Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Sztuka  >  Kalendarium  >  "Dotyk światła" – fotografia otworkowa Ryszarda Karczmarskiego


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Pierwszą cyfrową lustrzanką, która umożliwiała swobodny podgląd fotografowanej sceny w każdych warunkach był Olympus E-330?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa
"Dotyk światła" – fotografia otworkowa Ryszarda Karczmarskiego
Dodał: Magdalena Hreczycho
Miasto: Warszawa
Lokalizacja: Stara Galeria ZPAF
Ulica: pl. Zamkowy 8
Termin: 04.06.2007 – 17.06.2007
Godziny otwarcia: 11:00–18:00 (codziennie)
Adres WWW: www.zpaf.pl

Zapraszamy na barwne fotografie otworkowe Ryszarda Karczmarskiego do Starej Galerii ZPAF.

''Dotyk światła''. Fot. Ryszard Karczmarski.

Elżbieta Łubowicz tak pisze o wystawie:
(...) Panoramiczne, barwne fotografie otworkowe Ryszarda Karczmarskiego ukazujące "obrazy raju" w chwili, gdy przenika je światło niosące siłę, radość i życie, to seria widoków, które na długo pozostają w oczach, poruszając wyobraźnię, uczucia i myśli. Jeśli całą rzeczywistość – podobnie jak pełnię doby, złożoną z nocy i dnia – można podzielić na stronę "jasną" i stronę "ciemną", to te fotografie opowiadają o stronie światła, o stronie, po której wędruje akceptacja i afirmacja życia. Patrząc na nie, na tajemnicze piękno w nich wyczarowane, widz tym intensywniej czuje, że to niezwykle sugestywny miraż, oaza światła wśród mroku. Oaza, do której pozwolił mu na chwilę wejść niezwykły Mag, Mędrzec, Ogrodnik pojawiający się na chwilę na zdjęciach. "Obrazy raju" rozpostarte przed nami przez ich autora, wskazując nie tylko na sam widok, ale także, w podtekście, na tło, z którego się wyłoniły, nie pozwalają zapomnieć o istnieniu oprócz "jasnej", także i "ciemnej strony". Ich piękno – a także płynąca z niego afirmacja - nie jest łatwym pięknem, podobnie jak obrazy te nie są "łatwymi" widokami. Zawarta w nich jest melancholijna świadomość fotografa w pełni pojmującego obszar rzeczywistości, na który wkroczył: wiedza o tym, że tam, gdzie jest światło, musi być także cień. I meta-świadomość oparta na pewności, że także cień nie może zaistnieć bez światła.
 
Elżbieta Łubowicz


''Dotyk światła''. Fot. Ryszard Karczmarski.

Poniżej prezentujemy też tekst Dariusza Kosteckiego:
 
ŚWIATŁO CIENIA
Wśród rzesz fotografów uzbrojonych w nowoczesne cyfrowe aparaty Ryszard Karczmarski przemyka się jakby nieśmiało, dyskretnie, prawie niezauważalnie. Programowy dystans wobec fotografii zapisywanych w postaci szeregu zer i jedynek podkreśla on, zakładając w czasie plenerów czarny melonik, taki sam jaki nosili dawni mistrzowie, stosujący metodę kolodionową mokrą. Camera obscura staje się w rękach chełmskiego fotografa narzędziem magicznym. Przy jej pomocy, niczym iluzjonista, wyczarowuje on liryczne obrazy, które w literaturze odnajdziemy w twórczości Ernesta Teodora Amadeusza Hoffmana, Brunona Schulza czy Bolesława Leśmiana.

''Dotyk światła''. Fot. Ryszard Karczmarski.

Wybór narzędzia w znacznym stopniu determinuje w tym przypadku końcowy efekt. Dzięki zastosowaniu długiej ekspozycji wszystkie ruchome obiekty, w tym ludzie, są na jego fotografiach poruszone. Postacie umieszczone w statycznej przestrzeni stają się przezroczyste, ażurowe, przeniknięte kolorowym światłem. Odgrywają swoje chwilowe role i rozpływają się w otoczeniu. Wyeliminowanie szklanego obiektywu powoduje niekontrolowane ugięcia i rozszczepienia promieni tworzących obraz na światłoczułej emulsji. Stąd nieostrości i lśniące niczym pawie ogony kaskady barw, których w takiej postaci nie widzi w naturze ludzkie oko.

''Dotyk światła''. Fot. Ryszard Karczmarski.

Artysta pozwala drewnianej kamerze dodawać do swojej opowieści o świecie własne dygresje, a ten martwy przecież przedmiot hojnie odpłaca mu za zaufanie. Fotografie otworkowe mają więc dwóch autorów – wrażliwego i uważnego fotografa – obserwatora, jakim jest Karczmarski, oraz Los – nie ślepy bynajmniej.
 
Swoje obrazy fotograf tworzy tak, jakby bawił się kalejdoskopem z kolorowymi szkiełkami. Tyle tylko, że owe szkiełka są starannie dobrane i układają się w kompozycję przemyślaną, harmonijną i spójną. Z jakiej materii utkał więc autor swoją opowieść, co wrzuca do wnętrza kalejdoskopu? Znajdziemy w nim miejsca i motywy, które fotografował od wielu lat: prowincjonalne zaułki i stare drewniane domy porośnięte dzikim winem, pokrzywy i łopiany, łuszczące się kolejne warstwy farby na spękanym murze i światło prześwitujące przez liście klonu, odarte z kory drzewo i półprzezroczyste dmuchawce, popękane szyby w oknach i lśniące powierzchnie parkowych stawów.

