Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Aktualności  >  Aparaty i kamery  >  Canon EOS-1D Mark IV – nowe wcielenie lustrzanki reporterskiej


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Już w 1965 roku Canon zaprezentował lustrzankę małoobrazkową (model Pellix) ze stałym, półprzepuszczalnym lustrem?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Canon EOS-1D Mark IV – nowe wcielenie lustrzanki reporterskiej
Dodał: Marcin Kwiecień 20.10.2009



Matryca światłoczuła Canon CMOS
Zaprojektowana przez firmę Canon i współpracująca z przetwornikami obrazu DIGIC, matryca światłoczuła Canon CMOS oferuje zaawansowaną redukcję szumów w każdym pikselu, tworząc obrazy niemal zupełnie pozbawione szumów. Matryca Canon CMOS pobiera mniej mocy niż matryce CCD, co wydłuża czas działania akumulatorów.
 
Przetwarzanie sygnału w matrycach Canon CMOS dokonuje się za pomocą osobnych wzmacniaczy umieszczonych w każdym pikselu. Niepotrzebne przeniesienie ładunku nie następuje, co znacznie przyśpiesza proces przenoszenia sygnału do przetwornika obrazu. Powstawanie szumów zostaje zredukowane, pobór mocy jest mniejszy, wzrasta potencjalna liczba klatek na sekundę podczas fotografowania w trybie ciągłym.

Canon EOS-1D Mark IV

Struktura matrycy modelu EOS 1D MK IV powstała celem maksymalnego wykorzystania dostępnego światła i naturalnej reprodukcji barw. Mimo mniejszego rozmiaru piksela rozwiązania takie jak wrażliwsze fotodiody o wyższym stosunku sygnału do szumów (S/N) i wyższej wydajności pozwalają na zebranie i przekazanie dualnym przetwornikom „DIGIC 4” większej ilości informacji optycznej. W rezultacie poszerza się zakres dynamiki, zmniejszają się szumy i wzrasta czułość ISO.
 
Dodatkowe właściwości redukujące szumy i umożliwiające zastosowanie wyższych wartości ISO to:
  • Mikrosoczewki umieszczone bliżej fotodiod i ułożone bez przerw – matryca jest zdolna do maksymalnego gromadzenia światła
  • System wzmocnień sygnału tłumi szumy poza samą matrycą
Tryb AI Servo II
AI Servo AF wykorzystuje sztuczną inteligencję w celu ustalenia prędkości i kierunku ruchu obiektów poruszających się, a następnie układa soczewki obiektywu w przewidywanej prawidłowej pozycji w celu zwiększenia prawdopodobieństwa uzyskania ostrej fotografii.
 
