Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Edycja obrazu  >  Warsztaty  >  Warsztat: Prosta ramka typu pass-partout w Photoshopie


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Pierwszy aparat wykonujący zdjęcia barwne dzięki separacji światła na składowe RGB powstał już w 1904 roku?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Warsztat: Prosta ramka typu pass-partout w Photoshopie
Autor: Przemysław Imieliński (tekst i zdjęcia)
Dobre zdjęcie wymaga odpowiedniej oprawy. Choć nie zawsze dodanie ramki służy fotografii, to jednak w wielu wypadkach wzmacnia siłę oddziaływania znajdującego się na niej obrazu. W tym warsztacie pokażę, jak przy pomocy kliku nietrudnych działań w Photoshopie uzyskać prostą, klasyczną ramkę typu pass-partout.

« poprzednia strona 1|2 następna strona »

Fotografie wykorzystywane do dekoracji biur, sal konferencyjnych, poczekalni, czy też prywatnych mieszkań, są zazwyczaj odpowiednio oprawione. Właściwie dobrana oprawa wzmacnia bowiem siłę oddziaływania samego obrazu i zachęca do uważnego obejrzenia dzieła. Podobnie ramka dodana do fotografii może w korzystny sposób wpłynąć na odbiór zdjęć publikowanych w Internecie. Pozwoli ona nie tylko wyróżnić naszą pracę na tle innych publikacji, ale też oddzieli prezentowany obraz od elementów nawigacyjnych strony, kolorowego tła i reklam, a tym samym sprawi, że odbiorca będzie mógł się łatwiej skupić na głównym temacie. Ważne, by takie obramowanie miało odpowiednio dobraną kolorystykę i rozmiar oraz by nie odwracało uwagi (np. zbyt ozdobną formą) od samego ujęcia.

Czarne pass-partout
Zanim przystąpimy do tworzenia ramki, powinniśmy przyjrzeć się naszej fotografii i zastanowić, jaki rodzaj oprawy będzie dla niej odpowiedni. W przypadku zdjęcia zamieszczonego poniżej, które utrzymane jest w ciemnej tonacji, zbyt jasna ramka wydaje się być za mocno kontrastowa. Lepszym wyborem będzie z pewnością obramowanie szare, a nawet czarne, gdyż pozwoli odbiorcy dostrzec więcej szczegółów znajdujących się w ciemnych partiach obrazu.

Biała ramka odwraca nieco naszą uwagę od centrum kadru, czarna zmniejsza zaś kontrastowość obszaru, na który patrzymy i pozwala dostrzec więcej subtelnych przejść tonalnych w ciemnych partiach obrazu.

Krok 1. Zmiana rozdzielczości
Gdy już wybierzemy właściwą kolorystykę, otwieramy w Photoshopie plik zawierający fotografię i w pierwszej kolejności zmieniamy jej wymiary. W zależności od tego, czy nasza praca będzie prezentowana na ekranie komputera, w serwisie internetowym czy wydrukowana w laboratorium, wybieramy odpowiednią szerokość lub wysokość boków i określamy rozdzielczość docelową.
 
W prezentowanym przykładzie zakładam, że ostatecznym przeznaczeniem fotografii, którą żartobliwie zatytułowałem "Strzeżonego Pan Bóg strzeże…", jest prezentacja w galerii internetowej, stawiającej wymagania, by nadsyłane zdjęcia nie przekraczały 600 pikseli na dłuższym boku. Konieczne jest więc zmniejszenie wymiarów fotografii. W tym celu wywołujemy z menu Image (Obraz) polecenie Image Size (Wielkość Obrazu), ewentualnie korzystamy ze skrótu [Alt]+[Ctrl]+[A] i w sekcji Pixel Dimensions (Rozmiar w pikselach) wprowadzamy liczbę 600 w okienku Width (Szerokość) lub Height (Wysokość). To, którą z pozycji modyfikujemy zależy od tego, czy nasza fotografia została wykona w ujęciu poziomym czy pionowym. Zanim wprowadzimy odpowiednią wartość upewnijmy się jeszcze, że oba pola wyboru Constrain Proportions (Zachowaj Proporcje) i Resample Image (Przeskaluj Obraz) są zaznaczone, a w pozycji Resolution (Rozdzielczość) wyświetlana jest wartość 72 pixel/inch (piksel/cal). Takie ustawienia zapewnią nam właściwy przebieg operacji zmiany rozdzielczości. Jeśli wszystko wygląda tak, jak na zrzucie ekranowym prezentowanym poniżej, naciskamy przycisk OK.

Przed zmianą rozdzielczości sprawdźmy, czy w oknie Image Size pola wyboru Constrain Proportions i Resample Image są zaznaczone, a w pozycji Resolution wyświetlana jest wartość 72 piksele.

Należy też pamiętać, że po zmianie rozdzielczości zdjęcie powinno zostać ponownie wyostrzone, np. przy użyciu polecenia Filter | Sharpen | Unsharp Mask (Filtr | Wyostrzanie | Maskowanie nieostrości). Ten temat zostanie omówiony w oddzielnym artykule.

Krok 2. Dodawanie ramki
Teraz przejdziemy do właściwej części warsztatu, czyli dodania obramowania. Aby zasymulować efekt prawdziwego pass-partout, będziemy musieli stworzyć dwie ramki – cieniutką białą, która będzie oddzielać zdjęcie od tła i grubszą czarną, która będzie to tło stanowić. Zaczynamy od wywołania z menu Image (Obraz) polecenia Canvas Size (Wielkość obszaru roboczego), możemy też użyć skrótu klawiaturowego [Alt]+[Ctrl]+[C]. W otwartym w ten sposób oknie określamy najpierw barwę mniejszej ramki, wybierając na dole okna z rozwijalnej listy Canvas extension color (Kolor tła) pozycję White (Biel), a następnie do każdej z wartości w pozycjach Width i Height dodajemy po 2 piksele i naciskamy przycisk OK. Dzięki temu grubość białej ramki z każdej strony będzie wynosiła 1 piksel.

Wybór z z rozwijalnej listy Canvas extension color pozycji White i zwiększenie każdej z liczb, określających rozmiar fotografii o 2 piksele spowoduje powstanie cienkiej białej ramki otaczającej całe zdjęcie.

Aby utworzyć kolejną ramkę, ponownie wywołujemy okienko Canvas Size, wybieramy z listy Canvas extension color pozycję Black (Czerń), zwiększamy rozmiar fotografii np. o 40 lub 60 pikseli i akceptujemy zmiany przyciskiem OK. W ten sposób uzyskaliśmy drugą ramkę o grubości 20 lub 30 pikseli z każdej ze stron, która dopełniła obramowanie naszej fotografii. Oczywiście proponowane przeze mnie wartości liczbowe są jedynie przykładowe. Jeśli przygotowujemy do prezentacji zdjęcie o większej rozdzielczości i rozmiarach, powinny zostać one proporcjonalnie zwiększone. Także kolorystyka ramek może być dowolnie dopasowywana do zdjęć czy osobistego gustu. W tym celu wystarczy na liście rozwijalnej Canvas extension color wskazać pozycję Other... lub kliknąć ikonę małego kwadracika widoczną obok listy i wybrać pożądaną barwę.
« poprzednia strona 1|2 następna strona »
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 0.781s.