Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Edycja obrazu  >  Narzędzia do edycji  >  Photoshop CS5 dla fotografów


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
System mechanicznej stabilizacji matrycy zastosowany w aparatach Olympus E-3 i E-510 nie powstał z myślą o fotografii cyfrowej?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Photoshop CS5 dla fotografów
Autor: Stanisław Kuras


« poprzednia strona 1|2 następna strona »

Zautomatyzowana korekcja wad obiektywu
Nowością w Photoshopie CS5 jest możliwość korygowania wad obiektywów ręcznie lub korzystając w tym celu z biblioteki gotowych profili. Część z nich dostępna jest od razu po zainstalowaniu programu, pozostałe zaś pobrać można z Internetu, co ułatwia odpowiednia opcja połączona z wyszukiwarką. Narzędzie stara się samo zidentyfikować obiektyw na podstawie danych zawartych w EXIF-ie zdjęcia, gdy ich tam nie znajdzie, użytkownik może samodzielnie wskazać model. Jeżeli jednak wolelibyśmy przeprowadzić korekcję całkowicie samodzielnie, możemy przejść do zakładki Niestandardowe (Custom), która zawiera suwaki pozwalające korygować zniekształcenia geometryczne, aberrację chromatyczną, winietowanie, perspektywę, skalę itp. Nowe narzędzie można wywołać poleceniem Filtr > Korekcja obiektywu (Filter > Lens Correction).

Korzystając z biblioteki profili obiektywów możemy samodzielnie określić, jakie wady chcemy usunąć: zniekształcenia geometryczne, aberrację chromatyczną, winietowanie, a może wszystko naraz.


Jeśli zdecydujemy się samodzielnie skorygować wady obiektywu, to wybór opcji, jakie znajdziemy w zakładce Niestandardowe (Custom) okna dialogowego Korekcja obiektywu (Lens Correction) jest naprawdę imponujący.


Camera Raw – jeszcze więcej możliwości
Z korekty wad obiektywów opartej na gotowych profilach skorzystać można także w module przeznaczonym do wywoływania plików RAW – Adobe Camera Raw. Pozbawiony on jest jednak opcji wyszukiwania i pobierania charakterystyki różnych modeli obiektywów z Internetu, dlatego odpowiednie profile należy wyszukać wcześniej i zapisać na dysku twardym komputera, korzystając z polecenia Filtr > Korekcja obiektywu (Filter > Lens Correction).
Drugą nowością w module Adobe Camera Raw jest opcja pozwalająca dodawać do wywoływanych fotografii efekty ziarna oraz winietowania. W przypadku obu opcji mamy do dyspozycji szereg suwaków pozwalających bardzo precyzyjnie wpływać na postać owych efektów. Dzięki temu, że owe filtry działają na poziomie surowych danych z plików RAW, jakość uzyskanego w ten sposób obrazu jest znacznie wyższa niż w wypadku przeprowadzania podobnych modyfikacji w samym Photoshopie.

W Photoshopie CS5 korektę wad optycznych obiektywu można przeprowadzić od razu na etapie wywoływania pliku RAW.

W module Camera Raw pojawiły się opcje pozwalające dodać do obrazu efektowne ziarno lub charakterystyczną winietę.


Łatwy fotomontaż nawet rozwianych włosów
Modelki z rozwianymi włosami to zmora wszystkich grafików przygotowujących fotomontaże lub chcących selektywnie skorygować tło. Wyszparowanie takiego zdjęcia lub namalowanie odpowiedniej maski potrafi zająć długie godziny. Na szczęście twórcy Photoshopa CS5 opracowali technologię inteligentnego zaznaczania, dzięki której stworzenie selekcji włosów, gałęzi drzew czy innych obiektów złożony z wielu drobnych elementów stało się znacznie prostsze. Teraz wystarczy z grubsza narysować zaznaczenie, a następnie kliknąć opcję Popraw krawędź (Refine Edge) na pasku opcji lub wybrać polecenie Zaznacz > Popraw krawędź (Select > Refine Edge). Opcje narzędzia pozwalają bardzo precyzyjnie modyfikować pierwotną selekcję i wykorzystują w tym celu algorytmy analizujące kontrast i kolorystykę elementów. Dodatkowo można wygładzić zaznaczenie i wtopić je w tło tak, by fotomontaż był niewidoczny. Bardzo przydatna jest opcja, pozwalająca na bieżąco oglądać zachodzące zmiany na docelowym tle, na jakim ma znaleźć się wycinany obiekt. Czasami bowiem, kolor lub faktura docelowego otoczenia pozwalają zatuszować niedokładności maski, które w przypadku wycinania obiektu mającego znaleźć się na białym tle, zmuszałyby nas do znacznie większej precyzji szparowania obiektu.

Rozbudowane opcje narzędzia Popraw krawędź (Refine Edge) pozwalają zautomatyzować wycinanie obiektów z tła, dzięki czemu można zaoszczędzić nawet kilka godzin pracy, które należałoby przeznaczyć na szparowanie obiektów złożonych z ogromnej ilości drobnych elementów.


Photoshop czy Lightroom?
W Photoshopie nowych narzędzi adresowanych do fotografów przybywa z wersji na wersję, co z pewnością cieszy grafików wykorzystujących w swojej pracy jako materiały źródłowe fotografie. Jednak sporo z tych nowości trafia równocześnie także do kolejnych wersji Lightrooma, który ma do zaoferowania fotografom nieco więcej niż Photoshop, szczególnie jeśli chodzi o katalogowanie i archiwizację zdjęć. Aplikacja ta kosztuje przy tym znacznie mniej. Jeśli więc nie jesteś profesjonalnym grafikiem, a edycja zdjęć, jakiej dokonujesz, polega przede wszystkim na wywoływaniu zdjęć z plików RAW, sprawdź, czy tego czego potrzebujesz, nie znajdziesz w Ligtroomie.

Zobacz także:
WARSZTAT: Gruszki na wierzbie, czyli podstawy fotomontażu w Photoshopie
Adobe Photoshop Elements 8 PL – co nowego?
Photoshop – jak to się zaczęło...
Photoshop – ukryte elementy
Warsztat: Tryptyk z jednego zdjęcia w Photoshop Lightroom 2
Recenzja: Adobe Photoshop Elements 7
Adobe Lightroom – ciemnia cyfrowego fotografa, cz. V
Recenzja: Adobe Photoshop Elements 6.0 – rozbudowane narzędzie w polskiej wersji językowej
Warsztat: Korekta zniekształceń geometrycznych w Photoshopie CS2/CS3
Adobe Lightroom – ciemnia cyfrowego fotografa, cz. IV
Warsztat: Poprawianie ekspozycji fragmentów zdjęcia w Photoshopie
Adobe Lightroom – ciemnia cyfrowego fotografa, cz. III
Adobe Lightroom – ciemnia cyfrowego fotografa, cz. II
Photoshop CS3 – co nowego dla fotografa?
Adobe Lightroom – ciemnia cyfrowego fotografa, cz. I
Warsztat: Prosta ramka typu pass-partout w Photoshopie
Adobe Photoshop: kadrowanie fotografii
Adobe Photoshop Elements 5.0 – uporządkuj, popraw i zaprezentuj swoje zdjęcia


« poprzednia strona 1|2 następna strona »
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 0.791s.