Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Sztuka  >  Kalendarium  >  Wystawa Tomasza Sobeckiego "Dynamika miasta"


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Pierwsze cyfrowe zdjęcie powstało ponad 30 lat temu?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa
Wystawa Tomasza Sobeckiego "Dynamika miasta"
Dodał: Przemysław Imieliński
Miasto: Łódź
Lokalizacja: Łódzki Dom Kultury, Galeria Imaginarium
Ulica: Traugutta 18
Termin: 20.01.2017 – 11.02.2017
Adres WWW: www.facebook.com
Wernisaż: 20.01.2017 (piątek), godz. 18.00

Pierwsze fotografie z cyklu, który później został nazwany "Dynamika miasta", powstały w czerwcu 2014 roku w Sydney. Wcześniej wielokrotnie prezentowałem zarówno miasta polskie, jak i zagraniczne w postaci serii fotografii, starając się poszukiwać coraz to nowszej formy.

Zdjecie z wystawy Tomasza Sobeckiego ''Dynamika miasta''


Powodem poszukiwania w Sydney nowej formy wypowiedzi fotograficznej dla zobrazowania fenomenu miasta było nagromadzenie wrażeń z kilku, w ostatnich latach, twórczych podróży do odległych miejsc na kuli ziemskiej i odwiedzenia przy tej okazji bardzo różnych geograficznie i kulturowo regionów. W założeniach tych poszukiwań formalnych było uchwycenie różnorodności poznawanych miast oraz próba wykreowania za pomocą obrazu fotograficznego istoty każdego z nich. Potrzebą chwili stało się zaprezentowanie poprzez obraz fotograficzny natłoku wrażeń dotyczących poznawanych organizmów miejskich z silnie oddziałującą na autora ich skomplikowaną strukturą urbanistyczną, socjologiczną i kulturową, osadzoną w różnych warunkach geograficznych.
 
Ze względu na ograniczony (z konieczności) czas przebywania w poznawanych miejscach, najbardziej zaangażowana w proces poznawczy jest pamięć ultrakrótka, inaczej zwana pamięcią sensoryczną, ze szczególnym udziałem zmysłu wzroku.

Zdjecie z wystawy Tomasza Sobeckiego ''Dynamika miasta''


Procesy poznawcze niosą ze sobą wielką ilość wrażeń. Intensywność i różnorodność doznań oraz towarzyszące tym wrażeniom emocje z trudem mieszczą się w pojedynczym obrazie, jakim zwyczajowo operuje fotografia. W moim przekonaniu, wielość zjawisk oraz ich różnorodność wymagają odpowiedniej intensywności obrazu dla ich wizualnego przekazania. Pamięć ludzka selekcjonuje wrażenia, pozostawia w naszej świadomości na dłużej tylko niektóre z nich, szczególnie te związane z silnymi emocjami. Klisza fotograficzna rejestruje obrazy selekcjonując je w zupełnie inny sposób – według kryterium siły światła odbitego od fotografowanych obiektów, pomija obiekty zbyt jasne lub zbyt ciemne.

Zdjecie z wystawy Tomasza Sobeckiego ''Dynamika miasta''


Dla stworzenia obrazów o adekwatnej do ilości wrażeń intensywności, łączących w jedną całość procesy poznania oraz kreacji fotograficznej w powiązaniu z emocjami im towarzyszącymi, zdecydowałem się zastosować technikę wielokrotnej ekspozycji realizowaną na barwnych filmach diapozytywowych. W czasie fotografowania nakładałem na siebie, w trakcie kolejnych naświetleń, od 2 do 4 różnych obrazów. Nie miałem żadnej kontroli nad ich wzajemnym oddziaływaniem i przenikaniem się! Pomiędzy kolejnymi ujęciami zmieniałem obiektywy, stosując bardzo różne ogniskowe – a co za tym idzie – także szerokość kadru, odmienną perspektywę fotografowania obrazów, a nawet układ kadru (pion, poziom). Była to niezwykle trudna, ale zarazem fascynująca przygoda twórcza.

Zdjecie z wystawy Tomasza Sobeckiego ''Dynamika miasta''


Po wykonaniu tą metodą kilku pierwszych zdjęć w Sydney, kolejnymi miastami, których dynamikę chciałem w ten sposób zaprezentować był Hajdarabad w Indiach, postanowiłem także na nowo zinterpretować wielokrotnie wcześniej fotografowany mój rodzinny Toruń, dobrze mi znane Warszawę i Gdańsk oraz niosąca wiele różnorodnych wrażeń Wenecję.
 
