Jasna, stałoogniskowa optyka klasy premium
Obiektywy z linii Premium (obecnie w ofercie znajduje się
sześć różnych modeli) to
propozycja dla bardziej wymagających fotoamatorów, oczekujących wysokiej jakości optycznej i dużej jasności. Znajdziemy wśród nich zarówno
stałoogniskowe szkła szerokokątne (12 i 17 mm), jasny obiektyw
standardowy (25 mm), dwa
portretowe (45 i 75 mm), jak i przeznaczony
do makrofotografii (60 mm). Wszystkie są
niezwykle jasne (ich maksymalny otwór względny waha się od f/1.8 do f/2),
świetnie wykonane i charakteryzują się wyjątkową
ostrością i szczegółowością rejestrowanego obrazu. W ich konstrukcji wykorzystano elementy optyczne najwyższej klasy, powłoki antyodblaskowe i szybki mechanizm napędzający autofokus, dzięki któremu możliwe jest
błyskawiczne nastawianie ostrości i podczas wykonywania zdjęć, i w trakcie filmowania.
|
Szkło portretowe M.ZUIKO DIGITAL ED 75 mm 1:1.8 pozwala uzyskać pięknie rozmyte, miękkie tło dzięki 9-listkowej przysłonie. Komfort obsługi poprawia z kolei mechanizm wewnętrznego ogniskowania |
Duża jasność ułatwia uzyskanie pięknego efektu
bokeh, czyli miękko rozmytych elementów drugiego planu, które szczególnie dobrze wglądają na zdjęciach portretowych. Niemniej także
pejzażyści i fotografowie makro znajdą w ofercie Olympusa coś dla siebie. Ci pierwsi docenią szeroki kąt widzenia i dużą szczegółowość zdjęć rejestrowanych za pomocą modeli M.ZUIKO DIGITAL ED 12 mm 1:2.0 i M.ZUIKO DIGITAL 17 mm 1:1.8 nawet w bardzo słabym świetle, zaś Ci drudzy zachwycą się niezwykłą precyzją sterowania, jaką zapewnia M.ZUIKO DIGITAL ED 60 mm 1:2.8 MACRO, a to dzięki umieszczonej na tubusie skali ostrzenia i mechanizmowi wewnętrznego ogniskowania.
W tym roku powinien się pojawić w sprzedaży jeszcze
model typu rybie oko – Olympus 9 mm F8 Fish-Eye.
|
Obiektyw M.ZUIKO DIGITAL ED 60 mm 1:2.8 MACRO ma minimalną odległość ogniskowania wynoszącą 19 cm, 7-listkową przysłonę, maksymalny otwór względny f/22, mechanizm wewnętrznego ogniskowania oraz ogranicznik zakresu ustawiania ostrości |
Poniżej znajduje się
pełna lista obiektywów serii Premium:
Rosnąca liczba obiektywów dla zawodowców
Najmniej liczną grupą szkieł jest jeszcze wciąż
linia Pro, adresowana do profesjonalistów. W tej chwili dostępny jest tylko jeden obiektyw zmiennoogniskowy –
M.ZUIKO DIGITAL ED 12–40 mm 1:2.8 – którego zalety to m.in.
stały, duży otwór względny w całym zakresie ogniskowych, możliwość ręcznego przeostrzania w trybie autofkusa i uszczelniona konstrukcja tubusu odpornego dzięki temu na niesprzyjające warunki atmosferyczne.
|
Obiektyw M.ZUIKO DIGITAL ED 12–40 mm 1:2.8 ma na tubusie dodatkowy programowalny przycisk, któremu można przypisać wybraną przez siebie funkcję |
Te trzy wymienione cechy mają stanowić
wyróżnik całej najmłodszej obecnie linii obiektywów systemu Mikro Cztery Trzecie. Olympus zapowiedział już bowiem, że w najbliższym czasie
wprowadzi do sprzedaży kolejne modele z tej serii. Będą to: M.ZUIKO DIGITAL ED 40–150 mm 1:2.8 PRO, M.ZUIKO DIGITAL ED 7–14 mm 1:2.8 PRO i M.ZUIKO DIGITAL ED 300 mm 1:4 PRO.
Dodatkowe światło na życzenie
Oczywiście, jak na przedstawiciela
kompletnego systemu fotograficznego przystało, do modelu E-M10 – pomimo wyposażenia go we wbudowaną lampę błyskową –
użytkownik może podłączyć także dodatkowy, zewnętrzny flesz. Obecnie w ofercie Olympusa dla korpusów systemu Mikro Cztery Trzecie dostępne są trzy lampy błyskowe, spośród których na uwagę użytkowników nowego aparatu zasługuje przede wszystkim model
FL-600R o liczbie przewodniej 36 (dla 100 ISO). Ten stosunkowo mocny flesz ma
obracaną i odchylaną głowicę, pozwala
sterować bezprzewodowo innymi fleszami Olympusa, a na dodatek został wyposażony w
osobną lampę LED, która pozwala doświetlić scenę światłem ciągłym – np. podczas filmowania.
|
Lampa błyskowa Olympus FL-600R ma wbudowaną dodatkową diodę LED, wykorzystywaną przy filmowaniu do emitowania światła ciągłego, i wysuwany dyfuzor światła błyskowego |
Warto dodać, że w producent przygotował także cały szereg innych akcesoriów, które ułatwiają pracę ze światłem błyskowym. Należą do nich
specjalne uchwyty i kable synchronizacyjne, pozwalające na pracę z fleszem umieszczonym z dala od osi optycznej obiektywu.
Pewniejszy chwyt
Zaletą E-M10 są niewielkie rozmiary, które sprawiają, że jest to aparat szczególnie atrakcyjny dla osób lubiących fotografować w podróży. Jednak jeśli chcielibyśmy przeprowadzić przy jego użyciu dłuższą sesję lub po prostu mamy duże dłonie, to
wygodniej będzie nam nim pracować po podłączeniu opcjonalnego uchwytu ECG-1. Poprawia on ergonomię obsługi, zapewniając
pewniejszy chwyt i większą stabilność trzymania aparatu. ECG-1 wyposażony jest w
gwint mocowania statywowego, a dzięki
mechanizmowi szybkiego odłączania, umożliwia szybki dostęp do komory baterii i karty SD.
|
Olympus ECG-1 – dodatkowy uchwyt do aparatu E-M10 |