Zdając sobie sprawę z wagi trybu AI Servo w dzisiejszych szybkich aparatach, ulepszono system automatycznego ustawiania ostrości AF, który dokładnie śledzi obiekty poruszające się z różną prędkością i na różnych odległościach. Szybsze przetwarzanie danych umożliwia śledzenie i nastawianie ostrości także na obiekty makro.
Udoskonalone funkcje AF w trybie AI Servo II
  • Stabilny napęd obiektywu: Podczas normalnego działania, algorytm AI Servo dokonuje przeliczeń, następnie bazując na wynikach kalkulacji, instruuje obiektyw do zmiany pozycji soczewek. W przypadku otrzymania następujących po sobie dwóch znacznie różnych wyników – na przykład, kiedy fotografowany obiekt zmienia kierunek ruchu w sposób nagły i nie pojawia się tam, gdzie oczekiwał tego system – obliczenia te są ignorowane. System czeka na pojawienie się dwóch takich samych wyników obliczeń i dopiero wtedy przekazuje dane do obiektywu. Ostatecznie nie dochodzi do powstania nieostrych zdjęć.
  • Niezawodne śledzenie obiektów: Gdy pojawia się przeszkoda lub gdy punkt AF nie został utrzymany na fotografowanym obiekcie, śledzenie bazuje na ostatniej znanej trajektorii ruchu bezpośrednio przed pojawieniem się problemu.
  • Łagodny napęd obiektywu. W przypadku nagłej zmiany odległości ostrzenia, obiektyw nie przechodzi od razu do nowego ustawienia. Oznacza to, że jeśli fotograf przez jakiś czas nakieruje obiektyw na tło fotografowanej sceny, obiektyw nie ustawi na nie ostrości. To z kolei oznacza, że kiedy fotograf ustawi punkt AF z powrotem na główny obiekt zdjęcia, obiektyw ustawi ostrość znacznie szybciej.
  • Przewidywanie i szybka reakcja: System potrafi przewidzieć tor ruchu i ustawić ostrość bez opóźnienia bezpośrednio po wejściu obiektu w ruch.
Przetworniki obrazu Dual DIGIC 4
Przetworniki Dual „DIGIC 4” firmy Canon przetwarzające informacje o obrazie zostały stworzone specjalnie do współpracy z matrycą CMOS 16,1 MP. Moc dwóch przetworników „DIGIC 4” umożliwia działanie bardziej zaawansowanych algorytmów w celu uzyskania wiernych i naturalnych barw, prawidłowego balansu bieli i zaawansowanej redukcji szumów oraz edycji ścieżek video EOS Movie o jakości Full HD już w aparacie. Ultra-wysokie prędkości przetwarzania podnoszą ogólną responsywność aparatu i przyczyniają się do natychmiastowej gotowości do pracy tuż po uruchomieniu.
 
Czipy przetwornika „DIGIC 4” działają z szybkim buforem obrazu DDR-SDRAM. Sczytują, przetwarzają, kompresują i zapisują dane z dużą szybkością, aby zwolnić bufor podczas fotografowania seryjnego. Bufor dualnych przetworników został powiększony, aby umożliwić do 121 zdjęć JPEG i 28 zdjęć RAW w jednej serii z prędkością 10 klatek na sekundę i w pełnej rozdzielczości. Przetworniki „DIGIC 4” dokonują wszystkich kluczowych czynności przetwarzania, co zmniejsza pobór mocy do minimum.

Canon EOS-1D Mark IV

Współpracując z matrycą CMOS marki Canon, przetworniki „DIGIC 4” usuwają bardzo widoczny szum kolorów oraz redukują szum luminancji bez utraty szczegółów, tym samym dając czyste obrazy przy wysokiej wartości ISO. Nawet przy ISO 6400 poziom szumów jest podobny to szumów powstałych przy ISO 1600 w aparatach z przetwornikiem DIGIC III. Dualne przetworniki „DIGIC 4” wspomagają formaty M-RAW i S-RAW, powszechnie używane w celu zachowania korzyści formatu RAW z jednoczesnym zmniejszeniem rozmiaru pliku.
 
Wyświetlacz Clear View II LCD 3-calowy wyświetlacz LCD ma 920 000 punktów (rozdzielczość VGA), a kąt widzenia to 160°. Udoskonalono technologię Clear View II – pozbyto się wcześniej wypełnionej powietrzem luki pomiędzy ciekłym kryształem a pokrywą ochronną LCD. Lukę wypełniono materiałem fotoelastycznym, aby nie dopuścić do odbić światła na powierzchni ciekłego kryształu, spowodowanych nagłą zmianą wskaźnika refrakcji podczas przechodzenia światła przez lukę z powietrzem.

EOS Movie
Funkcja filmowania EOS movie pozwala użytkownikom EOS 1D MK IV nagrywać ścieżki video z rozdzielczością HD 1080 p. Można dokonać w pełni ręcznych ustawień oraz wybrać liczbę klatek na sekundę.
 