''Dotyk światła''. Fot. Ryszard Karczmarski.

Sporadycznie na fotografiach Karczmarskiego pojawiają się ludzie – czasami także sam autor. Zazwyczaj pełnią rolę sztafażu – chłopiec z rowerem, kloszard, para zakochanych. Akty wyzbyte są erotyki. Nagie ciało jest jeszcze jedną wyrafinowaną formą, na której układa się światło, taką samą jak ceglany mur czy suche liście dzikiego wina.
 
Światło staje się głównym obiektem fascynacji fotografa. Jest wartością samą w sobie. Bywa złociste, czasem oliwkowe, czasem ma kolor starej sepii. Przenika to, co przezroczyste, sączy się, prószy kolorami, gaśnie, łagodzi ostre krawędzie, łączy ze sobą barwne plamy, tworzy obrazy pełne wyciszenia i intymności. Artystę intrygują stany pośrednie, motywy mieszczące się między światłem a cieniem, między realnym światem a wyobraźnią. Aparat otworkowy służy mu do ocalania swojego jednostkowego punktu widzenia. Fotografia bowiem w cudowny sposób każdy proces przemienia w stan. Ze strumienia szybko przemijających zdarzeń wyławia chwilę i unieśmiertelnia ją. Do tego zostałem powołany – mógłby powiedzieć autor wystawy słowami Czesława Miłosza – do pochwalania rzeczy dlatego, że są.
 
Dariusz Kostecki


''Dotyk światła''. Fot. Ryszard Karczmarski.

RYSZARD KARCZMARSKI urodził się 6 kwietnia 1957 roku w Gdyni. Studiował na UMCS w Lublinie na wydziale Pedagogiki i Psychologii, gdzie w 1984 roku uzyskał tytuł magistra techniki. Początkowo pracował jako nauczyciel w szkole podstawowej i średniej. Był fotografem Muzeum Ziemi Chełmskiej oraz instruktorem fotografii. Od 1990r. prowadzi własną firmę fotograficzną. W 1996r. uzyskał dyplom mistrzowski. Od 1984 roku członek Foto Klubu Ziemi Chełmskiej, od 2001 roku członek ZPFP oraz ZPAF. Od roku 2003 prezes Okręgu Lubelskiego Związku Polskich Artystów Fotografików. W swej pracy twórczej zrealizował cykle fotograficzne: "Prawosławie", "Nocne pejzaże", "Pogranicze wschodniej Polski".
 
Prezentował indywidualne wystawy fotografii:
"Świat żagli", Galeria KMPiK, Chełm 1985;
"Fotografia", Galeria KMPiK, Chełm 1988;
"Fotografia", Filharmonia Lubelska, Lublin 1989;
"Fotografia", Galeria Sztuki, Leninakan, Armenia 1990;
"Karczmarski – wystawa fotografii, Galeria KMPiK, Chełm 1996;
"Miejsca", Galeria Fotografii Ryszarda Karczmarskiego, Chełm 1998;
"Tematy sakralne", Dom Kultury, Krasnystaw 2000;
"Miejsca światłem malowane", Muzeum Chełm 2002;
MCK, Ostrowiec Świętokrzyski 2002;
Kino Cytryna, Łódź 2003;
"Fotografia", Galeria Po Schodach, MDK, Lublin 2004;
"Dotyk Światła" Galeria Fotografii B&B, Bielsko-Biała 2004;
"Studium Trzebiatowskiego", Galeria m, 2004;
"Dotyk Światła", Centrum Targowe, Łódź 2005,
"Dotyk Światła – Portret", Galeria MDK, Koło 2005.
 
Uczestniczył w zbiorowych wystawach fotografii:
"Ogólnopolski konkurs dla Młodzieży Szkół Średnich FASFwP", Pałac Młodzieży, Warszawa 1973;
"Człowiek i jego praca", WDK, Bydgoszcz 1973;
"Żagle roku" Zamek Książąt Pomorskich, Szczecin 1974;
"II Ogólnopolski Konkurs Amatorskiej Fotografii – Artystyczna Sztuka Ludowa i Jej Twórcy" Muzeum Okręgowe, Chełm 1974 (III nagroda);
"I Ogólnopolskie Spotkanie Młodych", Giżycko 1975;
"7 FIAP-FOTO-FORUM Młodych 75" NRD 1975,
"Chełmska Fotografia" PTF, Rzeszów 1984; "IX Biennale Krajobrazu Polskiego" BWA, Kielce 1984,
"Czwarte Spotkania z Diaporamą" 1985 (III miejsce );
"Jubileuszowa Wystawa Fotografii Członków Foto Klubu Ziemi Chełmskiej", KMPiK, Chełm 1985;
"VII Prezentacje i Promocje 85" 1985;
"Susiec 85", Muzeum Okręgowe, Chełm 1986;
"X Biennale Krajobrazu Polskiego", BWA, Kielce 1987;
"Krajobrazy Świata w fotografii polskich podróżników", Galeria Zachęta, Warszawa 1987;
"Prawosławie", WDK, Chełm 1988;
"Chełmskie Penetracje", WDK, Chełm 1989;
"Prawosławie" Muzeum Chełmskie, Chełm 1992
i wielu innych.


Organizator wystawy:
Związek Polskich Artystów Fotografików

Powrót do listy
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 1.756s.