Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Aktualności  >  Publikacje  >  Nikon: Polacy lubią chwalić się swoimi zdjęciami


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Założenia standardu Cztery Trzecie nakładają konstruktorom szczególne ograniczenia na dowolność konstrukcji obiektywów systemowych, dzięki którym nawet obiektywy szerokokątne umożliwiają uzyskanie poprawnego obrazu w każdym miejscu matrycy?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Nikon: Polacy lubią chwalić się swoimi zdjęciami
Dodał: Marcin Kwiecień 29.09.2009
Już ponad połowa (51%) Polaków dysponujących dostępem do Internetu publikuje w nim swoje zdjęcia, a 47% z nich wcześniej starannie je wybiera. Tym wynikiem Polacy wpisują się w ogólnoeuropejską tendencję, zgodnie z którą prawie połowa (46,8%) internautów z Europy swoje zdjęcia zamieszcza w Sieci, a 41,8% uprzednio je selekcjonuje. Wnioski potwierdzające, że Europejczycy zaczynają dbać o własny wizerunek, czyli sposób postrzegania ich przez innych użytkowników sieci na podstawie prezentowanych zdjęć, płyną z badań zleconych przez firmę Nikon w 12 krajach.


Badania zlecone przez Nikona (zrealizowane przez firmę Opinion Matters w dniach 7–14 sierpnia 2009 r. na grupie 12 259 dorosłych osób dysponujących dostępem do Internetu) pokazały, że 26% polskich internautów i 28% europejskich prosi znajomych o usunięcie z Sieci zdjęć, które im się nie podobają. Jednocześnie Polacy znacznie częściej niż respondenci z innych krajów chcieliby mieć możliwość zatwierdzenia takich fotografii zanim trafią do Sieci (odpowiednio 14% Polaków i 8,3% respondentów z innych krajów). Co więcej, aż 19% ankietowanych Polaków zadeklarowało chęć zachowania pełnej kontroli nad "osobistą marką" poprzez prezentowanie tylko swoich samodzielnie wykonanych zdjęć. Wynik ten jest ponad dwukrotnie wyższy od średniej europejskiej, która wynosi 8,8%.

Ile i co fotografujemy
Także pod względem liczby robionych zdjęć Polacy wyprzedzają Europejczyków. Jak pokazały badania, 55% użytkowników aparatów w Polsce wykonuje 25–100 zdjęć miesięcznie, przy średniej europejskiej 40,4%. Jednocześnie Polacy najczęściej spośród innych badanych nacji fotografują podróże i krajobrazy (83,5%) – zdjęcia tego typu wykonuje 68,3% Europejczyków, najrzadziej zaś mieszkańcy Holandii (56,5%) i Wielkiej Brytanii (59,4%). Drugie miejsce pod względem popularności zajmują zdjęcia rodzinne (61,3%). Aż 74,2% Rosjan i 67% Norwegów wybiera taką tematykę, podczas gdy Brytyjczycy i Holendrzy są nią najmniej zainteresowani (odpowiednio 49,4% i 48,6%). Kolejnym popularnym tematem zdjęć Europejczyków są znajomi (55,9%). Również w tym wypadku przyjaciół najczęściej fotografują Rosjanie i Norwegowie (odpowiednio 73% i 67,9%), natomiast najmniej skłonni są do tego mieszkańcy Holandii (38%) i Wielkiej Brytanii (37,6%).


Współczesna fotografia a kultura
Wyniki badań zleconych przez firmę Nikon skomentował Martin Lister, ceniony badacz fotografii i kulturoznawstwa: "Ekran aparatu przypomina pomniejszoną stronę albumu fotograficznego, ponieważ może na niego patrzeć tylko niewielka grupa osób znajdujących się w małej odległości. Z drugiej strony, popularne są również prezentacje zdjęć. Obrazy są wtedy wyświetlane w powiększeniu, dzięki czemu stają się bardziej atrakcyjne i może je oglądać większa grupa osób.
 
Nasze zdjęcia, szczególnie te wykonywane przez młodszych użytkowników, nie są już bezpiecznie przechowywane w rodzinnych lub osobistych albumach, dostępnych wyłącznie dla bliskich znajomych i krewnych. Obecnie fotografie udostępnione w Sieci trafiają do przestrzeni częściowo publicznej. Zdjęcia są oglądane nie tylko przez członków rodziny, ale także przez duże grupy użytkowników i dalszych znajomych.".


"Netykieta" fotograficzna
Wyniki badań zleconych przez Nikona skonsultowane zostały z wydawnictwem Debrett’s specjalizującym się w kwestiach etykiety. Jo Bryant, specjalista ds. etykiety, podkreślił, że podczas publikowania zdjęć w sieci trzeba pamiętać o zasadach tzw. "etykiety" fotograficznej, postępując w sposób nienaruszający godności innych osób. Jej główne zasady to:
  • Nie należy publikować zawstydzających zdjęć innych osób bez ich zgody.
  • Trzeba upewnić się, że zdjęcia przeznaczone do opublikowania w Internecie mogą być oglądane przez wszystkich użytkowników.
  • Obecni i potencjalni przełożeni, członkowie rodziny i znajomi mogą oglądać udostępnione zdjęcia, zatem nie należy publikować niewłaściwych fotografii.
  • Nie należy udostępniać zbyt dużej liczby autoportretów – takie osoby mogą zostać uznane za narcystyczne, a nie interesujące.
  • Przed opublikowaniem lub wyświetleniem zdjęć przy użyciu projektora warto pomyśleć o tym, jak zareagują na nie inne osoby.
Ciekawostki płynące z badań NIKONA
  • Najbardziej narcystyczny naród to Rosjanie. To oni wykonują najwięcej autoportretów (34,2%). Kolejną pozycję zajmują Austriacy (24,9%). Na drugim końcu skali znajdują się Francuzi (8,6%) i Brytyjczycy (5,6%).
  • Fotografia intymna i erotyczna jest atrakcyjna dla 7,5% Europejczyków. Taka tematyka jest najpopularniejsza wśród Rosjan (14,4%) i Greków (11,9%). Mieszkańcy Wielkiej Brytanii i Szwecji są bardziej pruderyjni, ponieważ zdjęcia tego rodzaju wykonuje odpowiednio 2,8% i 4,6% Brytyjczyków i Szwedów.


Zobacz także:
Akademia Nikona – start jeszcze przed rokiem akademickim
Aktualizacje programów Nikon Capture NX, Thumbnail Selector i WT-4 Setup Utility
Opublikowano Nikon Camera Control Pro 2.6.0
Polacy nagrodzeni w konkursie Nikon Photo Contest International
Nowe wersje oprogramowania Nikon ViewNX oraz Nikon Transfer
Nikon COOLPIX S70 – z dużym dotykowym ekranem OLED
Nikon COOLPIX S640 – błyskawiczny start i szybki autofokus
Nikon COOLPIX S570 – propozycja dla początkujących
Nikon COOLPIX S1000pj – pierwszy aparat z projektorem
Nikon D300S, czyli D300 po liftingu
Nikon D3000 – tania lustrzanka dla początkujących

Powrót do listy aktualności
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 3.489s.