Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Sprzęt  >  Testy praktyczne  >  TEST: Casio Exilim Pro EX-F1 – fotograficzny demon prędkości


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Panoramiczne monitory komputerowe o proporcjach obrazu 16:10 niemal idealnie spełniają zasady Złotej Proporcji?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

TEST: Casio Exilim Pro EX-F1 – fotograficzny demon prędkości
Autor: Marcin Pawlak



1200 klatek na sekundę!
Tym, co bije po oczach z wszystkich reklam EX-F1 są szokujące parametry rejestrowania sekwencji filmowych – nawet do 1200 klatek na sekundę. Jest to wartość nieosiągalna dla żadnej kamery amatorskiej, ani tym bardziej aparatu fotograficznego. Radość z takich osiągów mąci nieco fakt, iż tak zapisywane klipy mają dość ograniczoną rozdzielczość, mianowicie 336x96 pikseli. Powoduje to, iż użyteczność takiego trybu filmowania w "normalnych" zastosowaniach jest raczej ograniczona. Za to przy dokumentowaniu przebiegu rozmaitych eksperymentów czy zjawisk fizycznych 1200 kl./s pozwala uzyskać spektakularny materiał poglądowy.



600 kl./s


Bardziej użytkowy charakter mają dwa pozostałe tryby szybkiego filmowania , pozwalające zapisywać materiał filmowy z prędkościami 600 oraz 300 kl./s. W ich wypadku rozdzielczości rejestrowanego obrazu są już większe, i wynoszą odpowiednio 432x192 oraz 512x384 pikseli. O ile ten pierwszy format ma jeszcze proporcje mocno panoramiczne i rozdzielczość dość niedużą, o tyle obraz zarejestrowany w tym drugim bez problemu można wmontować w film kręcony typową kamerą amatorską.



300 kl./s

Oczywiście oglądanie tak nagranych sekwencji filmowych z częstotliwością ich rejestracji mija się z celem, nawet gdyby jakiś komputer był w stanie sobie z tym zadaniem poradzić. Za to odtwarzanie ich z częstotliwością 25 kl./s pozwala nam obserwować rozwój wydarzeń spowolniony 48 razy (dla trybu HS1200), 24 razy (HS600) bądź 12 razy (HS300).




300 kl./s

Uwaga! Powyższe sekwencje wideo zostały skompresowane na potrzeby prezentacji internetowej. Oryginalne materiały filmowe mają lepszą jakość.
Nagrywanie sekwencji filmowych z dużym klatkażem ma jednak pewne ograniczenia. Przede wszystkim, nie działa wówczas sterowanie zoomem ani żadna automatyka. Zbliżenie należy ustawić zatem przed rozpoczęciem rejestracji, podobnie jak ostrość: manualnie lub korzystając z autofokusa i głównego spustu aparatu. Również parametry ekspozycji oraz balans bieli ustalone na początku rejestracji obowiązywać będą aż do jej zakończenia, niezależnie od zmian warunków oświetleniowych, jakie mogą w tym czasie nastąpić.

Wyboru konkretnego trybu szybkiej rejestracji wideo dokonujemy za pośrednictwem menu aparatu.

Pewnym zaskoczeniem (tym razem pozytywnym) może natomiast być długość klipów kręconych w trybach HS - ich maksymalna objętość to 4 GB. Jest to co prawda coraz powszechniej spotykane w wypadku "zwykłych" klipów wideo, ale przy tak wysokich prędkościach rejestracji można by się spodziewać jakichś ograniczeń.
 
Pewną ciekawostką jest "mieszany" tryb szybkiej rejestracji HS30-300. Otóż gdy z niego korzystamy, nagrywanie rozpoczyna się z prędkością 30 klatek na sekundę (w rozdzielczości 512x384 pikseli), jednak w dowolnym momencie, bez przerywania rejestracji, możemy zwiększyć jej częstotliwość do 300 klatek na sekundę posługując się przyciskiem SET lub pierścieniem obiektywu (pod warunkiem, iż odpowiednio go skonfigurujemy w menu).

Aparat czy kamera?
Zdolności EX-F1 pod względem rejestracji sekwencji filmowych z bardzo dużą częstotliwością są niewątpliwie spektakularne, jednak w normalnym, codziennym użytkowaniu aparatu niezbyt użyteczne. Jednak możliwości filmowe tego aparatu są dużo większe. Pozwala on rejestrować "normalne" klipy wideo z rozdzielczościami 640x400 (VGA) oraz 1280x720 (High Definition 720p) przy częstotliwości rejestracji 30 kl./s oraz 1920x1080 przy 60 kl./s, przy czym pomimo oznaczenia FHD w tym ostatnim trybie obraz rejestrowany jest z przeplotem (format 1080i). Wyboru pomiędzy trybami szybkiej rejestracji, VGA i HD dokonujemy za pomocą pokrętła umieszczonego wokół spustu filmowania, natomiast konkretny tryb wysokiej rozdzielczości (HD lub FHD) wybieramy w menu aparatu.

Dodatkowy spust umieszczony pod kciukiem uruchamia rejestrowanie materiału wideo. Otaczająca go dźwignia pozwala szybko wybrać odpowiedni tryb nagrywania.

W trybach filmowania HD i VGA działają podstawowe mechanizmy kontroli ekspozycji i balansu bieli, funkcjonuje również autofokus. Ten ostatni, niestety, obejmuje jedynie centralne pole kadru, co skutecznie utrudnia stosowanie innej kompozycji niż centralna, tym bardziej, iż pracy autofokusa nie da się zablokować w trakcie filmowania. Podobnie rzecz ma się z ekspozycją – skazani jesteśmy na automatykę, i nie możemy na jej pracę wpływać w żadnym stopniu. W pełnym zakresie działa natomiast regulacja balansu bieli: można korzystać z automatu, ustawień predefiniowanych jak i zdefiniować własne ustawienie na podstawie neutralnego wzorca. Automatyczny balans bieli działa przy tym całkiem poprawnie w szerokim zakresie warunków oświetleniowych.

Wyboru trybu rejestracji HD dokonujemy w menu aparatu.

Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 1.249s.