Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Aktualności  >  Wydarzenia  >  Wernisaż wystawy "Paweł Opaliński – Requiem dla krajobrazu"


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Olympus E-3 dzięki swojej budowie jest wyjątkowo odporny na niesprzyjające czynniki zewnętrzne, takie jak kurz i woda?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa
Wernisaż wystawy "Paweł Opaliński – Requiem dla krajobrazu"
Dodał: Przemysław Imieliński 15.11.2017
Od piątku, 17 listopada 2017 r., Galeria MOK w Dębicy prezentować będzie wystawę fotograficzną "Krajobraz minimalny" kielczanina, Pawła Opalińskiego.


Na ekspozycję złożą się prace z realizowanego przez autora w latach 2015/2016 na Słowacji cyklu "Krajobraz minimalny" oraz "Krajobraz minimalny II" zrealizowanego w bieżącym roku w Polsce – w sumie 45 prac wykonanych w autorskiej technice fotograficznej z wykorzystaniem wielokrotnej ekspozycji, z czego większość dotąd niepublikowanych.

Krajobraz minimalny II, fot. Paweł Opaliński


"Krajobraz minimalny" to wg. założeń autora zbiór obrazów będących pretekstem do uruchomienia w świadomości odbiorcy emocji związanych z percepcją krajobrazu. Krajobraz – jako istotny i nieodzowny element naszej rzeczywistości wyzwala w nas emocje: poczucie piękna, radość, zadumę, tęsknotę za utraconym rajem, itp. Jako element biologicznie ważny dla zachowania gatunku – krajobraz oddziałuje na naszą podświadomość nawet przez pojedyncze składowe. Widok podstawowych i utrwalanych w zbiorowej świadomości człowieka przez setki lat elementów jest wystarczającym sygnałem do uruchomienia szeregu odczuć, wspomnień i wyobrażeń. Minimalne fragmenty krajobrazu: pozioma linia horyzontu, pionowe linie drzew, sinusoidy czy parabole pofałdowania terenu – poprzez ich wielokrotność i rozgrywające się między nimi napięcia – stają się kodem. W kodzie tym zawarty jest też zapis mozolnych wysiłków człowieka nad przeorganizowaniem własnego otoczenia. Człowieka, który korzystając ze wspaniałego dziedzictwa ziemi, zagarnął wszystkie środowiska.

Krajobraz minimalny II, fot. Paweł Opaliński


W rzeczywistości, większość prac z cyklu "Krajobraz minimalny" to fotografowane z bliskiej odległości fragmenty kamieni lub ziemi. Czasem sypiący się i podrapany tynk na ścianie, pojedyncza gałąź, lub kępka trawy, które imitują np. rozległą panoramę lasu. Być może nasza przyszłość to takie właśnie imitacje – namiastka i pretekst do wspominania krajobrazu naturalnego, który zanika w zastraszającym tempie.

Krajobraz minimalny II, fot. Paweł Opaliński


Jak pisał prof. Waldemar Jama w recenzji prac z pierwszej części cyklu:
"Sztukę często obarcza się obowiązkiem komunikowania się, wyrażania czegoś, interpretowania świata itd. Niektórzy twórcy szukają >>wielkich obrazów<<, autor zadowolił się codziennością pejzażu – szeroko pojętego, gdzie nie ma upiększania rzeczywistości, gdyż jak pisał H. Stażewski:

>>Świat stworzony przez wyobraźnię, albo przez proces myślenia może być dla nas bardziej realny od świata postrzeganego jako rzeczywisty.<<

Aby uzyskać jednorodność formalną, autor szuka form najprostszych, nie mitycznej Arkadii. Dla oglądającego wystawę może być to zapis >>przemienności form roślinnych’<< jak zauważa autor. Odbiór jednostkowy może być jednak różny. A może obcujemy z imitacją rzeczywistości obserwując jej stwarzanie?."