Duży rozmiar zintegrowanej matrycy CMOS (28,1 x 18,7 mm) oferuje więcej możliwości kontroli głębi ostrości. Wartości ekspozycji filmów można ustawić w trybie Ręcznym dokonując wyboru wartości przysłony i czasu zwolnienia spustu migawki. Istnieje możliwość selekcji liczby klatek na sekundę: 30 (29,97), 25, i 24 (23,976) lub nawet 60 (59,94) i 50 w rozdzielczości 720p. Przejście do trybu Program pozwala na swobodne nagrywanie bez konieczności martwienia się o wartość ekspozycji – to idealne rozwiązanie dla osób pragnących uchwycić najdrobniejszy ułamek sekundy ważnej sceny.

Style obrazu "Picture Styles"
Ustawienia fabryczne stylów obrazu „Picture Styles” upraszczają kontrolę nad jakością obrazu już w aparacie. Style obrazu można porównać do różnych rodzajów klisz fotograficznych, z których każdy reaguje na barwy w odmienny sposób. W każdym wybranym stylu można zarządzać ostrością, kontrastem, tonacją i nasyceniem barw. Fabryczna konfiguracja aparatu pozwala uzyskać obrazy JPEG gotowe do użycia, bez potrzeby dodatkowych ustawień menu. Ustawienia fabryczne stylów obrazu zastosowane do plików formatu RAW można zmieniać używając programu Digital Photo Professional firmy Canon.
 
Sześć dostępnych ustawień fabrycznych stylów obrazu „Picture Styles” to:
  • Standard – do ostrych, żywych fotografii niewymagających dalszego przetwarzania
  • Portret – optymalizuje tonację i nasycenie barw; zmniejsza ostrość, aby uzyskać ładną tonację skóry
  • Krajobraz – żywsze zielenie i błękity, ostrzejsze krawędzie gór, drzew i budynków
  • Neutralny – idealny do dalszego przetwarzania
  • Wierny – dostosowuje kolory obrazu do barwy obiektu podczas fotografowania w temperaturze barwowej 5200 K
  • Monochromatyczny – do fotografii czarno-białej z użyciem szeregu filtrów (żółty, pomarańczowy, czerwony i zielony) i efektów tonalnych (sepia, błękit, purpura, zieleń)
W aparacie EOS 1D MK IV ustawienia fabryczne stylów obrazu oferują wyostrzanie obrazu (wszystkie ustawienia z wyjątkiem Wiernego i Neutralnego). Dzięki temu fotograf otrzymuje pliki gotowe do publikacji już z poziomu aparatu.

Automatyczna optymalizacja oświetlenia Auto Lighting Optimizer
Automatyczna optymalizacja oświetlenia Auto Lighting Optimizer (ALO) we współpracy z funkcją rozpoznawania twarzy automatycznie koryguje jasność i kontrast obrazów niedoświetlonych, o niskim kontraście lub wykonanych „pod światło”. Dzięki niskim szumom i algorytmom korygującym, poprawianie obrazu jest przeprowadzane bez naruszania naturalnej gradacji. Dostępne ustawienia optymalizacji to Standardowa, Niska, Silna lub Wyłączona.
 
W aparacie EOS 1D MK IV automatyczna optymalizacja oświetlenia działa w trybie ręcznej regulacji ekspozycji lub w trybie Bulb. Rodzaj i stopień korekcji zależy od wybranych wartości ekspozycji, daje świetne wyniki zwłaszcza w przypadku ujęć „pod światło”, gdy fotografowany obiekt jest zbyt ciemny. Zwykle po rozjaśnieniu zdjęcia tło staje się prześwietlone. Natomiast stosując automatyczną optymalizację oświetlenia zarówno obiekt jak i tło pozostają prawidłowo naświetlone.

