Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Praktyka  >  Techniki fotograficzne  >  Fotografowanie sztucznych ogni w praktyce


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Znany film Tima Burtona, Gnijąca panna młoda (Corpse bride), nakręcony został cyfrową lustrzanką?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Fotografowanie sztucznych ogni w praktyce
Autor: Arkadiusz Stachowski
W czasie Sylwestra i karnawału nie będzie brakowało okazji do zrobienia zdjęć fajerwerków. Dla uzyskania jak najlepszych efektów warto zapoznać się z kilkoma poradami, aby po szampańskiej zabawie pozostały nam wspaniałe pamiątki.

« poprzednia strona 1|2 następna strona »


Wybierając się na pokaz sztucznych ogni warto wyjść wcześniej z domu i znaleźć odpowiednią lokalizację. Powinna być ona znacznie oddalona od centrum wystrzeliwania fajerwerków, co da nam gwarancję, że świetliste salwy zmieszczą się w kadrze, a przypadkowi przechodnie nie zasłonią nam obiektywu w decydującym momencie. Przed wyjściem z domu upewnijmy się, że w naszym ekwipunku znajduje się statyw.

Dobór parametrów ekspozycji
Wybierając ustawienia w aparacie warto mieć na uwadze, że fotografowane przez nas obiekty będą bardzo jasne i ich rozbłysk odbywa się na dużej wysokości. Korzystajmy więc z najniższej oferowanej przez aparat czułości ISO, a ostrość nastawmy samodzielnie na nieskończoność. Długość czasu ekspozycji będzie wpływała jedynie na poziom naświetlenia obiektów oświetlonych sztucznym światłem (np. okolicznych zabudowań), a sam poziom naświetlenia fajerwerków kontrolować będziemy za pomocą przysłony. Dlatego w wypadku przepalenia (lub niedoświetlenia) salw sztucznych ogni zwiększmy (lub zmniejszmy) jej wartość. Na początku naszych eksperymentów przymknijmy obiektyw do f/16 przy czułości 100 ISO, a po wykonaniu pierwszych zdjęć dokonajmy odpowiednich korekt.

W przypadku tego zdjęcia wartość wykorzystanej przysłony okazała się zbyt mała, co spowodowało prześwietlenie smug tworzonych przez fajerwerki. Parametry: f/8, 30 s, 100 ISO.


Dopiero mocne przymknięcie przysłony i skrócenie czasu ekspozycji, pozwoliło uzyskać właściwy rezultat. Parametry: f/16, 20 s, 100 ISO.

Właściwy balans bieli
Kolejną istotną kwestią jest uzyskanie odpowiedniej kolorystyki zdjęć. Jeżeli rejestrujemy fotografie w formacie RAW, to właściwy balans bieli możemy dobrać bez trudu podczas późniejszego konwertowania plików na komputerze, jednak gdy ujęcia zapisujemy w formacie JPEG, błędy automatyki aparatu mogą mieć nieodwracalne skutki. Najlepiej więc samodzielne określić balans kolorów, ustawiając aparat w tryb dedykowany do oświetlenia żarowego (Tungsten).
 
Podczas wykonywania zdjęć będziemy ustawiać niezależnie czas ekspozycji oraz przysłonę – takie możliwości oferuje jedynie program manualny (M). Dodatkowym atutem tego trybu pracy (choć przeważnie tylko w lustrzankach) jest możliwość włączenia funkcji Bulb, w której długość naświetlania zależy od czasu przytrzymania wciśniętego spustu migawki. Wygodnie jest wtedy korzystać z wężyka spustowego (można oczywiście użyć spustu na korpusie, jednak skutkuje to zazwyczaj poruszonymi fotografiami).

Do zarejestrowania dużej liczby ognistych salw potrzebować będziemy czasu naświetlania powyżej 10 s. Parametry: f/16, 14 s, 100 ISO.


Otrzymanie na fotografii pojedynczego wybuchu wymaga nie tylko ekspozycji rzędu paru sekund, ale również refleksu i szczęścia – w takich wypadkach wężyk spustowy jest nieodzowny. Parametry: f/16, 2 s, 100 ISO.

Liczba zarejestrowanych rozbłysków zależy od czasu naświetlania oraz intensywności wystrzeliwanych sztucznych ogni. Jeżeli ustawimy czas od 2 do 5 sekund, to na fotografii powinno pojawić się kilka smug. Wydłużając ekspozycję do 30 sekund otrzymamy zazwyczaj kadr mocno zapełniony fajerwerkami.
« poprzednia strona 1|2 następna strona »
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 1.113s.