Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Praktyka  >  Porady praktyczne  >  Poznaj swoją lustrzankę: RAW – cyfrowy negatyw


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Olympus E-3 dzięki swojej budowie jest wyjątkowo odporny na niesprzyjające czynniki zewnętrzne, takie jak kurz i woda?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Poznaj swoją lustrzankę: RAW – cyfrowy negatyw
Autor: Jarosław Zachwieja



Co w tym takiego niezwykłego?
W tym momencie niektórzy z Was mogą mieć wątpliwości – czym się różni korzystanie z formatu RAW od korekty zdjęcia w formacie JPEG za pomocą programu graficznego? Jednak różnica istnieje i jest bardzo wyraźna. Diabeł jak zwykle tkwi w szczególe, a dokładnie w kolejności wykonywanych przez komputer czynności.
 
Dokonując edycji plików JPEG mamy do czynienia z obrazem poddanym interpolacji barwnej oraz najczęściej nieco skompresowanym. Obydwa te procesy są nieodwracalne i powodują utratę części pierwotnej informacji o obrazie. W przypadku plików RAW aplikacja je obsługująca (potocznie zwana "odrawiarką" lub "wywoływarką") najczęściej poddaje obróbce obraz na poziomie wspomnianych wcześniej subpikseli, czyli barw składowych. Efektem jest mniejsza degradacja informacji ze zdjęcia w pliku końcowym – w przypadku bardziej skomplikowanej edycji może być to zjawisko widoczne nawet gołym okiem. Może się np. okazać, że zdjęcie w formacie RAW po zwiększeniu jego kontrastu nadal odznacza się eleganckimi przejściami tonalnymi pomiędzy obszarami jasnymi i ciemnymi, podczas gdy w przypadku modyfikacji plików JPEG lub TIFF zobaczylibyśmy jednolite "placki".

Degradacja obrazu po intensywnej obróbce zdjęcia w formacie JPEG jest szczególnie widoczna w miejscach płynnych przejść z obszarów jasnych do ciemnych - np. na niebie.

Niektóre z dokonywanych na poziomie "cyfrowych negatywów" czynności są wręcz nie do odtworzenia w przypadku tradycyjnych plików graficznych. Najlepszym tego przykładem jest kilkakrotnie wspominane już przeze mnie balansowanie bieli – operacja bardzo prosta do wykonania na poziomie barw składowych. W przypadku zdjęć, w których dokonano już połączenia subpikseli do obrazu końcowego proces balansowania bieli można już tylko symulować – istnieją w tym celu zresztą odpowiednie algorytmy i wzory matematyczne, nie dają one jednak tak dobrych rezultatów co prawdziwa regulacja temperatury barwowej i tinty.

Niektóre programy pozwalające zarządzać zdjęciami w wielu formatach umożliwiają regulację balansu bieli również w plikach JPEG. Jest to jednak tylko symulacja prawdziwego dopasowywania temperatury barwowej, o czym można łatwo się przekonać silnie modyfikując balans bieli dla par zdjęć RAW-JPEG. W przypadku plików JPEG efekt takiej edycji będzie wyglądał niezbyt naturalnie.

Zdjęcia zapisane w formacie RAW mają też reguły większą rozpiętość tonalną oraz odznaczają się bardziej rozbudowaną przestrzenią barwną aniżeli pliki JPEG. Większość zdjęć w tym drugim, najbardziej obecnie popularnym formacie odznacza się precyzją barwną wynoszącą 8 bitów (a więc 256 odcieni) na każdą z barw podstawowych oraz przestrzenią barwną sRGB. Są to wartości w zupełności wystarczające do prezentacji, zdjęć, ale nie do ich edycji – modyfikując np. ekspozycję tych samych fotografii zapisanych w formacie RAW lub skonwertowanych do JPEG łatwo zauważymy, że te pierwsze dadzą nam znacznie większe pole do manewru.

Fotografia źródłowa miała zakres tonalny poszerzony w kierunku obszarów ciemnych. Próba korekty zdjęcia zapisanego w formacie RAW dała lepsze efekty niż w przypadku pliku JPEG – udało się uzyskać znacznie więcej widocznych szczegółów w cieniach.

Wszystkie te kwestie sprawiają, że jeżeli tylko poddajemy nasze zdjęcia komputerowej obróbce (a naszym zdaniem fotografie cyfrowe powinny być choć w niewielkim stopniu korygowane, podobnie jak fotografie tradycyjne ostateczne "szlify" otrzymywały z ręki wywołującego w ciemni) to znacznie lepsze efekty osiągniemy, fotografując w RAWach.
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 0.995s.