Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Edycja obrazu  >  Warsztaty  >  Warsztat: Prosta ramka typu pass-partout w Photoshopie


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Już w 1965 roku Canon zaprezentował lustrzankę małoobrazkową (model Pellix) ze stałym, półprzepuszczalnym lustrem?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Warsztat: Prosta ramka typu pass-partout w Photoshopie
Autor: Przemysław Imieliński (tekst i zdjęcia)
Dobre zdjęcie wymaga odpowiedniej oprawy. Choć nie zawsze dodanie ramki służy fotografii, to jednak w wielu wypadkach wzmacnia siłę oddziaływania znajdującego się na niej obrazu. W tym warsztacie pokażę, jak przy pomocy kliku nietrudnych działań w Photoshopie uzyskać prostą, klasyczną ramkę typu pass-partout.

« poprzednia strona 1|2 następna strona »

Fotografie wykorzystywane do dekoracji biur, sal konferencyjnych, poczekalni, czy też prywatnych mieszkań, są zazwyczaj odpowiednio oprawione. Właściwie dobrana oprawa wzmacnia bowiem siłę oddziaływania samego obrazu i zachęca do uważnego obejrzenia dzieła. Podobnie ramka dodana do fotografii może w korzystny sposób wpłynąć na odbiór zdjęć publikowanych w Internecie. Pozwoli ona nie tylko wyróżnić naszą pracę na tle innych publikacji, ale też oddzieli prezentowany obraz od elementów nawigacyjnych strony, kolorowego tła i reklam, a tym samym sprawi, że odbiorca będzie mógł się łatwiej skupić na głównym temacie. Ważne, by takie obramowanie miało odpowiednio dobraną kolorystykę i rozmiar oraz by nie odwracało uwagi (np. zbyt ozdobną formą) od samego ujęcia.

Czarne pass-partout
Zanim przystąpimy do tworzenia ramki, powinniśmy przyjrzeć się naszej fotografii i zastanowić, jaki rodzaj oprawy będzie dla niej odpowiedni. W przypadku zdjęcia zamieszczonego poniżej, które utrzymane jest w ciemnej tonacji, zbyt jasna ramka wydaje się być za mocno kontrastowa. Lepszym wyborem będzie z pewnością obramowanie szare, a nawet czarne, gdyż pozwoli odbiorcy dostrzec więcej szczegółów znajdujących się w ciemnych partiach obrazu.

Biała ramka odwraca nieco naszą uwagę od centrum kadru, czarna zmniejsza zaś kontrastowość obszaru, na który patrzymy i pozwala dostrzec więcej subtelnych przejść tonalnych w ciemnych partiach obrazu.

Krok 1. Zmiana rozdzielczości
Gdy już wybierzemy właściwą kolorystykę, otwieramy w Photoshopie plik zawierający fotografię i w pierwszej kolejności zmieniamy jej wymiary. W zależności od tego, czy nasza praca będzie prezentowana na ekranie komputera, w serwisie internetowym czy wydrukowana w laboratorium, wybieramy odpowiednią szerokość lub wysokość boków i określamy rozdzielczość docelową.
 
W prezentowanym przykładzie zakładam, że ostatecznym przeznaczeniem fotografii, którą żartobliwie zatytułowałem "Strzeżonego Pan Bóg strzeże…", jest prezentacja w galerii internetowej, stawiającej wymagania, by nadsyłane zdjęcia nie przekraczały 600 pikseli na dłuższym boku. Konieczne jest więc zmniejszenie wymiarów fotografii. W tym celu wywołujemy z menu Image (Obraz) polecenie Image Size (Wielkość Obrazu), ewentualnie korzystamy ze skrótu [Alt]+[Ctrl]+[A] i w sekcji Pixel Dimensions (Rozmiar w pikselach) wprowadzamy liczbę 600 w okienku Width (Szerokość) lub Height (Wysokość). To, którą z pozycji modyfikujemy zależy od tego, czy nasza fotografia została wykona w ujęciu poziomym czy pionowym. Zanim wprowadzimy odpowiednią wartość upewnijmy się jeszcze, że oba pola wyboru Constrain Proportions (Zachowaj Proporcje) i Resample Image (Przeskaluj Obraz) są zaznaczone, a w pozycji Resolution (Rozdzielczość) wyświetlana jest wartość 72 pixel/inch (piksel/cal). Takie ustawienia zapewnią nam właściwy przebieg operacji zmiany rozdzielczości. Jeśli wszystko wygląda tak, jak na zrzucie ekranowym prezentowanym poniżej, naciskamy przycisk OK.

Przed zmianą rozdzielczości sprawdźmy, czy w oknie Image Size pola wyboru Constrain Proportions i Resample Image są zaznaczone, a w pozycji Resolution wyświetlana jest wartość 72 piksele.

Należy też pamiętać, że po zmianie rozdzielczości zdjęcie powinno zostać ponownie wyostrzone, np. przy użyciu polecenia Filter | Sharpen | Unsharp Mask (Filtr | Wyostrzanie | Maskowanie nieostrości). Ten temat zostanie omówiony w oddzielnym artykule.

Krok 2. Dodawanie ramki
Teraz przejdziemy do właściwej części warsztatu, czyli dodania obramowania. Aby zasymulować efekt prawdziwego pass-partout, będziemy musieli stworzyć dwie ramki – cieniutką białą, która będzie oddzielać zdjęcie od tła i grubszą czarną, która będzie to tło stanowić. Zaczynamy od wywołania z menu Image (Obraz) polecenia Canvas Size (Wielkość obszaru roboczego), możemy też użyć skrótu klawiaturowego [Alt]+[Ctrl]+[C]. W otwartym w ten sposób oknie określamy najpierw barwę mniejszej ramki, wybierając na dole okna z rozwijalnej listy Canvas extension color (Kolor tła) pozycję White (Biel), a następnie do każdej z wartości w pozycjach Width i Height dodajemy po 2 piksele i naciskamy przycisk OK. Dzięki temu grubość białej ramki z każdej strony będzie wynosiła 1 piksel.

Wybór z z rozwijalnej listy Canvas extension color pozycji White i zwiększenie każdej z liczb, określających rozmiar fotografii o 2 piksele spowoduje powstanie cienkiej białej ramki otaczającej całe zdjęcie.

Aby utworzyć kolejną ramkę, ponownie wywołujemy okienko Canvas Size, wybieramy z listy Canvas extension color pozycję Black (Czerń), zwiększamy rozmiar fotografii np. o 40 lub 60 pikseli i akceptujemy zmiany przyciskiem OK. W ten sposób uzyskaliśmy drugą ramkę o grubości 20 lub 30 pikseli z każdej ze stron, która dopełniła obramowanie naszej fotografii. Oczywiście proponowane przeze mnie wartości liczbowe są jedynie przykładowe. Jeśli przygotowujemy do prezentacji zdjęcie o większej rozdzielczości i rozmiarach, powinny zostać one proporcjonalnie zwiększone. Także kolorystyka ramek może być dowolnie dopasowywana do zdjęć czy osobistego gustu. W tym celu wystarczy na liście rozwijalnej Canvas extension color wskazać pozycję Other... lub kliknąć ikonę małego kwadracika widoczną obok listy i wybrać pożądaną barwę.
« poprzednia strona 1|2 następna strona »
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 1.1s.