Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Sprzęt  >  Testy praktyczne  >  Recenzja: Colour Confidence Color Management Check-up Kit


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Popularnych ogniw litowo-jonowych nie wolno przechowywać rozładowanych?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Recenzja: Colour Confidence Color Management Check-up Kit
Autor: Marcin Pawlak


« poprzednia strona 1|2 następna strona »

Nieco dodatków
Całości zestawu dopełnia zestaw profili ICC dla następujących papierów fotograficznych Kodaka:
  • Digital III Professional Paper
  • Duraclear II Display Material
  • Duraflex Plus Display Material
  • Duratrans II Display Material
  • ENDURA Clear Digital Display Material v2
  • ENDURA DAY NIGHT Material
  • ENDURA Transparency Digital Display Material v4
  • ENDURA Metallic Paper
  • PORTRA ENDURA Paper
  • SUPRA ENDURA Paper
  • ULTRA ENDURA Paper
Ponieważ charakterystyka barwna papieru zależy również od maszyny, na którym zostanie on naświetlony, profile wykonano dla szeregu popularnych naświetlarek. Niestety, jedynie dla Dursta Lambda profile wykonano dla wszystkich papierów - w wypadku pozostałych maszyn jest ich tylko kilka, dla popularniejszych nośników:
  • Durst Epsilon (4 profile)
  • Durst Lambda(11 profili)
  • Durst Theta(1 profil)
  • Fuji Frontier (3 profile)
  • Kodak Digital Multiprinter II (5 profili)
  • Kodak LED II (5 profili)
  • Kodak RP30 (5 profili)
  • Kodak RP50(5 profili)
  • Noritsu MP1600 (1 profil)
  • Noritsu QSS31 Pro (1 profil)
  • Oce Lightjet (7 profili)
  • Polieletronica (3 profili)
  • Sienna Mileca (2 profile)
Przy porównywaniu samodzielnie wykonanych odbitek z dostarczonymi w zestawie wzorcami istotne jest, byśmy wykonywali tę czynność we właściwych warunkach. Właściwych – to znaczy jakich? Chodzi przede wszystkim o temperaturę barwową światła – jeśli będzie ono zbyt ciepłe lub zimne, zafałszuje to naszą percepcję koloru. Ideałem byłoby skorzystanie ze światła dziennego, jednak nie zawsze mamy tę możliwość. Ważne zatem, by zastosowane źródło światła było możliwie do niego zbliżone. Odpadają zatem żarówki tradycyjne oraz halogenowe, gdyż dają one światło o temperaturze barwowej nieco ponad 3000K, podczas gdy my potrzebować będziemy światła o temperaturze około 5000K. W weryfikacji zastosowanego źródła światła pomoże nam próbnik naklejony na jeden z wzorców. GATF/RHEM Strip (bo tak się on nazywa) ma postać różowego paska, który zmienia swą barwę w zależności od temperatury barwowej padającego światłą. Jeśli na różowym tle pojawią się ciemniejsze paski, oznacza to że w tych warunkach nie można oceniać poprawności kolorystycznej wydruków (chociaż brak pasków nie gwarantuje, że oświetlenie jest prawidłowe).

Pojawienie się widocznych pasków na próbniku GATF/RHEM sygnalizuje, iż temperatura barwowa oświetlenia zanadto odbiega od wartości 5000K.

Czy to działa?
No właśnie – czy tak prosty zestaw może być użyteczny? Wszystko zależy od tego, do czego chcemy go wykorzystać. Trzeba pamiętać, że nie jest to narzędzie do kalibracji monitora czy drukarki. Owszem, posługując się dostarczonymi wzorcami możemy w pewnym stopniu dopasować do nich obraz widziany na monitorze i otrzymywany z drukarki, jednak skuteczność takiej operacji w dużej mierze zależeć będzie od możliwości regulacyjnych tych urządzeń, i zastąpić stosowania odpowiednich profili lub kalibracji nie może. Posługując się dostarczonymi wzorcami nie stwierdzimy również, jak odwzorowywane na wydrukach lub monitorze są barwy wykraczające poza zakres standardu sRGB.
 
Jeśli jednak zdajemy sobie sprawę z przeznaczenia i ograniczeń opisywanego zestawu, w swojej roli spisuje się on całkiem nieźle – pozwala szybko stwierdzić, czy monitor lub drukarka wymaga kalibracji oraz czy została ona przeprowadzona poprawnie. Natomiast jako pomoc w amatorsko wykonywanej "kalibracji" za pomocą ustawień monitora czy sterownika drukarki zestaw ten jest (przynajmniej w polskich warunkach) po prostu zbyt drogi, i z tego powodu w czysto amatorskich zastosowaniach mało przydatny.

Strona producenta: shop.colourconfidence.com
Cena: ok. 300 zł

Zobacz także:
Colour Confidence Profiler w nowym wydaniu
Warsztat: Korekta tonalna zdjęć w programie graficznym
Recenzja: Studio XR2 – gdy ważny jest kolor…
Warsztat: Usuwanie koloru – konwersja fotografii do czerni i bieli
Balans bieli i temperatura barwowa w praktyce


« poprzednia strona 1|2 następna strona »
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 1.426s.