Fotoklub Galeria MCK to grupa fotograficzna działająca od 2003 roku w Ostrowcu Świętokrzyskim. Prezentowana wystawa podsumowuje dokonania i realizacje członków grupy z ostatnich 12 miesięcy. Komisarzem wystawy jest Andrzej Łada, a swoje prace prezentują: Piotr Dowgalski, Stanisław Dulny, Artur Dziwirek, Ewa Gawlik, Mateusz Gawlik, Marcin Janda, Rafał Jurkowski, Maksymilian Kania, Kazimierz Karcz, Krzysztof Kasprzyk, Zbigniew Kubicki, Andrzej Łada (ZPAF), Justyna Łada, Longin Łępicz (ZPAF), Robert Nadratowski, Jerzy Piątek (ZPAF), Paweł Pierściński (ZPAF), Leszek Podeszwa (ZPAF), Agnieszka Radlak (ZPAF), Mirosław Radomski, Agnieszka Stępień, Michał Stępień, Jacek Rachwał, Marek Rachwał, Sergiusz Sachno (ZPAF), Aleksander Salij (ZPAF), Grzegorz Sideł, Jerzy Soiński, Maciej Strąpoć, Joanna Szymczuch, Łukasz Śliwiński, Dominika Zarzycka, Ryszard Zdaniewicz, Sławomir Zieliński (ZPAF).
|
Fot. Słamowir Zieliński. |
Poniżej przytaczamy wstęp do katalogu:
W styczniu bieżącego roku Fotoklub Galeria MCK rozpoczął czwarty rok swej działalności. Przez ten stosunkowo niedługi okres z tą nieformalną grupą krótszy lub dłuższy kontakt miało około 50 osób. Wiele z nich zostało stałymi członkami klubu i dziś prezentuje swój roczny dorobek. Obecna prezentacja jest III Doroczną Wystawą (pierwsza doroczna obejmowała dwa lata) i trzecią okazją do pełnego przeglądu twórców, skupionych w ostrowieckim klubie fotograficznym. Jest także sposobnością do przyjrzenia się zmianom, jakie zaszły w grupie przez rok i – co za tym idzie – jej kondycji.
|
Po lewej: fot. Piotr Dowgalski. Po prawej: fot. Krzysztof Kasprzyk. |
Odmienność osobowości fotografów tworzących Fotoklub ma odbicie w wystawie, której podstawową cechą jest różnorodność, przybierająca nieraz formę kontrastu, a nawet sprzeczności. Głównym elementem różnicującym grupę jest sposób wykorzystania fotografii: dla jednych jest to hobby i sposób na nudę, dla innych pomocnicze narzędzie w zainteresowaniach krajoznawczo- turystycznych, dla nielicznych sposób zarobkowania, a dla kilku szczęśliwców – źródło utrzymania. Inne różnice i kontrasty można by mnożyć: klubowicze reprezentują kilka pokoleń i trzy etapy życia człowieka, żyją i mieszkają w różnych miastach (Ostrowiec, Sandomierz, Kielce, Kraków, Warszawa, Londyn), zajmują wszystkie poziomy drogi twórczej – od debiutu wystawienniczego (J. Szymczuch, M. Gawlik), przez doświadczenia kilkuletniej pracy w poszukiwaniu własnego języka (o nich za chwilę), do spokojnego profesjonalizmu (A. Łada, L. Łępicz, L. Podeszwa, A. Salij) i niewzruszonej pozycji klasyka (P. Pierściński, S. Sachno, J. Piątek).
|
Fot. Jerzy Piątek. |
W tej różnorodności da się jednak zauważyć tendencje dominujące. W twórczości młodych, najbardziej aktywnych fotografów, widać wpływ dwóch znaczących osobowości Fotoklubu. Fotografia, którą dla orientacji można nazwać fakturalną (M. Janda, R. Nadratowski, A. Radlak), została zainspirowana działalnością Andrzeja Łady. Natomiast twórczość S. Sachno pokazała innym drogę – kreacyjnego aktu (J. Łada, A. Stępień, M. Stępień, S. Zieliński). Trzecią, niezależną drogą podążają reportażyści (D. Zarzycka, J. Rachwał, M. Rachwał, S. Dulny).
|
Fot. Grzegorz Sideł. |
Różnorodność prezentowanych fotografii jest także wynikiem własnego tempa pracy każdego twórcy, a także odmiennych doświadczeń i warunków życia, które na twórczość jednych działają stymulująco, a destrukcyjnie na innych. Można się wręcz zastanawiać, czy istnieje jakiś element łączący grupę i czy nie jest uproszczeniem nadawanie wspólnej nazwy tak różnym osobowościom twórczym. Fotograficy jednak chętnie przyznają się do członkostwa w Fotoklubie Galeria MCK, co – jak się zdaje – jest wynikiem świadomości istnienia kręgu oddziaływania klubu na tworzenie własnej świadomości artystycznej i konkretnych prac fotograficznych.
Wojciech Mazan