Czy wiesz, że ... |
Już w 1965 roku Canon zaprezentował lustrzankę małoobrazkową (model Pellix) ze stałym, półprzepuszczalnym lustrem? |
|
|
Kurs Fotografii Warszawa
|
|
Poradnik kupującego: lustrzanka amatorska Nikona pod choinkę
Autor: Marcin Pawlak
LiveView i filmowanie
Wszystkie trzy amatorskie lustrzanki Nikona należą do drugiej generacji aparatów dysponujących funkcją podglądu na żywo (Live View). Oznacza to, że mamy do dyspozycji normalne i szerokie pole autofokusu, rozpoznawanie twarzy oraz śledzenie obiektów. Autofokus w trybie LiveView może pracować w trybie pojedynczym, ciągłym (AF-F), możemy też ostrość ustawiać ręcznie (z podglądem powiększenia). Szybkość działania autofokusu nie różni się między aparatami, i w dużej mierze zależy od możliwości obiektywu.
| W trybie Live View dysponujemy normalnym i szerokim polem autofokusu, rozpoznawaniem twarzy oraz śledzeniem obiektów. |
Nieco dziwnie wygląda natomiast rozkład możliwości aparatów pod względem rozdzielczości filmowania. Otóż jedynie D5100 potrafi zapisywać filmy Full HD (1920x1080) przy 25 lub 30 klatkach na sekundę, natomiast D3100 oraz D7000 robią to jedynie przy 24 kl./s. D3100 ma wytłumaczenie w postaci słabszego procesora, dla D7000 trudno znaleźć alibi. Przy rozdzielczości HD Ready (1280x720) możliwości wszystkich trzech aparatów są w tej kwestii równe, i obejmują 24, 25 oraz 30 klatek na sekundę. D7000 w dziedzinie filmowania odróżnia od pozostałych jeszcze jedna kwestia – otóż pozwala on na w pełni manualne ustawienie parametrów ekspozycji, w wypadku D3100 oraz D5000 skazani jesteśmy na pełną automatykę bądź priorytet przysłony (ale jej wartość musimy ustawić przed aktywacją podglądu LiveView). Do nagrywanego filmu aplikować można wszystkie adjustacje wprowadzane przez mechanizm profili Picture Control oraz programy tematyczne. Stosować można również efekty niektóre specjalne (w wypadku D5100), aczkolwiek w ich wypadku zachodzą pewne ograniczenia – zwykle zredukowana zostaje liczba rejestrowanych w trakcie sekundy klatek.
Oczywiście, na tym różnic nie koniec, zestawienie tych najważniejszych można zobaczyć w tabeli poniżej.
Lustrzanki amatorskie Nikona – podstawowe różnice techniczne i funkcjonalne |
---|
| Nikon D3100 | Nikon D5100 | Nikon D7000 | Maks. rozdzielczość | 4608 x 3072 | 4928 x 3264 | 4928 x 3264 | Liczba pikseli | 14,2 megapiksela | 16,2 megapiksela | 16,2 megapiksela | Przetwornik obrazu | CMOS APS-C (23,1 x 15,4 mm) | CMOS APS-C (23,6 x 15,7 mm) | CMOS APS-C (23,6 x 15,7 mm) | Układ pomiaru ekspozycji | 420-polowy RGB | 420-polowy RGB | 2016-polowy RGB | Procesor obrazu | Expeed C2 | Expeed 2 | Expeed 2 | ISO | Auto, 100-3200 co 1 EV (do 12800 rozszerzona) | Auto, 100- 6400 co 1/3 EV (do 25600 rozszerzona) | Auto, 100 – 6400 co 1, 1/2, 1/3 EV (do 25600 rozszerzona) | Krok zmiany ekspozycji | 1/3 EV | 1/3 EV lub 1/2 EV | 1/3 EV lub 1/2 EV | Balans bieli użytkownika | 1 ustawienie | 5 ustawień | 5 ustawień | Balans bieli w Kelwinach | nie | nie | tak | Liczba punktów autofokusu | 11 | 11 | 39 | Wyświetlacz LCD | 3-calowy, 230 000 punktów, stały | 3-calowy, 921 000 punktów, obrotowy | 3-calowy, 921 000 punktów, stały | Wizjer optyczny | Lustrzany, 95% pokrycia, powiększenie 0,8x | Lustrzany, 95% pokrycia, powiększenie 0,8x | Pryzmatyczny, 100% pokrycia, powiększenie 0,95x | Czas otwarcia migawki | 1/4000-30s | 1/4000-30s | 1/8000-30s | Zewnętrzna lampa błyskowa | gorąca stopka | gorąca stopka | gorąca stopka, bezprzewodowa w systemie CLS | Zdjęcia seryjne | 3 kl./s | 4 kl./s | 6 kl./s | Samowyzwalacz | 10 s | 2, 5, 10, 20 s | 2, 5, 10, 20 s, do 9 zdjęć w serii | Pomiar światła | Matrycowy, centralnie ważony, punktowy | Matrycowy, centralnie ważony, punktowy | Matrycowy, centralnie ważony, punktowy, średni | Korekta ekspozycji | ±5 EV (co 1/3 EV) | ±5 EV (co 1/3 EV lub 1/2 EV) | ±5 EV (co 1/3 EV lub 1/2 EV) | Bracketing ekspozycji | | ±2 (3 klatki co 1/3 EV lub 1/2 EV) | ±5 (3 klatki co 1/3 EV, 1/2 EV lub 1 EV) | Bracketing balansu bieli | | 3 na osi niebieski / bursztynowy lub magenta / zielony | 2 lub 3 co 1, 2 lub 3 miredy | Interwałometr | nie | tak | tak | Wielokrotna ekspozycja | nie | tak | tak | Zdalne wyzwalanie migawki | przewodowe | przewodowe / bezprzewodowe | przewodowe / bezprzewodowe | Firmowy battery pack/grip | nie | nie | tak | GPS | opcja | opcja | opcja | Liczba ustawień osobistych | brak | 20 w 6 grupach | 48 w 6 grupach | Ekran informacyjny | klasyczny/graficzny | klasyczny/graficzny | klasyczny | | | | | Tryb efektów | nie | tak | nie | Podgląd głębi ostrości | nie | nie | tak | Liczba funkcji przycisku funkcyjnego | 4 | 9 | 20 (x2) | Tryby użytkownika | nie | nie | 2 | Sztuczny horyzont | nie | nie | tak | Obsługa obiektywów bez CPU | nie | nie | tak | Precyzyjna korekta AF | nie | nie | tak | Format wideo | MPEG4 (h.264)/MOV | MPEG4 (h.264)/MOV | MPEG4 (h.264)/MOV | Mikrofon | Mono | Mono+gniazdo zewnętrznego stereo | Mono+gniazdo zewnętrznego stereo | Tryby rejestracji wideo | 1920 x 1080 (24 fps), 1280 x 720 (30, 25, 24 fps), 640 x 424 (24 fps) | 1920 x 1080 (30, 25, 24 fps), 1280 x 720 (30, 25, 24 fps), 640 x 424 (30, 25 fps) | 1920 x 1080 (24 fps), 1280 x 720 (24, 25, 30 fps), 640 x 424 (24 fps) | Ustawienia mikrofonu | włączony/wyłączony | wyłączony / automat / 3 stopnie czułości | wyłączony / automat / 3 stopnie czułości | Manualna kontrola ekspozycji podczas filmowania | nie | nie | tak | Uszczelnienia korpusu | nie | nie | tak (przed wilgocią i kurzem) | Akumulator | EN-EL14 | EN-EL14 | EN-EL15 | Waga (z baterią) | 505 g | 560 g | 780 g | Wymiary | 124 x 96 x 75 mm | 128 x 97 x 79 mm | 132 x 105 x 77 mm |
Powrót do listy artykułów
|
|
Konkurs
| |
|
|
Nocą wszystko wygląda inaczej
|
|
Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
|
|
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
|
|
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
|
|
|
|