Założona w 2005 roku przez Jamesa Jannarda firma RED Digital Cinema zasłynęła z wprowadzenia na rynek (po długich perypetiach) cyfrowej kamery standardu 4K, czyli rejestrującej obraz o szerokości 4096 pikseli, zaś rok temu zaprezentowała koncepcję nowej klasy produktów.
DSMC, czyli Digital Still and Motion Camera System, pozwala na "skonstruowanie" aparatu lub kamery ze podzespołów, podobnie jak robi się to w przypadku zaawansowanych systemach średnioformatowej fotografii, takich jak Mamiya czy Hasselblad. Jednak w odróżnieniu od nich użytkownik ma tu zdecydowanie większe pole do popisu. Może on na bazie korpusu aparatu fotograficznego lub kamery (do wyboru) stworzyć urządzenie z takich elementów jak przetwornik obrazu, mocowanie obiektywów (tak, dostępne będą m.in. mocowania do konstrukcji Canona i Nikona), optyka systemowa, moduły rejestracji obrazu i dźwięku, zasilania i wiele innych.
W rok po prezentacji producent zapowiedział rozpoczęcie publicznych testów beta (tak, to nie pomyłka) nowego systemu. Za kwotę jedynych 28 000 dolarów (to też nie pomyłka…) możemy się znaleźć wśród tych, którzy otrzymają prototypowy zestaw TATTOO z przetwornikiem MYSTERIUM-X 5K. Jak sama firma przyznaje, jest to oferta dla prawdziwych twardzieli. Poszczególne elementy zestawu otrzymamy nie od razu, a w kolejności powstawania prototypów. Nie będą one przeznaczone do późniejszej odsprzedaży, a ich numery seryjne zostaną zamazane. W odróżnieniu od egzemplarzy produkcyjnych, wykonane zostaną z niemalowanego aluminium. W wypadku sprzedaży prototypowego zestawu stracimy związaną z nim specjalną pomoc techniczną. Również odpowiednia gotówka nie gwarantuje wejścia do programu: ograniczona liczba egzemplarzy dostępna będzie tylko dla odpowiednio wykwalifikowanych użytkowników.
|
Przetworniki obrazu wchodzące w skład systemu DSMC. |
Nowy przetwornik ma pracować z czułościami w zakresie 200-8000 ISO, i zapewniać rejestrację obrazu w następujących trybach:
5K (2:1) przy 1-100 kl./s
4K (2:1) przy 1-125 kl./s
Quad HD przy 1-120 kl./s
3K (2:1) przy 1-160 kl./s
2K (2:1) przy 1-250 kl./s
1080P (przeskalowane z pełnej klatki) przy 1-60 kl./s
|
Obiektyw systemowy typu FF35 o zakresie ogniskowych 15-25 mm i jasności f/2.8. |
Na przyszły rok natomiast, po zakończeniu programu beta, planowane jest wprowadzenie systemu EPIC do sprzedaży. Producent przewiduje również kilka wariantów upgrade’u eksploatowanych egzemplarzy kamery RED ONE.
Strona producenta: www.red.com
Forum użytkowników: reduser.net
Zobacz także:Arca-Swiss Monoball p0 i p1 – głowice kulowe o niezwykłej konstrukcjiCarl Zeiss Distagon T* 2/35 ZE – stałoogniskowy obiektyw szerokokątny dla CanonaLensbaby: dwa nowe obiektywy i adapterObudowy podwodne dla kompaktów Nikona od IkeliteNIKKOR 85mm f/3.5G ED VR – obiektyw do makrofotografiiNikon D3S – nowa lustrzanka dla profesjonalistówCarl Zeiss Distagon T* 2/28 z mocowaniem Canona