Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Teoria  >  Książki i albumy  >  RECENZJA: Wolfgang Kempa, Historia fotografii. Od Daguerre'a do Gursky'ego


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Jedną z postaci greckiego Kościoła Prawosławnego jest Święty Nikon?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

RECENZJA: Wolfgang Kempa, Historia fotografii. Od Daguerre'a do Gursky'ego
Autor: Przemysław Imieliński
Nakładem Wydawnictwa Universitas ukazała się właśnie książka poświęcona historii fotografii opisująca jej rozwój od narodzin do lat osiemdziesiątych wieku dwudziestego. Sprawdziliśmy, czy jest to propozycja warta lektury.


Autorem omawianej publikacji jest Wolfgang Kemp, profesor historii sztuki na Uniwersytecie w Hamburgu, który poza nią napisał jeszcze między innymi Räume der Maler. Zur Bilderzählung seit Giotto (1996). Na czwartej stronie okładki Historii... możemy przeczytać, że: "Książka oferuje jasne i przystępne wprowadzenie do historii fotografii. Wychodząc od takich postaci jak Louis Daguerre i Henry Fox Talbot, stojących u jej początków, Wolfgang Kemp w sposób obrazowy przedstawia wszystkie istotne zjawiska i etapy rozwoju fotografii, jak np. piktorializm około 1900 roku, słynną wystawę >>The Family of Man<< z 1955 roku czy >>Life-Photography<< Irvinga Penna i Richarda Avedona. Książka kończy się triumfem fotografii: nie tylko została ona uznana za pełnoprawną formę artystyczną, ale stała się wręcz głównym medium współczesnej produkcji artystycznej."

Opowieść historyczna ze szczyptą zdjęć
Opis z okładki dość dobrze charakteryzuję tę publikację, która skupia się nie tyle na aspektach technicznych samego wynalazku, co na rozwoju fotografii jako środka wyrazu artystycznego oraz stopniowym stawaniu się przez nią odrębną i samodzielną dziedziną sztuki. Wolfgang Kemp przedstawia wszystkie kluczowe momenty tego procesu oraz najważniejsze nazwiska twórców i ich wybrane dzieła. Choć te ostatnie są, niestety, często prezentowane w książce w formie niewielkich reprodukcji, co w połączeniu z mało kontrastowym papierem i kieszonkowym formatem publikacji powoduje, że zdjęcia nie są zbyt czytelne, a to utrudnia ich analizowanie równolegle do interesującej narracji autora. Szkoda, że wydawca nie zdecydował się na opublikowanie wszystkich reprodukcji w postaci wkładki wydrukowanej na papierze kredowym, tak jak zrobił to w przypadku jedynych dwóch kolorowych fotografii zamieszczonych w Historii. Na szczęście dodana na końcu publikacji lista źródeł ilustracji ułatwia ich odnalezienie w internecie, choć oczywiście wymaga to przerwania na chwilę interesującej lektury.

Uporządkowana, wiedza w pigułce
Wolfgang Kemp napisał książkę, która w przystępny i skondensowany sposób opisuje historię podboju salonów, jakiego dokonała fotografia. Wynalazkowi temu bowiem odmawiano z początku jakichkolwiek wartości artystycznych, traktując utrwalane dzięki niemu obrazy jedynie jako wierną kopię rzeczywistości i uważając za coś, co nigdy nie będzie się mogło cieszyć takim uznaniem, jak malarstwo. Z czasem jednak zaczęto doceniać możliwości, jakie daje fotografia w dziedzinie rejestrowania umykających naszym oczom zjawisk i wyrażania artystycznych wizji w formie twórczej interpretacji świata, który nas otacza. Z tego właśnie powodu Historia... jest pozycją ciekawą i zajmującą, bowiem na przestrzeni ostatnich 175 lat, jakie mijają właśnie od powstania pierwszych zdjęć, fotografia rozwijała się i ewoluowała, pojawiały się w niej różne nurty i kierunki, jak naturalizm czy piktorializm, a także twórcy, których dokonania pozwoliły jej zając równoprawne miejsce pośród innych dziedzin sztuki.

Wolfgang Kempa – Historia fotografii. Od Daguerre'a do Gursky'ego - okładka


Niewątpliwą zaletą książki, która przypomina siłą rzeczy nieco akademicki wykładu, jest jej mimo wszystko zrozumiały język (niemała w tym zasługa tłumacza, Mariusza Bryla) i liczne cytaty, dające czytelnikowi pojęcie o recepcji poszczególnych dzieł przez im współczesnych odbiorców oraz o filozofii, jaka przyświecała tworzącym je artystom. W Historii... nie brakuje też ciekawostek, informacji o wzajemnych relacjach i konfliktach, jakie łączyły łub dzieliły najznamienitszych fotografów swoich czasów. Sprawia to, że książkę czyta się z przyjemnością i dużym zainteresowaniem, zyskując jednocześnie uporządkowany obraz rozwoju fotografii jako dziedziny sztuki od początku jej istnienia niemal aż po dzień dzisiejszy.

