Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Teoria  >  Książki i albumy  >  Recenzja: "Makijaż fotograficzny" – E. Sokólska, J. Grąbczewski


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Założenia standardu Cztery Trzecie nakładają konstruktorom szczególne ograniczenia na dowolność konstrukcji obiektywów systemowych, dzięki którym nawet obiektywy szerokokątne umożliwiają uzyskanie poprawnego obrazu w każdym miejscu matrycy?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Recenzja: "Makijaż fotograficzny" – E. Sokólska, J. Grąbczewski
Autor: Jarosław Zachwieja
Książkowy rynek fotograficzny w Polsce można określić już mianem "dorastający". Pojawiają się na nim nie tylko albumy i podręczniki podstaw fotografowania, ale i znacznie bardziej specjalistyczne pozycje. Bez wątpienia jednym z najciekawszych tytułów tego roku jest podręcznik makijażu fotograficznego autorstwa dwojga współpracujących ze sobą, rodzimych profesjonalistów.

« poprzednia strona 1|2|3 następna strona »

W świadomości większości fotografów – zarówno amatorów, jak i niestety sporej grupy tzw. zawodowców – kosmetyczne przygotowanie modela jest aspektem fotografii portretowej, który ich nie dotyczy i na którym w najmniejszym stopniu nie muszą się znać. Autorzy książki – wizażystka Eryka Sokólska i fotograf Jacek Grąbczewski – twierdzą (i potrafią to przekonująco pokazać), że jest wręcz odwrotnie. Według nich dobrze wykonany makijaż modela to klucz do uzyskania świetnych fotografii, natomiast fotograf, który choć w teorii zna zagadnienia dotyczące wizażu będzie w stanie robić lepsze zdjęcia, niż jego mniej świadomi w tej materii koledzy. Autorzy swoją wiedzę i doświadczenie spróbowali zawrzeć w wydanym w lipcu tego roku nakładem wydawnictwa Estetyka podręczniku pt. "Makijaż fotograficzny".
 
Wydawca tej książki nie miał łatwego zadania. Z jednej strony, jak już wspomniałem, nawet wśród zawodowców nie zawsze kwestie związane z wizażem modeli są w pełni rozumiane. Z drugiej strony wielu fotografów nie związanych z wysokonakładowymi kolorowymi czasopismami jest przekonanych, że kwestie te ich nie dotyczą, a wizażysta to osoba pojawiająca się wyłącznie na planie filmowym lub w studiu fotograficznym realizującym sesje zdjęciowe o wielotysięcznych budżetach. Książka Eryki Sokólskiej i Jacka Grąbczewskiego doskonale udowadnia, że tak nie jest i że towarzystwo wizażysty np. w przypadku fotografii ślubnej jest bardzo polecane.

Podręcznik kompletny, lecz nie dla zupełnie zielonych
Autorzy podręcznika wyznaczyli sobie bardzo ambitne cele: po pierwsze, pokazać jak ważną rolę w dobrej fotografii portretowej pełni makijaż, a po drugie, przekazać jego tajniki osobom, które są nimi zainteresowane. Nie było jednak ich zamiarem nauczanie sztuki wizażu od podstaw – założenie książki było raczej takie, że osoba, która zamierza praktycznie wykorzystać zawarte tam porady zna w podstawowym chociaż stopniu terminologię i jest zorientowana w tematyce zabiegów kosmetycznych. Nie musi być to zresztą bardzo szczegółowa znajomość – większość pań wykonujących makijaż na swój własny użytek "wyciśnie" z tej książki całą zawartą w niej wiedzę.

''Makijaż fotograficzny'' – spis treści.

A jest to wiedza bardzo obszerna. Pierwsze 91 stron wypełniają wspaniale ilustrowane informacje teoretyczne oraz porady praktyczne związane z konkretnymi sytuacjami fotograficznymi. Autorzy zaczynają od krótkiego rysu historycznego fotografii oraz roli, jaką odegrała w niej sztuka makijażu. Następnie czytelnik może się zapoznać z bardzo istotnym wstępem teoretycznym na temat istoty wizażu. Kim jest i – co ważniejsze – kim nie jest wizażysta oraz jak się powinien zachowywać i wyglądać, aby dobrze spełniać swoją rolę. Duży nacisk położony został w tym miejscu na trzy typy publikacji fotografii portretowej (ekskluzywne pisma lifestylowe, pisma poradnikowe oraz magazyny dla mężczyzn), a co za tym idzie również trzy zupełnie różne podejścia do tematyki makijażu fotograficznego.

''Makijaż fotograficzny'' – rozdział dotyczący typów światła używanych przy fotografii portretowej i ich wpływu na makijaż.

Na kolejnych stronach czytelnik może zapoznać się z aspektami fotografii, które mają szczególny wpływ na stosowany u modeli makijaż i vice versa tj. interpretowanie rodzaju światła i jego temperatury barwowej. Warto zauważyć, że już w tym momencie mamy do czynienia z częścią praktyczną podręcznika: prezentowane są bowiem bardzo konkretne porady, co do rodzajów stosowanych w danych sytuacjach kosmetyków. Następnie omówione zostają najczęściej spotykane typy makijażu fotograficznego: ślubnego, naturalnego (tzw. no make up), męskiego, beauty, reklamowego, makijażu do dokumentów oraz reportażowego. Zamieszczone w tym miejscu książki porady stanowią cenne źródło informacji i podpowiadają na co powinni się przygotować modele, którzy w określonej sytuacji znajdą się przed obiektywami aparatów.
« poprzednia strona 1|2|3 następna strona »
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 1.081s.