Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Praktyka  >  Pomysł na sesję  >  Maasai Mara - fotograficzny raj Afryki


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Pierwsze lustrzanki cyfrowe Nikona, opracowane we współpracy z firmą Fujifilm (E2/E2s/E2N/E2Ns/E3), pozbawione były efektu pozornego wydłużenia ogniskowej?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Maasai Mara - fotograficzny raj Afryki
Autor: Maciej Radomski i Marek Dziok, f8PhotoTravel



Cudowna nieprzewidywalność
Na co powinien nastawić się fotografujący w Maasai Marze? Przede wszystkim na nieprzewidywalność tego parku. Często zdarza się, że przez godzinę, dwie nie uda się zaobserwować nic godnego naciśnięcia migawki po czym w ciągu półgodziny nasze aparaty rozgrzeją się do czerwoności. Odkryta sawanna pokrywająca większą część parku umożliwia łatwe odnalezienie zwierząt, a liczne wzgórza, rosnące pojedynczo akacje, i strome klify otaczających park wzniesień ułatwiają zaplanowanie kadru i kontrolę nad tłem.

Czapla, fot. Marek Dziok


"Wielka Piątka"
W Maasai Marze spotkać możemy przedstawicieli wszystkich gatunków "Wielkiej Piątki" – nazwa ta pochodzi z czasów, gdy w Kenii dozwolone było jeszcze polowanie i określano nią zwierzęta najbardziej niebezpieczne dla myśliwego: słonia, bawoła, lamparta, nosorożca i lwa. Do Wielkiej Piątki nie zalicza się natomiast zwierząt odpowiedzialnych za najwięcej tragedii w Afryce, czyli krokodyli i hipopotamów ponieważ polowanie na nie z wysokich brzegów rzek nie stanowiło specjalnego zagrożenia.


Poczciwy hipcio wraz z krokodylem są przyczyną największej liczby tragedii w Afryce. Dla myśliwych nie stanowili jednak większego zagrożenia.


Nie tylko poranek i wieczór
Jak zawsze na safari najlepsze warunki do fotografowania zapewnia wczesny poranek i późne popołudnie – światło jest wtedy najlepsze, a większość zwierząt najbardziej aktywna. Bardzo natomiast zachęcam do nie rezygnowania z fotografowania w ciągu dnia – większość turystów ukrywa się wtedy w cieniu parasoli nad basenami w lodżach, a na sawannie dalej zaobserwować i sfotografować można rzeczy niezwykłe – wiele z moich najlepszych zdjęć powstało w południe – polujące lamparty, czy zebry przekraczające rzekę to tylko nieliczne przykłady tego co w samo południe można zaobserwować w Maasai Marze.

Światło przed burzą w Masai Mara, fot. Maciej Radomski

Fotografując w ciągu dnia pamiętajmy o filtrze polaryzacyjnym, fotografowaniu ze słońcem, najlepiej scen w cieniu i jeśli kontrasty są za duże o eliminowaniu nieba z kadru. Często umieszczenie naszej kompozycji na tle zarośli czy wzgórza pomaga skutecznie zapanować nad ekspozycją. Jeśli nie uda się zapanować nad "wypaleniem" kolorów na zdjęciu (pomaga tu często korekcja ekspozycji o 1/3 – 2/3 w dół) warto poeksperymentować z fotografią czarno-białą.
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 1.767s.