Dla kogo ta książka?
Pozycja ta jest z pewnością skierowana do studentów szkół artystycznych i humanistycznych, ale jej przystępny język i ciekawa narracja sprawia, że sięgnąć po nią powinni wszyscy, którzy fotografią interesują się także od strony nieco bardziej teoretycznej. Lektura książki pozwala bowiem zrozumieć obecne we współczesnej fotografii nurty oraz ułatwia interpretację dzieł wielkich artystów. To zaś nie tylko może dać nam większą satysfakcję jako konsumentom dzisiejszej kultury i sztuki, ale być może pozwoli nam wykorzystać także niektóre z dokonań minionych fotografów przy wykonywaniu własnych zdjęć. Warto sięgnąć po tę publikację, gdyż rozumienie przekazu, jaki niesie za sobą obraz, jest podstawą umiejętnością, dzięki której można się sprawnie poruszać w świecie współczesnej kultury zdominowanej przecież zarówno przez statyczne jak i ruchome zdjęcia.

Spis treści
Andrzej Nowakowski, Wstęp

Od początków w 1839 roku do piktorializmu około 1900
Bogini niesiona przez światło
Fotografia, czy to sztuka?
Wynalezienie fotografii I
Optyczna nieświadomość
Wynalezienie fotografii II
Wynalezienie fotografii III
Jak Rembrandt, tylko lepiej: David Octavius Hill i Robert Adamson
"Chciałabym utrwalić całe piękno mojego najbliższego otoczenia": Julia Margaret Cameron
Fotografia naturalistyczna: Peter Henry Emerson
Fotografia około 1900: piktorializm
Koniec piktorialzmu

Fotografia jako fotografia: 1913-1940
Samoufundowanie fotografii
Fotograficzne badania strukturalne: Paul Strand
Widzenie fotograficzne: László i Lucia Moholy-Nagy i Aleksander Rodczenko
Obiekt fotograficzny: Albert Renger-Patzsch i Edward Weston
Oblicze czasu: August Sander i Walker Evans
Prawdy efemeryczne: fotograficzny moment
Naruszenie medium: surrealizm i fotografia

Decydujący moment: 1940-1970
Decydujący moment: Henri Cartier-Bresson
Trzy albumy i Family of Man
Fotografia subiektywna
Opanowane momenty: Irving Penn i Richard Avedon
Pejzaże społeczne: Garry Winogrand i Lee Friedlander
Amerykańska groteska: Diane Arbus

Sztuka z udziałem fotografii: od 1970/80 do współczesności
Od fotografii artystycznej do sztuki z udziałem fotografii
Tekst i obraz, image recycling, serialność, wielkie formaty, kolor: pięć cech współczesnej sztuki fotograficznej
Fotograficzne działania postmodernizmu
Appropriation, image recycling: Cindy Sherman, Sherrie Levine, Richard Prince
Tekst i obraz: Barbara Kruger i Victor Burgin
Inscenizowanie, opowiadanie: Les Krims, Duane Michals, Bernhard i Anna Blume
Mise-en-scène: Jeff Wall, Thomas Demand
Nie-określony moment w czasie: Hilla i Bernd Becherowie oraz ich szkoła
Po końcu fotografii analogowej

Wskazówki bibliograficzne
Indeks osób
Źródła ilustracji według stron


Tytuł: Historia fotografii. Od Daguerre'a do Gursky'ego
Autor: Wolfgang Kempa
Liczba stron: 172
Format: 160 x 240 mm
Oprawa: miękka
ISBN: 978-83-242-2372-5
Rok wydania: 2014
Wydawnictwo: Universitas
Strona wydawnictwa: www.universitas.com.p
Cena: 39 zł

Zobacz także:
Recenzja: Album z najlepszymi zdjęciami prasowymi Grand Press Photo 2011
Recenzja: Nieznane twarze Marilyn Monroe
Recenzja: "Artyści mówią. Wywiady z mistrzami fotografii"
Recenzja: Rod Edwards – "Fotografuj ludzi jak profesjonalista"
Recenzja: Joe McNally –"Uchwycić moment" – sekrety pracy jednego z najlepszych światowych fotografów
Recenzja: "Ze świata" – album fotograficzny Ryszarda Kapuścińskiego
Recenzja: "Światłoczuły" – album fotograficzny Tomka Sikory
Recenzja: "Makijaż fotograficzny" – E. Sokólska, J. Grąbczewski
Recenzja: Michael Freeman – "Kolor"
Recenzja: Bryan Peterson, "Czas naświetlania bez tajemnic"
Recenzja: Marek Sutkowski, "Nikon System tradycyjny i cyfrowy"
Recenzja: Michael Freeman, "Krajobrazy i przyroda"
Recenzja: Michael Freeman, "Fotografia zbliżeniowa"
Recenzja: Robert Thompson, "Naucz się dobrze fotografować makro i szczegóły"
Recenzja: "Sekrety cyfrowej ciemni Scotta Kelby’ego"
Recenzja: Album: "AKT – naucz się fotografować kreatywnie"


Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 0.922s.