Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Sprzęt  >  Testy praktyczne  >  TEST: Sony A77 – aparat dla fotografa i filmowca


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Nazwa "Cztery Trzecie" nie ma nic wspólnego z proporcjami boków obrazu rejestrowanego przez matryce aparatów należących do tego systemu?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

TEST: Sony A77 – aparat dla fotografa i filmowca
Autor: Marcin Pawlak



Solidne narzędzie
Uchwyt aparatu jest wygodnie wyprofilowany i pozwala pewnie go trzymać nawet z ciężkim obiektywem. Dzięki gumowemu, antypoślizgowemu pokryciu oraz występowi pod kciuk ulokowanemu na tylnej ściance korpusu trzymanie go jedną ręką nie sprawia problemu. Podobną, antypoślizgową wykładzinę znajdziemy również po przeciwnej stronie aparatu, co ułatwia podtrzymywanie go drugą dłonią.

Głęboki, dobrze wyprofilowany uchwyt pozwala pewnie trzemać aparat nawet z cieżkim obiektywem.

A77 ma solidną budowę mechaniczną – przednią i tylną ściankę aparatu wykonano ze stopu magnezu). Wyposażony został w zestaw uszczelnień, które chronią miejsca styku elementów obudowy przed przenikaniem pyłu i wilgoci do wnętrza aparatu, podobnie rzecz ma się z wszystkimi przyciskami i pokrętłami. Również znajdujące się po prawej stronie aparatu gniazda połączeniowe chronione są szczelnymi, gumowymi klapkami. Gniazda baterii oraz karty pamięci zabezpieczono w odmienny sposób - mają one zabezpieczenia typu labiryntowego, chroniące przed przenikaniem kurzu i wilgoci.


A77 zaopatrzono w zestaw uszczelek chroniących wnętrze aparatu przed kurzem i wilgocią.

Jak przystało na aparat dla wymagających użytkowników, A77 wyposażono w dużą liczbę przycisków i pokręteł pozwalających na ustawianie różnych parametrów pracy aparatu. Dzięki temu rzadziej niż choćby w modelu A65 trzeba korzystać z ekranowego menu. Wyboru podstawowego trybu pracy aparatu dokonujemy, korzystając z dużego, wygodnego pokrętła umieszczonego na lewej stronie górnej ścianki.

Duże, wygodne pokrętło zapewnia szybki dostęp do najważniejszych trybów pracy aparatu.

Dzięki niemu mamy dostęp do manualnych trybów PASM, dwóch "zielonych" trybów automatycznych (AUTO i AUTO+, ten drugi ma bardziej rozbudowane możliwości) i kompletu podstawowych trybów tematycznych. Tym samym pokrętłem włączamy również tryb filmowania, rejestrację panoram i tryb fotografowania przy 12 kl./s. Prócz tego jedna z pozycji (MR) odpowiada za przywołanie zapisanych w pamięci aparatu ustawień użytkownika.


Dostęp do istotnych funkcji aparatu zapewnia nam komplet przycisków i pokręteł.

Wybitnie pomocny w tym będzie również górny, pomocniczy wyświetlacz LCD – to w tej klasie aparatów Sony nowość. Lustrzanka A700 nie miała go w ogóle, natomiast w profesjonalnych A900 i A850 miał on raczej szczątkową postać. Wyświetlacz zastosowany w A77 to już rozwiązanie typowe dla zaawansowanych lustrzanek amatorskich i pokazuje wszystkie niezbędne parametry ograniczając konieczność korzystania z głównego ekranu LCD. Dzięki temu, jeśli nie mamy odruchu sprawdzania każdego wykonanego zdjęcia, główny ekran LCD możemy spokojnie odwrócić "plecami do góry".

Na górnej ściance A77 znalazło się miejsce na w pełni funkcjonalny, pomocniczy wyświetlacz LCD.

Przy okazji warto zwrócić uwagę na sposób zamocowania wspomnianego ekranu LCD – jego zawias został umieszczony na odchylanym wysięgniku, co dodatkowo zwiększa możliwości jego obserwacji. Będzie to bardzo przydatne nie tylko przy kadrowaniu zdjęć w nietypowy sposób, ale i podczas filmowania z aparatem umieszczonym na statywie. Taka konstrukcja mocowania ekranu powoduje również, że korzystanie z niego nie koliduje z największą nawet stopką statywową.

Zastosowane w A77 mocowanie ekranu LCD pozwala kadrować zdjęcia nawet w najbardziej nietypowych pozycjach.

Konsekwencją rezygnacji z optycznego układu celowniczego jest zastosowanie w A77 elektronicznego wizjera, dokładnie takiego samego jak w modelu SLT-A65. Trzeba przyznać, że firma Sony zrobiła naprawdę dużo, by nabywcy A77 nie mieli powodów do narzekań. Zastosowany w wizjerze wyświetlacz typu OLED ma nie tylko dużą rozdzielczość (1024x768 w miejsce 800x600 znanego ze starszych aparatów SLT), ale i widoczny jest w okularze w powiększeniu 1,09x, dzięki czemu porównywalny jest do tego widzianego w wizjerze pełnoklatkowej lustrzanki A900. W przeciwieństwie jednak do wizjera optycznego, można na nim wyświetlać dowolne niemal informacje. Nie pociąga to za sobą żadnych dodatkowych kosztów (związanych w lustrzankach z wymianą matówki), a uzależnione jest jedynie od inwencji konstruktorów i możliwości oprogramowania aparatu.

Zestaw informacji wyświetlanych w elektronicznym wizjerze (i na ekranie LCD) można dobierać w szerokim zakresie.

W wypadku wizjera optycznego samo wyświetlenie na żądanie siatki geometrycznej znacznie komplikuje budowę wizjera. W wypadku A77 (jak i A65), w wizjerze zobaczyć możemy dokładnie ten sam zestaw informacji, co na głównym wyświetlaczu LCD, z dwukierunkową poziomnicą włącznie. Warto zauważyć przy tym, że zestaw informacji wyświetlanych na LCD i w wizjerze można ograniczyć i skonfigurować osobno dla każdego z nich.


Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 1.543s.