W najbliższą sobotę 2 lutego Galeria 2b+r zaprasza na kolejną odsłonę projektów fotograficznych Marty Kotlarskiej („Anil - kiedy człowiek i góry się spotkają niesłychane rzeczy się wydarzają”) oraz Urszuli Kahul („Salaam Alaikum, Kargil!”) podejmujących tematykę narracji otwartej i foto-dialogu. Miały one premierę podczas zeszłorocznego festiwalu re:wizje 6.
Marta Kotlarska przedstawia narracyjny foto-dziennik z podróży do Zanskaru w północnych
Indiach. Współpracuje w tym projekcie z Anilem, nie będącym ani artystą, ani fotografem mężczyzną mieszkającym w indyjskich
Himalajach. Zdjęcia - subiektywne
portrety Anila, zostały wykonane przez Martę. Do dialogu przy tworzeniu
podpisów zaproszony został jednak tytułowy bohater cyklu.
To jego narracja w połączeniu z opowieścią artystki sprawia, że widz skonfrontowany zostaje z
foto-opowieścią, w której zderzają się subiektywne punkty widzenia, odmienne konteksty kulturowe, gdzie zacierają się granice między prawdą a twórczym przekształcaniem doświadczeń.
Projekt Urszuli Kahul „Salaam Alaikum, Kargil!” przenosi nas z kolei do małego miasteczka Kargil blisko granicy z Pakistanem. Miejsce to stało się bardziej znane światu w późnych latach dziewięćdziesiątych, kiedy stanęło w centrum konfliktu zbrojnego między Indiami a Pakistanem. Obecnie jest to raczej spokojne miejsce, chociaż potocznie postrzegane jako niebezpieczne oraz podatne na konflikty.
By poznać bliżej tamtejsze realia, autorka zrezygnowała z czystej obserwacji uczestniczącej i subiektywnego tworzenia przedstawień. Do odkrywania i opowiadania o Kargilu Urszula, wraz Grzegorzem Staniszewskim zaprosiła
dzieci z miejscowej szkoły, by przy pomocy fotografii zdokumentowały życie rodzinne mieszkańców Kargila, jak i najważniejsze miejsce dla tamtejszej społeczności, czyli bazar. Jej projekt narodził się z antropologicznego przekonania, że będąc przybyszem do jakiejkolwiek wspólnoty należy zastosować dialogiczne podejście, aby przybliżyć się do zrozumienia
lokalnego kontekstu. Wymaga to ścisłego zaangażowania i aktywnego uczestnictwa społeczności lokalnej w budowaniu narracji o ich przestrzeni. Powstała interesująca nowa
narracja o tym miasteczku - tu pełnym życia, koloru i ludzi o przyjaznych twarzach – które dla przybysza z zewnątrz pozostaje w tej formie niedostrzegalne.
Projekty Marty Kotlarskiej i Urszuli Kahul stawiają pytania o
role fotografii we współczesnym świecie, w podróży i w zetknięciu z innymi kulturami - miedzy kreacyjnym subiektywizmem a próbą obiektywizacji poprzez współpracę partycypacyjną z lokalną społecznością. Ma też na celu pobudzenie refleksji nad poszukiwaniem nowych interpretacji dla projektów, które powstają w odległych miejscach naszego globu, nad próbą refleksyjnego podejścia do twórczego przekształcania rzeczywistości w odmiennym kontekście kulturowym.
Marta Kotlarska wraca do fotografii dokumentalnej po prawie 10-letniej przerwie. Artystka ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Poznaniu oraz Central Saint Martins College of Arts and Design w Londynie. Przez wiele lat pracowała jako fotoreporter, zajmując się tematami dotyczącymi tożsamości narodowej oraz przemian społecznych na terenie Polski, Ukrainy, Rosji oraz tureckiego Kurdystanu. Kiedy w 2004 roku założyła Akademię Pstryk (Click Academy), grupę artystyczną tworzącą innowacyjne, partycypacyjne projekty pokazujące, że można zrobić coś z niczego i traktującą fotografię otworkową jako narzędzie zmiany społecznej, całkowicie poświęciła się tej działalności. Od 2005 roku współprowadzi (wraz z Małgorzatą Mirgą-Tas) projekt społeczno-artystyczny Romski Pstryk, który jest głosem w dyskursie dotyczącym edukacji Romów. Projekt ten był pokazywany międzynarodowo, między innymi w kontekście 2 Romskiego Pawilonu na biennale artystycznym w Wenecji oraz w parlamencie Austriackim w Wiedniu.
martakotlarska.blogspot.co.uk |
Www.ClickAcademy.co.uk
Urszula Kahul jest antropologiem kulturowym i socjologiem, miłośniczką fotografii dokumentalnej. Urodzona w komunistycznej Polsce lat osiemdziesiątych, przez wiele lat zajmowała się organizacją imprez kulturalnych, promocją kina niezależnego oraz wiedzy na temat praw człowieka. Ostatnie trzy lata zgłębiała wiedzę na temat globalnego rozwoju w Azji, Ameryce Południowej, Afryce oraz na Bliskim Wschodzie. Podróże dokoła świata wzmocniły jej zainteresowanie różnicami kulturowymi i kwestiami globalnej odpowiedzialności. Od 2010 roku regularnie powraca do Indii, by szukać nowych inspiracji i dzielić się swoimi umiejętnościami z tamtejszymi lokalnym wspólnotami. Inicjatorka fotograficznych projektów uczestniczących, których celem jest tworzenie lokalnych samo-reprezentacji, wzmacnianie kreatywności oraz stymulowanie dialogu.
www.ulakahul.com |
cargocollective.com
Gdzie: Galeria 2b+r, Bukowińska 22a, Warszawa
(budynek „Przyorle”, najbliższe metro: Wilanowska)
lobby, galeria czynna całą dobę 7 dni w tygodniu
Wernisaż: 2 lutego o godz. 19
Wystawa czynna do: 13 marca
Zobacz także:Karty pamięci Transcend UHS-IDxO FilmPack 3.2.3Nowa seria kart micro SD ToshibyDobra wiadomość dla Lomografów!Co to jest PSAM? - nowy poradnik sprzętowy na Szerokim KadrzeKolejny etap konkursu HasselbladRusza 9. edycja BZ WBK Press FotoJutro koniec nadsyłania prac na World Press PhotoKamera z funkcją transmisji na żywo od Samsunga