Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Aktualności  >  Wydarzenia  >  Trwa wystawa artystów Bliskiego Wschodu


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Fotografia w wydaniu cyfrowym nie liczy sobie – jak mogłoby się wydawać – 5 czy 10 lat, lecz istnieje już od ponad ćwierć wieku?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Trwa wystawa artystów Bliskiego Wschodu
Dodał: Błażej Organisty 11.09.2015
W wystawie „KURZ / DUST / غبار”, największej tegorocznej produkcji Centrum Sztuki Współczesnej, weźmie udział dwudziestu trzech artystów z Belgii, Iranu, Kuwejtu, Libanu, Pakistanu, Polski i Zjednoczonych Emiratów Arabskich.


Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski rozpoczął kolejny sezon artystyczny. Na inaugurację proponuje wystawę „KURZ / DUST / غبار”. Ekspozycje to prace artystów z Bliskiego Wschodu oraz Europy. Wystawa to największa produkcja CSW w tym roku. Wydarzenie potrwa do 15 listopada 2015 r.

W wystawie „KURZ / DUST / غبار” weźmie udział dwudziestu trzech artystów z Belgii, Iranu, Kuwejtu, Libanu, Pakistanu, Polski i Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Są to twórcy różnych pokoleń, rozpoznawalni i docenieni w świecie artystycznym, jak i młodzi, początkujący artyści. Wspólnym mianownikiem ich prac jest próba artystycznego zmierzenia się z materią. „Kurz”, jako temat ekspozycji, potraktowany został jak pojęcie, przez które ujawniają się różne doświadczenia:

Kurz to coś wszędobylskiego, jest wszędzie i jest wszystkim, jak pył na pustyni i zapylone powietrze miast. Ten sens wybrzmiewa najbardziej w arabskim i perskim słowie „ghobar”. Polskie słowo w pierwszym skojarzeniu przywołuje ponawianą wciąż pracę usuwania kurzu i jego ciągłego wytwarzania; angielskie „dust” – cząsteczkę na granicy widzialności, ziarno, zmysłowe i nieprzedmiotowe jednocześnie. Jest w nim coś nieprzyjemnie realnego, ale jednocześnie absolutnie podstawowegoopisuje kuratorka wystawy, Anna Ptak.

Vartan Avakian, Collapsing Clouds of Gas and Dust, Burj Khalifa 2014


Część prac powstaje specjalnie z myślą o wystawie, wiele z nich uniwersalnym językiem współczesnej praktyki artystycznej przełamuje bariery kulturowe i doświadczenia historyczne czy geograficzne. Ali Cherri (Liban) pokaże instalację inspirowaną powojennym zdjęciem zniszczonej Warszawy jako uprzątniętego gruzowiska z ocalałym Kościołem św. Augustyna. Vartan Avakian (Liban) przygotowuje miniaturową rzeźbę z kryształów wytrąconych z organicznych śladów zachowanych w wodzie pobranej w różnych ikonicznych i monumentalnych miejscach świata – w tym z warszawskiego Pałacu Kultury i Nauki. Barbad Golshiri (Iran) dotyka natomiast wątków ostatecznych. Na wystawie będzie można zobaczyć jeden ze stworzonych przez niego nagrobków. To szablon, który Golshiri wykonał dla rodziny, której zmarłemu odmówiono oficjalnego pochówku w Iranie. Odwzorowywanie go sadzą służy upamiętnieniu – wciąż od nowa – osoby skazanej na zapomnienie.

Na wystawie, obok artystów bliskowschodnich, można oglądać prace także twórców z Polski i Europy. Mikołaj Grospierre w serii zdjęć przywołuje pracę japońskiego artysty Noriyuki Haraguchiego „Materia i umysł”. Wielki basen wypełniony ropą naftową, wystawiony w Muzeum Sztuki Współczesnej w Teheranie, przez lata był lustrem, w którym odbijała się polityka kulturalna władz Muzeum. Kolekcję sztuki Zachodu, zgromadzoną przez Muzeum, Guardian opisywał jako „największą i najbardziej znaczącą poza Europą i Ameryką”. Jednak ze względów obyczajowych zamknięta jest w magazynie i niedostępna dla zwiedzających. W swoich zdjęciach Grospierre podejmuje wątki obecne u Haraguchiego nadając im współczesny kontekst, obrazując dojmującą pustkę, odbijaną przez dzieło Japończyka.

Wojciech Pustoła podczas trwania wystawy zrealizuje performans „Cięcie”, w trakcie którego przy pomocy szlifierki zmieni blok marmuru w tytułowego bohatera wystawy – kurz. Mieszkający i tworzący w Warszawie belgijski artysta Jurgen Ots pokaże wielkoformatowe kolaże stworzone z grzbietów książek. Kolaże te powstały w wyniku fascynacji Otsa polskim zwyczajem wieszania firanek w oknach – w ich strukturach i formach dopatrzył się abstrakcyjnych wzorów, które postanowił odtworzyć za pomocą papieru.

Osobnym bohaterem wystawy jest jej scenografia. Przygotowywana przez Krzysztofa Skoczylasa – architekta krajobrazu, architekta i grafika, działającego na pograniczu dyscyplin projektowych i artystycznych – utrzymana w czarnych tonacjach wykorzystywać będzie elementy obecne w każdej instytucji kultury. Zapomniane kubiki, niewykorzystane elementy scenograficzne i inne znaleziska zebrane przez lata w magazynach CSW zyskają drugie życie, stanowiąc architekturę wystawy „KURZ / DUST / غبار”, podkreślając wymowę prac.

Miejsce: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski;
Adres: ul. Jazdów 2, Warszawa;
Termin wystawy: 5.09–15.11.2015;
Godziny otwarcia: wtorek-niedziela w godz. 12.00– 9.00, piątek w godz. 12.00–21.00;
Kuratorka: Anna Ptak
Współkuratorka: Amanda Abi Khalil
Architektura wystawy: Krzysztof Skoczylas
Opracowanie graficzne: Magdalena Burdzyńska
Koordynatorka: Patrycja Rómmel
Współpraca: Aleksandra Knychalska
Więcej informacji: www.csw.art.pl

Zobacz także:
Dziś otwarcie wystawy "They were" Borysa Makarego
W sobotę rusza wystawa "Rzeczywistość tego dnia" Alexandra Simoesa
Dziś wernisaż w Lublinie!
Naucz się skanować zdjęcia i negatywy
Kolejny album serii Retro – Warszawa lata 70.
Rolniczy konkurs fotograficzny
Wystawa "Fotografia Wileńska..."
Dziś spotkanie wokół publikacji "Emulsja"
Konkurs "Życie jest piękne"
Fotografie Marka Arcimowicza już wkrótce we Wrocławiu
Rozwiązanie konkursu "Ten krajobraz mnie zachwycił"
Leica Street Photo: rozstrzygnięcie konkursu i wystawa
Wyborny Trup Fotografii Polskiej
Dwie wystawy Edwarda Warownego w Warszawie
TIFF Festival 2015 od jutra we Wrocławiu
Konkurs Fotografuj.pl! Piękny ona, piękny on
Rozpoczyna się wystawa "Pionierzy Stereofotografii"

Powrót do listy aktualności
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 2.4s.