Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Sprzęt  >  Testy praktyczne  >  TEST: Olympus ZUIKO DIGITAL ED 50-200mm 1:2.8-3.5 oraz ED 70-300mm 1:4.0-5.6


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Znany film Tima Burtona, Gnijąca panna młoda (Corpse bride), nakręcony został cyfrową lustrzanką?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

TEST: Olympus ZUIKO DIGITAL ED 50-200mm 1:2.8-3.5 oraz ED 70-300mm 1:4.0-5.6
Autor: Marcin Pawlak
Długie zoomy to obiektywy atrakcyjne nie tylko dla amatorów fotografowania dzikiej przyrody. Prezentujemy wyniki testu dwóch teleobiektywów Olympusa przeznaczonych dla systemu 4/3.

« poprzednia strona 1|2|3|4|5 następna strona »

Dzięki matrycom światłoczułym mniejszym niż w innych systemach lustrzankowych, System 4/3 promowany przez Olympusa pozwala uzyskiwać duże powiększenia obrazu przy stosunkowo krótkich ogniskowych. Z tego też powodu nawet umiarkowanie „długie” zoomy stają się bardzo atrakcyjnym narzędziem np. dla miłośników fotografii przyrodniczej. Poniżej przedstawiamy dwie takie konstrukcje ze stajni Olympusa: ZUIKO DIGITAL ED 50-200 mm 1:2.8-3.5 oraz ZUIKO DIGITAL ED 70-300 mm 1:4-5.6.

Budowa i wykonanie
Oba długie zoomy Olympusa zaskakują rozmiarami i wagą. Zaletą szkieł konstruowanych wyłącznie dla systemu 4/3 miała być zwarta i lekka budowa, tymczasem oba modele Olympusa są porównywalne lub cięższe (!) od pełnoklatkowych konstrukcji Canona czy Nikona. Dziwi to zwłaszcza w wypadku „ciemnego” ZUIKO DIGITAL ED 70-300 mm 1:4-5.6.

Olympus ZUIKO DIGITAL ED 50-200 mm 1:2.8-3.5 wyposażony jest w uchwyt pozwalający na zamocowanie obiektywu bezpośrednio na statywie, co pozwala na lepsze zrównoważenie zestawu i mniejsze obciążenie głowicy statywu. Gdy nie jest potrzebny, można go zdemontować.

Wrażenie masywności obiektywu ZUIKO DIGITAL ED 50-200 mm 1:2.8-3.5 zwiększa dodatkowo pozwalający na zamocowanie obiektywu bezpośrednio na statywie. Jest to użyteczne zwłaszcza w wypadku tańszych, wiotkich statywów. Aparat z długim i ciężkim obiektywem zamocowany za pomocą gwintu w korpusie wystawia często ich głowice na zbyt duże obciążenia. Zamocowanie go za pomoca klamry na obiektywie pozwala na lepsze zrównoważenie całego zestawu.

Olympus ZUIKO DIGITAL ED 50-200 mm 1:2.8-3.5 dość znacznie wydłuża się wraz ze zmianą ogniskowej, nie zmienia jednak swych rozmiarów w trakcie ustawiania ostrości.

Oba obiektywy dość znacznie wydłużają się podczas zmiany ogniskowej, ale ich sztywność nawet w najbardziej rozsuniętej pozycji jest zadowalająca. To ważne, gdyż możemy bez obaw podeprzeć wysunięty obiektyw ręką.

Olympus ZUIKO DIGITAL ED 70-300 mm 1:4-5.6 zmienia swą długość nie tylko podczas zmiany ogniskowej, ale i w czasie ustawiania ostrości. Zdjęcia środkowe i prawe ukazują różnicę dla odległości ustawionej na nieskończoność oraz na minimum.


Obiektyw ED 50-200 mm nie zmienia swojej długości podczas ustawiania ostrości, nieruchoma pozostaje też przednia soczewka obiektywu. Dłuższy ED 70-300 mm zmienia natomiast swą długość w trakcie ostrzenia, i to dość znacznie. Dodatkowo, wysuwany tubus obiektywu obraca się w trakcie ustawiania ostrości, na co uważać trzeba, jeśli podpieramy obiektyw dłonią – lepiej trzymać nieruchomą część obiektywu. W wypadku obu obiektywów pierścień ustawiania ostrości steruje mechanizmem elektrycznym, zatem z poziomu korpusu możemy zdefiniować kierunek jego działania.

Włącznik manualnego trybu ostrzenia przydaje sie przy wykonywaniu zdjęć makro.

Rzadko spotykanym elementem obiektywów systemu 4/3 jest przełącznik działania autofokusa, który znalazł się na obudowie obiektywu ED 70-300 mm. W tym wypadku skorzystanie z niego pozwala zmniejszyć minimalną odległość ogniskowania (z 1,2 m do 96 cm).

Przy precyzyjnej makrofotografi przydatna będzie skala odwzorowania naniesiona na wysuwanym tubusie obiektywu.

Pewną ciekawostką jest tabela skal odwzorowania dla ogniskowych 70, 150 i 300 mm, naniesiona na wysuwany tubus obiektywu ED 70-300 mm. W pewnym stopniu rekompensuje ona brak skali odległości.

Oba obiektywy zaopatrzono w pokaźne osłony przeciwsłoneczne.

Oba obiektywy zaopatrzono w pokaźne osłony przeciwsłoneczne. W wypadku ED 50-200 nie ma z nią problemów, jednak w ED 70-300 mm nie jest już tak dobrze, a to za sprawą obracającego się tubusa obiektywu. Podczas zakładania osłony niechybnie wprawimy ów tubus w ruch, po czym usłyszymy wizg przekładni i silnika autofokus – takie traktowanie z pewnością nie wychodzi mu na zdrowie.
« poprzednia strona 1|2|3|4|5 następna strona »
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 1.243s.