Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Aktualności  >  Wydarzenia  >  Uważaj, gdzie zamieszczasz zdjęcia!


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Olympus E-3 dzięki swojej budowie jest wyjątkowo odporny na niesprzyjające czynniki zewnętrzne, takie jak kurz i woda?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Uważaj, gdzie zamieszczasz zdjęcia!
Dodał: Jarosław Zachwieja 25.09.2007
Czy dobrowolne publikowanie własnych fotografii w jednym z popularnych serwisów społecznościowych może nieść ze sobą jakieś ryzyko? Okazuje się, że tak, jeżeli tylko nie orientujemy się w regulaminie strony i nie wiemy, co oznacza nazwa licencji, pod jaką zamieszane są zdjęcia.


Przekonał się o tym amatorski filmowiec i fotograf Damon Chang, który umieścił w serwisie www.flickr.com zdjęcie swojej bratanicy Alison. Kilka tygodni później użytkownicy serwisu Flickr odkryli to oraz kilkadziesiąt innych podobnych zdjęć użytych w ulicznej kampanii reklamowej firmy Virgin Mobile. Dla samej Alison sprawa ta była tym bardziej przykra, że jej fotografii towarzyszyło hasło Dump Your Pen Friend, co w wolnym tłumaczeniu znaczy "rzuć swoją korespondencyjną przyjaciółkę".

Zdjęcie Alison Chang na plakatach kampanii reklamowej Virgin Mobile.

Ani Damon Chang ani sama Alison nie otrzymali żadnej zapłaty za użycie zdjęcia, podobnie jak właściciele ponad stu innych wykorzystanych w tej kampanii reklamowej fotografii. Pozwalała na to licencja Creative Commons, którą zdjęcia zamieszczane na łamach serwisu Flickr.com są domyślnie obejmowane. Pozwala ona w pewnych przypadkach wykorzystywać dane fotografie (również do celów komercyjnych) bez uzyskiwania osobistej zgody twórcy i modela. Sama firma Virgin zaoszczędziła w ten sposób gigantyczną kwotę, jaką musiała by wydać na zakup tych fotografii po cenach rynkowych.
 
Zarówno rodzina Chang jak i wielu innych użytkowników serwisu Flickr poczuło się oszukanych i domaga się zadośćuczynienia za odniesione straty (w przypadku niepełnoletniej jeszcze Alison są one też związane z przypiętą już do niej etykietką "dziewczyny do rzucenia"). Z kolei przedstawiciele firmy Virgin Mobile tłumaczą, że zasady licencji Creative Commons przyjętej przez użytkowników serwisu Flickr.com, których zdjęcia wykorzystano w kampanii, uprawniają do takiego wykorzystania fotografii. Jednak niektórzy komentatorzy wskazują, że przez nie podanie personaliów modelki na plakacie licencja ta została w pewnym stopniu naruszona.
 
W przypadku tej przykrej historii można niestety stwierdzić jedynie, że użytkownicy serwisu sami są sobie winni. Przyczyną całego zamieszania był bowiem fakt, że ktoś zamieścił w Internecie zdjęcie bez zapoznania się z regulaminem galerii oraz z dostępnymi typami licencji. Jak bowiem mawiali już starożytni Rzymianie Ignorantia legis excusat neminem (nieznajomość prawa nie stanowi usprawiedliwienia). Oby przypadki takie jak ten sprawiły, że zaczniemy bardziej uważać na nasze poczynania w Internecie.
 
Można się też oczywiście zastanawiać, dlaczego tak szanowany serwis jak Flickr publikuje zdjęcia domyślnie pod "ryzykowną" licencją Creative Commons, zamiast użyć "bezpiecznego" typu All Rights Reserved, która wymaga od potencjalnego zainteresowanego wcześniejszego kontaktu z autorami fotografii w celu uzyskania ich zgody. Wydaje się nam jednak, że działanie takie niewiele różniłoby się od umieszczania w instrukcji obsługi mikrofalówki ostrzeżenia, że nie należy w niej suszyć dzieci i zwierząt. Innymi słowy zwalniałoby to użytkownika z konieczności myślenia podczas korzystania z serwisu. A jak powszechnie wiadomo, organ nie używany z czasem zanika – dotyczy to niestety również naszych mózgów.

Zobacz także:
3. edycja konkursu fotograficznego National Geographic rozstrzygnięta!
Fujifilm chce dać konkurencji powód do niepokoju
Filmy Fujifilm zdrożeją!
Nikony D2Xs lecą w kosmos
75% profesjonalistów nadal korzysta z fotografii analogowej
USB 3.0 nadchodzi!
6mpixel.org – wojna z megapikselami w kompaktach
Kto zostanie fotografem National Geographic?
Underwater Photography 8/2007 już w Sieci!

Powrót do listy aktualności
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 2.166s.