Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Aktualności  >  Aparaty i kamery  >  Panasonic przedstawia zintegrowaną kamerę Full HD 3D


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Olympus, jako pierwszy na świecie producent lustrzanek cyfrowych, zastosował profilaktykę w zakresie ochrony zdjęć przed brzydkimi plamami, będącymi śladem obecności kurzu na matrycy?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Panasonic przedstawia zintegrowaną kamerę Full HD 3D
Dodał: Marcin Pawlak 08.01.2010
Jesienią 2010 Panasonic wprowadzi do sprzedaży pierwszą na świecie profesjonalną, w pełni zintegrowaną kamerę Full HD 3D. Firma zacznie przyjmować zamówienia w kwietniu, a obecnie próbki inżynierskie są demonstrowane podczas targów CES 2010 w Las Vegas.


Obecne systemy 3D to duże konstrukcje, w których dwie kamery są przymocowane równolegle do ramy albo ustawione prostopadle po dwóch stronach półprzepuszczalnego lustra. Potrzebne są też dwie nagrywarki. W nowej kamerze Full HD 3D firmy Panasonic obiektywy, głowica kamery i podwójna nagrywarka na karty pamięci są zintegrowane w jednej, lekkiej obudowie. Kamera zawiera też regulatory stereoskopowe, więc jest łatwiejsza w użyciu i obsłudze.
 
System podwójnego obiektywu zastosowany w optycznej sekcji kamery umożliwia regulację punktu zbieżności (punkt, w którym zbiegają się osi optyczne lewej i prawej kamery). Dostępne są też funkcje automatycznej korekcji przemieszczenia w poziomie i w pionie. W konwencjonalnych systemach regulacje te trzeba wykonywać za pomocą komputera albo zewnętrznego procesora wideo. Nowa kamera będzie się jednak automatycznie rekalibrować bez korzystania z zewnętrznego sprzętu, co pozwoli na natychmiastowe rejestrowanie obrazu 3D.


System rejestracji oparty na pamięci półprzewodnikowej ułatwia produkcję wideo Full HD 3D w trudnych warunkach. Kamera jest lżejsza i mniejsza niż bieżący sprzęt 3D, umożliwiając filmowanie „z ręki”. Instalacja i transport są łatwiejsze, więc kamera nadaje się idealnie do projektów sportowych, dokumentalnych i fabularnych.
 
Prawy i lewy strumień wideo Full HD pochodzące z podwójnego obiektywu kamery 3D mogą być nagrywane jako pliki na kartach pamięci SDHC/SD, które cechują się wyższą niezawodnością niż taśma, dysk optyczny, dysk twardy i inne mechaniczny systemy rejestrowania. Półprzewodnikowa konstrukcja bez ruchomych części znacznie ogranicza koszty konserwacji — kamera sprawdza się lepiej w trudnych warunkach i jest bardziej odporna na skrajne temperatury, wstrząsy i wibracje.
 
Użytkownicy docenią też szybki, wydajny przepływ pracy z natychmiastowym i swobodnym dostępem do zarejestrowanej treści, łatwą łącznością z systemami Mac i PC oraz możliwością nagrywania większej ilości materiału.


Dzięki ustandaryzowanej, w pełni zintegrowanej konstrukcji kamera Full HD 3D będzie oferowana w znacznie niższej cenie niż tradycyjne systemy 3D. Transport będzie znacznie tańszy, a szybsza instalacja zmniejszy koszty pracy. Możliwość wykorzystania standardowych, powszechnie dostępnych kart pamięci SDHC/SD sprawi, że koszty nośnika staną się praktycznie nieistotne.
 
Oprócz kamery Panasonic planuje zaoferować profesjonalny monitor 3D Full HD LCD do użytku terenowego, a także profesjonalny, cyfrowy mikser audio-wideo HD do produkcji programów na żywo. Panasonic będzie oferować profesjonalny sprzęt produkcyjny, aby twórcy wideo mogli efektywnie tworzyć treść 3D, którą konsumenci będą oglądać na swoich systemach kina domowego 3D.