Canon EOS-1D Mark IV

Zintegrowany system czyszczący EOS
Zintegrowany system czyszczący EOS radzi sobie z kurzem na matrycy na trzy sposoby: obrona, niedopuszczenie, usunięcie.
  • Obrona – wewnętrzne mechanizmy aparatu minimalizują przedostawanie się kurzu. Nowy dekiel korpusu zapobiega przedostawaniu się kurzu do środka.
  • Niedopuszczenie – na filtrze niskoprzepustowym zakrywającym przód matrycy zastosowano technologie antystatyczne, m.in. specjalną powłokę fluorytową, które nie dopuszczają do osadzenia się kurzu.
  • Usunięcie – samoczyszcząca jednostka matrycy używa wysokich wibracji w celu usunięcia kurzu z filtra podczerwieni przez około jedną sekundę po każdorazowym uruchomieniu aparatu. Aby umożliwić natychmiastową prace aparatu tuż po jego włączeniu, funkcja zostaje wyłączona tuż po naciśnięciu spustu migawki.
Canon stworzył także wewnętrzny system usuwania kurzu ze zdjęć o nazwie Dust Delete Data, który wykrywa obecność kurzu na matrycy. Kurz można usunąć automatycznie po każdym zwolnieniu spustu migawki za pomocą najnowszego programu Digital Photo Professional.

Oprogramowanie
Oprogramowanie Digital Photo Professional
Za pomocą oprogramowania Digital Photo Professional można przetwarzać obrazy RAW szybko i efektywnie. Przetwarzanie z użyciem programu Digital Photo Professional pozwala na wyświetlanie w czasie rzeczywistym i natychmiastowe zastosowanie zmian w obrazie, co daje kontrolę na zmiennymi obrazu RAW takimi jak balans bieli, zakres dynamiki, kompensacja ekspozycji, redukcja szumów i tonacja barw – plus sposobność zobaczenia punktu AF na obrazie. Narzędzie korekcji aberracji soczewek pozwala precyzyjnie korygować różne rodzaje dystorsji występujące w niektórych aparatach. Zmiany we właściwościach obrazu można zapisać już w aparacie z przestrzeni barw RGB lub Adobe RGB.
 
Oprogramowanie Digital Photo Professional wspiera formaty sRGB, Adobe RGB, ColorMatch RGB, Apple RGB oraz przestrzenie kolorów Wide Gamut RGB. Profile ICC (International Colour Consortium) można dołączyć do obrazów TIFF lub JPEG po przekonwertowaniu z formatu RAW, co umożliwia wierną reprodukcję barw w pracy z aplikacjami wspierającymi profile ICC, takimi jak Adobe Photoshop. W celu zwiększenia wydajności można zachować zestaw ulepszeń obrazu do późniejszego zastosowania.
Oprogramowanie EOS Utility
Najnowsza wersja programu EOS Utility zapewnia niezbędne wsparcie zdalnego fotografowania Live View, konfiguracji aparatu oraz transferu obrazów. Program EOS Utility jest blisko powiązany z Digital Photo Professional, można go skonfigurować w celu monitorowania „gorących” folderów i automatycznej zmiany nazw lub miejsca umieszczenia nowo dodanych plików i przystosowania ich do istniejącej już struktury. Można także tagować zdjęcia za pomocą danych EXIF, w tym podawać informacje o prawach autorskich.
Edytor Picture Style
Edytor Picture Style (style obrazu) umożliwia stworzenie indywidualnych stylów obrazu. Każdy styl zawiera szczegółowe informacje o tym, jak konkretne barwy powinny wyglądać na danym zdjęciu. Utworzone style można załadować bezpośrednio do aparatu i zastosować do obrazów JPG i RAW. Podczas pracy z plikami RAW w programie Digital Photo Professional, można dostosować zarówno spersonalizowane, jak i udostępnione style.

Akcesoria – zgodność z systemem Canon EOS
Aparat EOS-1D Mark IV jest kompatybilny ze wszystkimi dostępnymi akcesoriami modelu EOS 1D Mark III, obiektywami EF (z wyłączeniem obiektywów typu EF-S) oraz lampami błyskowymi Speedlite EX. Opcjonalny bezprzewodowy transmiter plików WFT-E2 II umożliwia niczym nieograniczone wykonywanie zdjęć oraz transfer plików. Nowe akcesoria modelu EOS-1D Mark IV będą także kompatybilne z korpusami EOS 1D Mark III po aktualizacji oprogramowania sprzętowego.
Powrót do listy aktualności
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 2.519s.