Krajobraz minimalny II, fot. Paweł Opaliński


Do dokonań innego z polskich konstruktywistów odwoływał się w recenzji prac z serii "Krajobraz minimalny" Krzysztof Jurecki, pisząc:
"Cały cykl przeniknięty jest trudną do określenia atmosferą duchową, raczej destrukcyjną niż optymistyczną, choć mogącą być czystą imaginacją racjonalnego umysłu, jaki według mnie reprezentuje artysta. Tak, jak to działo się w realizacjach pejzażu młodopolskiego na przełomie XIX/XX wieku, czy jeszcze bardziej w studiach nad pejzażem Władysława Strzemińskiego, dla którego krajobraz był pretekstem do ujawniania swych najbardziej generalnych przemyśleń na temat fizjologii widzenia."


Paweł Opaliński – kielczanin, absolwent Wydziału Grafiki i Malarstwa ASP w Łodzi. Doktorat w łódzkiej ASP w 2011 roku, habilitacja w ASP w Warszawie w 2017 roku. Autor kampanii reklamowych i projektów graficznych – w tym: kilkunastu layoutów prasowych, wielu logotypów i okładek książkowych; ilustrator i fotografik. Członek ZPAF od 2008 roku, za twórczość fotograficzną otrzymał szereg nagród i wyróżnień, w tym: dziesięciokrotnie wyróżnienia honorowe International Photo Awards / The Best Photographer of the year / USA, wyróżnienia Monochrome Awards / Wielka Brytania i Paris Photography Prize / Francja, dwukrotnie Grand Prix Międzynarodowego Konkursu Fotograficznego "Krajobraz Górski" / Polska, Grand Prix Biennale Fotografii Górskiej / Polska, Grand Prix Cyberfoto / Polska oraz Złotą Plakietę Ministra Kultury i Sztuki i dwukrotnie Nagrodę Tatrzańskiego Parku Narodowego za popularyzację piękna tatrzańskich krajobrazów.
Twórczość projektową i fotograficzną dzieli z pracą dydaktyczną. Adiunkt Europejskiego Wydziału Sztuk AFIB Vistula w Warszawie, wykładowca Instytutu Sztuk Pięknych UJK w Kielcach. W latach 2011–2014 pełnił funkcje wiceprezesa Zarządu Okręgu Świętokrzyskiego Związku Polskich Artystów Fotografików w Kielcach i członka Rady Artystycznej ZPAF w Warszawie.

Miejsce: Galeria Sztuki Miejskiego Ośrodka Kultury
Adres: Dębica, ul. Akademicka 8
Wernisaż: 17 listopada, godz. 19.00
Wystawa czynna: do 10 grudnia 2017

Więcej informacji: www.zpaf.pl

Zobacz także:
"Ameryka Łacińska – reporterski rok w podróży"
"Indie – intrygujące Południe"
Wernisaż wystawy Leszka Żurka "Lutry. Dokument wyobrażony"
Wernisaż wystawy "Mistyczne Indie"
Promocja Canona – otrzymaj zwrot gotówki
POLAROID OneStep 2 – analogowy aparat do zdjęć natychmiastowych
Wernisaż wystawy fotograficznej "W Chinach i o Chinach"
Znamy zwycięzców III edycji projektu edukacyjnego firmy Canon
Konkurs ''Natura jest piękna'' rozstrzygnięty!
KODAK PRINTOMATIC – cyfrowy aparat z natychmiastowym wydrukiem zdjęć
Zachowaj zimowe wspomnienia z Olympusem
Wystawa i pokaz zdjęć członków Tyskiego Towarzystwa Fotograficznego
Życie i śmierć na Drodze Umarłych
Sony A7R III – nowy pełnoklatkowy bezlusterkowiec z wymiennymi obiektywami
Sony pracuje nad superteleobiektywem G Master 400 mm F2,8 z mocowaniem typu E

Powrót do listy aktualności
Konkurs  Konkurs
Czerń i biel ma swój wdzięk

Fotografie w odcieniach szarości podkreślają kształty i faktury przedmiotów, skupiają uwagę na relacji osób. Czekamy na Wasze niebanalne czarno-białe zdjęcia, bo "szare" nie oznacza przecież wcale "pozbawione wyrazu"...
Czerń i biel ma swój wdzięk
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[08.12.2017]
Autor:
Marta Kaczmarek
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 0.316s.