Podstawowe dane (orientacyjne)
  • Nazwa produktu: kamera Full HD 3D z podwójnym obiektywem (wykonywana na zamówienie)
  • Sugerowana cena detaliczna jednostki głównej: 21 000 dol.
  • Dostępność: jesień 2010 (na zamówienie)
  • Zużycie energii: mniej niż 19 W (tylko jednostka główna)
  • Waga: poniżej 3 kg (tylko jednostka główna)
  • Nośnik: karta pamięci SDHC/SD


Powstanie kamery
Wytwórnie filmowe i producenci treści chcą przygotowywać więcej materiałów 3D. Wszystko wskazuje na to, że wideo 3D stanie się standardową technologią filmową. W reakcji na renesans filmów 3D we wrześniu 2009 roku firma Panasonic zaoferowała pierwsze na świecie systemy kina domowego 3D oparte na odtwarzaczach Blu-ray i telewizorach plazmowych (zapowiedziane i pokazane na targach CEATEC w 2008 roku). W lutym 2009 roku firma założyła ośrodek Advanced Authoring Center (część Panasonic Hollywood Laboratory), w którym przygotowuje się filmy 3D do replikacji na płytach 3D Blu-ray (zapowiedzianych na targach CES 2009). Obecnie produkcja filmów 3D jest żmudnym procesem. Panasonic zamierza promować tworzenie dobrej jakościowo treści 3D, przyspieszając rozwój systemów wideo 3D, których zadaniem jest zwiększenie szybkości i wydajności produkcji.

Różnice w porównaniu z konwencjonalnymi systemami kamer 3D
Konwencjonalne systemy kamer 3D składają się z dwóch standardowych kamer filmowych lub telewizyjnych. Zwykle dwie kamery są instalowane poziomo obok siebie w odległości około 6,5 cm — co odpowiada rozstawowi źrenic — w celu uzyskania paralaksy dwuocznej. Można tak postąpić z małymi kamerami, ale typowych kamer telewizyjnych lub filmowych nie da się zainstalować obok siebie, ponieważ ich obudowy i obiektywy są zbyt duże. Trzeba instalować je prostopadle po dwóch stronach półprzepuszczalnego lustra albo montować na metalowych ramach z wykorzystanie pryzmatów. Rezultatem jest duży, nieporęczny system, który wymaga precyzyjnej regulacji przed rozpoczęciem zdjęć. Ponadto, kiedy system zostanie przesunięty, wstrząsy i wibracje nieuchronnie rozstrajają kamery, przez co konieczne są częste regulacje.
 
W zintegrowanej kamerze Full HD 3D opracowanej przez firmę Panasonic dwa obiektywy, głowica kamery i nagrywarka na karty pamięci są zintegrowane w jednej, zwartej obudowie. W przeciwieństwie do dużych systemów 3D, kamera ta zapewnia większą mobilność i możliwość kręcenia z dowolnego kąta. Czas instalacji i regulacji jest znacznie krótszy, co zostawia więcej czasu na twórczą pracę.

Regulacja punktu zbieżności
W punkcie zbieżności osi optyczne lewej i prawej kamery przecinają się, tworząc trójwymiarowy obraz. Aby nakręcić realistyczne wideo 3D, trzeba regulować punkt zbieżności kamery tak, aby dopasować go do ludzkich oczu, których punkt zbieżności zmienia się w zależności od tego, jak daleko znajduje się oglądany obiekt. W kamerze Full HD 3D firmy Panasonic użyto nowo opracowanego, podwójnego obiektywu, którego zintegrowana konstrukcja ułatwia kontrolowanie punktu zbieżności.

Strona producenta: www.panasonic.pl

Zobacz także:
Sony Cyber-shot TX7: wyjątkowo smukły i z filmami Full HD
Pojemne karty SDXC od Panasonica
Exilim EX-FH100 - ultraszybki kompakt od Casio
Sony rozpoczyna produkcję kart SDHC, MicroSD oraz MicroSDHC
Nowy twardziel Olympusa: mju TOUGH-3000

Powrót do listy aktualności
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 1.589s.