Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Sprzęt  >  Testy praktyczne  >  Sony Handycam NEX-VG20, czyli jak z aparatu zrobić kamerę


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Do pierwszych aparatów dalmierzowych Canona (o nazwie Hansa Kwanon) w latach 1934–46 obiektywy produkował Nippon Kōgaku Kōgyō K.K. – czyli dzisiejszy Nikon?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Sony Handycam NEX-VG20, czyli jak z aparatu zrobić kamerę
Autor: Marcin Pawlak
Czy kamera wideo zbudowana na bazie podzespołów aparatu fotograficznego, taka jak Sony Handycam NEX-VG20, może być atrakcyjną propozycją dla wymagającego wideoamatora? Tego dowiecie się z naszego artykułu.

« poprzednia strona 1|2|3|4 następna strona »

Gdy podczas premiery pierwszych bezlusterkowców NEX wiosną 2010 roku firma Sony pokazała koncepcyjny model kamery wyposażonej w ten sam przetwornik i mocowanie bagnetowe wymiennych obiektywów, niewiele osób zdawało sobie sprawę, jak bardzo zaawansowane są prace nad nowym urządzeniem. Gdy zaledwie dwa miesiące później Sony zaprezentowała finalną postać nowej kamery, spowodowało to spore zamieszanie na rynku wideo. Oto filmowcy dostali do dyspozycji kamerę z wymienną optyką w cenie średniej klasy lustrzanki. Owszem, kamerę z założenia amatorską, ale za to z przetwornikiem rozmiaru APS, a zatem niemal identycznym (pod względem szerokości kadru) z kinematograficznym Super 35. Grunt już wcześnie przygotowany został przez filmujące bezlusterkowce i lustrzanki, zatem oczekiwania były spore. Okazało się jednak, że amatorska VG10 miała zbyt wiele ograniczeń pod względem funkcjonalności i sposobu obsługi, co spowodowało wiele uwag krytycznych. Rok później, wraz z pojawieniem się drugiej generacji NEX-ów, firma Sony przedstawiła zmodernizowaną kamerę amatorską z mocowaniem bagnetowym E – Handycam NEX-VG20E. Czy lepiej spełni ona oczekiwania odbiorców?

Sony Handycam NEX-VG20E


Skąd to zamieszanie?
Amatorskie kamkordery od dawna dysponują obiektywami o potężnym zakresie ogniskowych, jednak ich jakość optyczna często pozostawia wiele do życzenia. Wykorzystywane przetworniki obrazu mają bardzo małe rozmiary, co ułatwia wprawdzie miniaturyzację urządzeń, ale powoduje, że rejestrowany obraz ma słabą plastykę wskutek bardzo dużej głębi ostrości.
 
Z kolei kamery umożliwiające wymianę optyki i dysponujące dużymi przetwornikami były do niedawna domeną zastosowań profesjonalnych, a koszt takich urządzeń był bardzo wysoki. Sytuacja ta zmieniała się, gdy pojawiły się filmujące lustrzanki i aparaty cyfrowe z wymienną optyką. Co prawda większość z nich pozbawiona jest typowych dla kamer narzędzi wspomagających filmowanie, jednak duża dostępność obiektywów i znakomita jakość obrazu spowodowały, że wielu filmowców świadomie postanowiło się z nimi "pomęczyć". Na czym jednak polega wyjątkowość tego pomysłu, która spowodowała że firma Sony zdecydowała się na bazie platformy NEX-ów zbudować kamerę, wykorzystującą te samą elektronikę, przetwornik i optykę?

Zastosowany w VG20 przetwornik rozmiaru APS to w amatorskiej kamerze rzecz zupełnie wyjątkowa.

Wspomnieliśmy już o plastyce obrazu. Chyba każdemu zdarzyła się sytuacja, w której na pierwszy rzut oka zidentyfikował film jako kinowy bądź kręcony na potrzeby telewizji. Związane jest to właśnie z plastyką obrazu charakterystycznymi dla kamer filmowych i wideo. Dla filmów kinowych typowa jest płytka głębia ostrości zapewniająca charakterystyczną plastykę, podczas gdy obraz telewizyjny ma zwykle bardzo dużą głębię ostrości.
 
Tymczasem kamera zbudowana na bazie podzespołów aparatu fotograficznego z przetwornikiem rozmiaru APS pozwala uzyskać ową kinową plastykę obrazu – jednak za nieporównywalne z rozwiązaniami profesjonalnymi pieniądze. To właśnie spowodowało, że zainteresowanie kamerami NEX stało się tak duże.

« poprzednia strona 1|2|3|4 następna strona »
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 1.77s.