Kolejnym etapem kreacji obrazów, już w kameralnych warunkach studia, było zastosowanie komputerowych narzędzi graficznych, takich jak: transformacja koloru, solaryzacja barwna, wprowadzenie liniowego konturu zamiast plamy i inne.

Zdjecie z wystawy Tomasza Sobeckiego ''Dynamika miasta''


Dla zwiększenia ekspresji tworzonych obrazów, ukazujących nieustanną zmienność organizmów miejskich oraz ich dynamikę, zastosowałem przeźroczystą formę fotogramów zrealizowanych po raz pierwszy w moich doświadczeniach twórczych na pleksi. Forma ta sprawdziła się. Podkreśla przestrzenność miasta oraz rozciągłość zjawisk w czasie i przestrzeni. Przekracza, właściwą fotografii, dwuwymiarowość obrazu. Tworzy trójwymiarową iluzję.
(fragment autorskiego tekstu Tomasza Sobeckiego – IMAGINARIUM 2017)



Tomasz Sobecki. Urodzony w 1952 roku w Toruniu. Fotograf. W 2013 roku uzyskał stopień doktora sztuki w zakresie fotografii w łódzkiej PWSFTviT. W swoim dorobku ma wiele wystaw indywidualnych w prestiżowych polskich galeriach artystycznych i fotograficznych, a także liczne wystawy indywidualne za granicą w krajach europejskich: Anglii, Finlandii, Hiszpanii, Szwajcarii oraz w Australii, Indiach, Kazachstanie i USA. Brał udział w międzynarodowych wystawach zbiorowych w Belgii, Niemczech i Japonii; był reprezentantem sztuki polskiej na Międzynarodowym Festiwalu Sztuki w Caracas (Wenezuela). Aktywny uczestnik polskich i międzynarodowych sympozjów fotografików i projektantów, a także w akademickich konferencji naukowych.
 
Jako wykładowca prowadzi – w różnych okresach i zakresie – zajęcia z fotografii ze studentami na uniwersytetach: w Łodzi – również w języku angielskim, Bydgoszczy i w Toruniu oraz na Wydziale Designu Indian Institute of Technology w Hajdarabadzie.
 
Jest adiunktem w Wyższej Szkole Bankowej w Toruniu. Założył i prowadził w roku 2009 w Toruniu galerię etiud pod nazwą GALERiA’Vi. Uzyskał stypendia artystyczne: 1990 – stypendium MSZ Królestwa Hiszpanii, 1991–1993 stypendium MKiS RP.

Najbardziej znane cykle fotograficzne: „Modlitwa w gotyckiej katedrze” 1981; „Gotyk – kształt i światło” 1985; „Perspektywa” 1987/2008; „Kształt światła” 1991; „Miasto” 1992; „Kolor wiatru” 1996; Dialog TWARZ z udziałem Franciszka Starowieyskiego polegający na zgłębianiu relacji portret-autoportret 2002; „Miasta – inaczej” 2005; „Szalone lokomotywy” 2006; „Krucyfiks” 1983/2010; „Idea piramid” 2002/2012; „Warszawa – miasto sukcesu” 2014; „Magiczny Toruń” 2007/2015; „Dynamika miasta” 2015.

Prace w zbiorach: Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Okręgowym w Toruniu, Galerii Współczesnej Sztuki Sakralnej w Kielcach oraz w zbiorach prywatnych i publicznych za granicą, m. in. Coventry – Wielka Brytania, Äänekoski – Finlandia, Astana – Kazachstan, Sydney – Australia, Nowy Jork, Chicago – USA, Hajdarabad – Indie, Tokio – Japonia.

Zobacz także:
Wystawa zdjęć Borysa Makarego – "Niewidzialne dialogi"
Urok prowincji w fotografii Jerzego Piątka
Dotykając fotografii
David we Wrocławiu
Światło-Czułość
Bliski Wschód w Zielonej Bramie
Push The Sky Away
Wystawy ambrotypii
Powiększenia
Imaging Korea
The Prolongation of the moment
Tomasz Stańko w obiektywie



Powrót do listy
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 0.851s.