoklatkowego)


Pobierz ten plik w pełnej rozdzielczości: JPEG (ok. 7 MB).

Automatyczny balans bieli zapewnił bardzo wierne odwzorowanie odcieni zieleni, a główny temat jest ostry i ładnie wyodrębniony z tła, pomimo niewielkiej odległości dzielącej pierwszy i dalszy plan, a także bardzo jednolitej kolorystyki. Ostrości obrazu także trudno coś zarzucić, co można ocenić najlepiej oglądając powiększenie obrazu w skali 1:1:

Fragment obrazu oglądany w powiększeniu 1:1


Na powiększeniu fragmentu obrazu widać, z jaką szczegółowością i ostrością została oddana faktura liścia. Niezależnie więc od tego, czy będziemy fotografować architekturę, rośliny lub też wykonywać zdjęcia makro, uzyskamy obraz bogaty w detale i łatwo poddający się wyostrzaniu w programie graficzny, co docenią szczególnie użytkownicy E-M10 zapisujący fotografie w formacie RAW.

Sprzedawany w komplecie obiektyw ma także bardzo przydatny i uniwersalny zakres ogniskowych, która pozwala z jednej strony dość wygodnie fotografować całe budynki, a z drugiej zrobić zbliżenie jakiemuś zespołowi detali czy wykonać ciasny portret z rozmytym tłem. Oto, jak w praktyce może wyglądać zastosowanie skrajnych ustawień zoomu:

Oferowany przez obiektyw M.ZUIKO DIGITAL 14–42 mm 1:3.5–5.6 zakres ogniskowych pokrywa najczęściej wykorzystywane w codziennej fotografii ustawienia zoomu. Wartość w nawiasie to odpowiednik wartości ogniskowej dla aparatu pełnoklatkowego


Od szerokiego kąta widzenia do zbliżenia na detale czy ciasnego portretu – ten jeden niewielki obiektyw pozwala tworzyć bardzo zróżnicowane kadry


Artysta w podróży
Ostrość obrazu i szybkość pracy autofokusu jest niezwykle ważna przy wykonywaniu zdjęć w trakcie podróży, ale nie bez znaczenia jest także możliwość przedstawienia tematu w oryginalny lub odpowiadający naszej wizji sposób. Do tego celu świetnie nadają się dostępne w E-M10 filtry artystyczne, które nawet w pochmurny dzień potrafią wyczarować z nudnej sceny niezwykle kolorowy obraz (filtr Pop art), stworzyć pełen charakteru i siły wyrazu czarno-biały kadr (filtr Ziarnisty film) lub spojrzeć na scenę przez kamerę otworkową (filtr fotografia otworkowa). Użytkownik może skorzystać z 12 różnych filtrów artystycznych i co ważne poza przetworzonym zdjęciem zapisać jednocześnie fotografię także w formacie RAW. Dzięki takiemu rozwiązaniu zawsze mamy możliwość powrotu do pliku źródłowego i przetworzenia go przy pomocy innego filtra lub wywołania w klasyczny sposób.
 
Zobaczmy, jaki efekt wizualny daje użycie każdego z filtrów:

Powyższa animacja ukazuje działanie wszystkich filtrów artystycznych dostępnych w modelu E-M10


PORADA: Jak korzystać z filtrów?
Oczywiście nie każdy z filtrów nadaje się do każdego rodzaju sceny. Dlatego warto eksperymentować i korzystając z podglądu obrazu na tylnym wyświetlaczy przyjrzeć się tematowi z użyciem kliku wybranych ustawień. Pozwala to zobaczyć scenę w zupełnie świeży sposób, dzięki czemu często można dostrzec w niej coś, czego nie było widać gołym okiem. Osobiście polecam filtry Pop art, Fotografia otworkowa, Cross process i Ziarnisty film. Dają one wspaniałe efekty w większości sytuacji nadając zdjęciom unikatowy charakter.
 
Pamiętajmy jednak o tym, by korzystając z filtrów zawsze rejestrować zdjęcia w formacie RAW, gdyż daje nam to gwarancje zachowania oryginalnej wersji obrazu, dzięki czemu, gdy efekt nam się nie spodoba lub po jakimś czasie znudzi, będziemy mogli go zmienić lub w ogóle z niego zrezygnować.
 
Warto także wiedzieć, że filtry artystyczny możemy nałożyć również już po wykonaniu zdjęcia w trybie edycji udostępnianym przez aparat, za pomocą aplikacji na smartfony Olympus Image Share oraz w dostarczanym wraz z aparatem programie Olympus Viver 3.

Filtr Dramatyczna tonacja świetnie się nadaje do rejestrowania scen z pochmurnym niebem nadając chmurom groźnego wyglądu i podnosząc kontrast sceny

Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 1.621s.