Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Sprzęt  >  Testy praktyczne  >  TEST: Sony A700 - Alpha na poważnie


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Zaprezentowany w 2003 roku Olympus E-1 był pierwszą lustrzanką należącą do systemu Cztery Trzecie – zaprojektowanego od podstaw w pełni cyfrowego standardu SLR?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

TEST: Sony A700 - Alpha na poważnie
Autor: Marcin Pawlak



Balans bieli i odwzorowanie kolorów
Możliwości regulacji balansu bieli w A700 są dość typowe dla tej klasy aparatów. Do dyspozycji mamy tryb automatyczny, sześć ustawień przedefiniowanych, trzy własne ustawienia użytkownika oraz możliwość definiowania temperatury barwowej w kelwinach.

Dla temperatury barwowej w kelwinach można dodatkowo wprowadzić korektę na osi zielony-magenta.

Aktualnie wybrane ustawienie pokazywane jest zarówno na głównym wyświetlaczu, jak i w wizjerze aparatu (łącznie z ustawieniami własnymi i w kelwinach). Własne ustawienia definiuje się w bardzo wygodny sposób, gdyż wystarczy pole pomiaru punktowego skierować na szary lub biały wzorzec, nie musi on wypełniać całego kadru. Predefiniowane ustawienia i wprowadzone na podstawie temperatury barwowej możemy modyfikować na osi G-M (zielony –magenta), przy czym w pierwszym wypadku zakres korekty wynosi +/-3, w drugim od G9 do M9. Niestety, do pomiaru dokonanego na podstawie wzorca nie możemy zaaplikować żadnej korekty.

Własny balans bieli wprowadza się wygodnie, korzystając z zaznaczonego na matówce pola pomiaru punktowego.

Układ automatycznego ustalania balansu bieli zwykle radzi sobie poprawnie, jednak sceny z mieszanym oświetleniem często okazują się dla niego zbyt trudne. Dotyczy to zwłaszcza kadrów z ogólnym, rozproszonym oświetleniem naturalnym w których znajdują się pojedyncze źródła światła sztucznego, żarowego lub fluorescencyjnego. W takiej sytuacji A700 ma tendencję do ustawiania balansu bieli właśnie na owe punktowe źródła światła co powoduje, iż reszta fotografowanej sceny otrzymuje wyraźną barwną dominantę.

Zdjęcia wykonywane A700 przy domyślnych ustawieniach mają bardzo spokojną, stonowaną kolorystykę.

Na uwagę zasługuje bardzo wierne odwzorowanie barw. O ile większość amatorskich lustrzanek, również tych najbardziej zaawansowanych, na tendencję do podbijania nasycenia kolorów, A700 wolne jest od tej przypadłości. Jeśli wybierzemy w ustawieniach Strefy kreatywnej profil Standard, nasycenie kolorów jest niemal idealnie neutralne. Nazewnictwo poszczególnych profili może być przy tym nieco mylące, gdyż przy ustawieniu Neutral nasycenie kolorów nie jest bynajmniej neutralne, a obniżone o jakieś 25%. Warto o tym pamiętać, gdyż z tego powodu zdjęcia wykonywane A700 często sprawiają wrażenie zbyt pastelowych, o zbyt mało nasyconej kolorystyce. Takie ustawienia dobrze sprawdzają się np. przy wykonywaniu portretów, ale już krajobrazy mogą być zbyt "wyprane". Jeśli preferujemy żywsze oddanie kolorów, powinniśmy zadbać o odpowiednią korektę.
Przy ustawieniu ''Standard'' nasycenie kolorów jest niemal idealnie wierne. Zwraca uwagę niewielki ogólny błąd odwzorowania kolorów.


Przy ustawieniu ''Neutral'' nasycenie kolorów jest obniżone o niemal 25procent, jednak odcienie są w dalszym ciągu prawidłowe.


Szczegółowość obrazu
Jak już wspomnieliśmy, matryca CMOS zastosowana w A700 ma większą rozdzielczość niż przetwornik CCD znany z A100 (12 zamiast 10 megapikseli). Czy przełożyło się to na większą szczegółowość obrazu? W niewielkim stopniu, ale tak. Nie jest to wielki sukces, ale znane są przypadki, i to nie tylko aparatów kompaktowych, w których zwiększenie liczby pikseli nie wpłynęło na szczegółowość obrazu w żadnym stopniu.

Nawet przy domyślnym, umiarkowanym wyostrzaniu obrazu zapisywanego w JPEG-ach jego szczegółowość jest bardzo duża. 100 ISO, wycinek kadru 1:1.

Częstą przypadłością amatorskich lustrzanek cyfrowych jest nadmierne wyostrzanie obrazu. Z jednej strony ma to spełnić oczekiwania masowego odbiorcy, z drugiej zaś maskować marną jakość dołączanej w zestawie optyki. A700 wolny jest na szczęście od tej przypadłości. Przy domyślnym poziomie wyostrzania (czyli 0, dostępny zakres ustawień to -3 do +3) zdjęcia są wyostrzane w stopniu umiarkowanym, zbliżony do oferowanego domyślnie przez Adobe Camera RAW. Ustawienie -1 odpowiada mniej więcej temu co ACR oraz konwerter DCRAW oferują bez wyostrzania. Co ciekawe, do dyspozycji mamy jeszcze dwa ustawienia, dające bardzo już miękki obraz. Z drugiej strony skali mamy jeszcze do dyspozycji trzy ustawienia zapewniające bardziej agresywne wyostrzanie obrazu. Ogólny zakres regulacji wyostrzania jest zatem bardzo szeroki, co stanowi niewątpliwą zaletę A700. Pewnym zaskoczeniem był za to dla nas zakres wyostrzania udostępniany przez firmową aplikację Image Data Converter. Otóż przy ustawieniach "neutralnych" poziom wyostrzania obrazu jest znacznie wyższy niż A700 zapewnia przy ustawieniu +3. By uzyskać wyostrzanie zbliżone do poziomu neutralnego, trzeba suwak wyostrzania ściągnąć na minimum, do poziomu -100.

Zakres regulacji wyostrzania oferowany przez A700 jest bardzo duży.

Szczegółowość zdjęć przy niższych czułościach ISO jest więcej, niż zadowalająca. Pod tym względem A700 nie odstaje od aparatów takich jak Nikon D300 czy Canon EOS 40D. Gorzej jest, gdy czułość przetwornika wzrasta powyżej 800 ISO. Silnie działające algorytmy odszumiania obrazu "wygładzają" detale, powodując spadek szczegółowości rejestrowanych fotografii.
 
Mocną stroną A700 jest dynamika obrazu. Przy najniższych czułościach zarówno głębokie cienie, jak i obszary na granicy przepalenia zachowują dużą szczegółowość. Wraz ze wzrostem czułości matrycy za sprawą szumów dynamika obrazu oczywiście spada.

Przy czułości 200ISO zakres odwzorowania rozpiętości tonalnej zdjęcia jest bardzo duży.

Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 0.949s.