Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Aktualności  >  Obiektywy i akcesoria  >  Pierwsze plikowe kamery MPEG-2 Full HD (4:2:2) – Canon XF305 i XF300


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Nazwa "Cztery Trzecie" nie ma nic wspólnego z proporcjami boków obrazu rejestrowanego przez matryce aparatów należących do tego systemu?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Pierwsze plikowe kamery MPEG-2 Full HD (4:2:2) – Canon XF305 i XF300
Dodał: Marcin Pawlak 08.04.2010
Canon wprowadza dziś do sprzedaży dwa modele ręcznych kamer wideo XF305 i XF300, które jako pierwsze używają nowo przyjętego kodeka MPEG-2 Full HD (4:2:2).


Nowe modele oferują wyjątkową jakość obrazu i zgodność z obiegami pracy w szerokiej gamie profesjonalnych zastosowań, a jednocześnie są wyposażone w technologie nie mające równych w tej klasie.
 
Zupełnie nowy, unikatowy system składa się z obiektywu Canon L-series HD Video, matrycy 3CMOS i zaawansowanego procesora DIGIC DV III. Wideo MPEG-2 w jakości Full HD jest rejestrowane jako standardowe pliki MXF (Material eXchange Format) na kartach pamięci Compact Flash z szybkością transmisji danych sięgającą 50 Mb/s i bogatym próbkowaniem koloru 4:2:2, które rejestruje więcej informacji o barwach na potrzeby postprodukcji.
 
XF305 i XF300 łączą doskonały system obrazowania z przenośną i wszechstronną konstrukcją. Szeroka gama funkcji i adaptowalność tych modeli pozwalają użytkownikom filmować w niemal każdej sytuacji i w każdym celu, od niezależnych produkcji filmowych do komercyjnych programów telewizyjnych.

Najwyższa wydajność na rynku
Kamery Canon XF305 i XF300 zaprojektowano z myślą o niezrównanej jakości obrazu. Nowe modele jako pierwsze profesjonalne kamery ręczne wykorzystują kodek rejestrowania MPEG-2 Full HD z próbkowaniem koloru 4:2:2 50Mbps, rejestrując fantastyczny materiał filmowy w najdrobniejszych szczegółach.

Canon XF305

Aby w pełni wykorzystać ten zaawansowany kodek, który oferuje dwukrotnie wyższą rozdzielczość barwną niż HDV i inne formaty rejestrowania 4:2:0, firma Canon opracowała nowy system wideo HD, który łączy moc procesora DIGIC DV III z zaawansowaną matrycą i specjalnie zaprojektowanym obiektywem 18x Canon L-series, wytwarzanym zgodnie z surowymi standardami telewizyjnymi. Matryca Canon 3CMOS typu 1/3 zapewnia wierne barwy, szeroki zakres dynamiczny i niski poziom szumów. Technologia szybkiego odczytywania danych opracowana przez firmę Canon minimalizuje też efekt nachylenia obrazu spowodowanego ruchomą migawką, który może pojawiać się w innych kamerach CMOS.

Integracja z obiegiem pracy
Oba modele kamer zapisują pliki w standardowym, otwartym formacie MXF, który jest obsługiwany przez najważniejsze plikowe systemy obiegu pracy używane dziś przez zawodowych filmowców. W momencie premiery kamery XF są w pełni zgodne z pakietami oprogramowania firm Adobe Systems Incorporated, Apple Inc., Avid Technology Inc. i Grass Valley, dzięki czemu kamerzyści mogą natychmiast zintegrować modele XF305 i XF300 ze swoimi obiegami pracy.
 
Materiał wideo rejestrowany przez kamery Canon XF305 i XF300 jest zapisywany bezpośrednio na kartę pamięci Compact Flash (CF) w jednym z dwóch dostępnych gniazd. Podczas rejestrowania obrazu można wymienić nieużywaną kartę, uzyskując długie godziny nieprzerwanego zapisu wideo. Oba modele obsługują też rejestrowanie „sztafetowe”, umożliwiając płynne kontynuowanie zapisu na drugiej karcie, kiedy pierwsza się zapełni.

Canon XF305

Aby ułatwić przeglądanie i organizowanie wideoklipów podczas pracy na planie, oba modele są sprzedawane z oprogramowaniem Canon XF Utility do komputerów PC i Mac, które umożliwia użytkownikom tworzenie zapasowych kopii materiału, edytowanie metadanych w plikach MXF, podgląd klipów i zapisywanie ich z powrotem na kartę CF.

Optyczna doskonałość – obiektyw Canon L-series
Obiektywy firm Canon są preferowane przez większość nadawców telewizyjnych, ponieważ zapewniają doskonałą rozdzielczość, wysoki kontrast i niską aberrację chromatyczną. Nowe kamery XF305 i XF300 są wyposażone w obiektyw L-series HD Video, który łączy szeroki kąt 29,3 mm z dużą szybkością przysłony (F1,6) i wszechstronnym 18-krotnym powiększeniem, zapewniając wysoką wydajność w całym zakresie ustawień, od szerokokątnego do teleobiektywowego.
 
Pierścienie zoomu i ostrości posiadają fizyczne blokady końcowe, co pozwala na szybką i powtarzalną obsługę w trybie ręcznym. Niezależny pierścień umożliwia sterowanie przysłoną, a dwa przełączniki biegunowe pozwalają na ręczne sterowanie powiększeniem. Unikatowy system Instant AF firmy Canon zapewnia szybkie i dokładne automatyczne ustawianie ostrości.

Canon XF305

Na początku ścieżki optycznej znajduje się szkło o dużym współczynniku załamania światła i ultraniskiej dyspersji (Hi-UD), poprzednio dostępne tylko w telewizyjnych obiektywach firmy Canon, które minimalizuje aberrację chromatyczną. Łączy się ono z soczewkami o ultraniskiej dyspersji (UD), asferycznymi soczewkami o ultrawysokim współczynniku załamania światła (UA) oraz dwiema dwustronnymi soczewkami asferycznymi, zapewniając ostry, szczegółowy obraz wolny od aberracji chromatycznej.

Canon XF305

Obiektyw jest wykonany z komponentów optycznych o najwyższej jakości i zaprojektowany jako idealne uzupełnienie matrycy Canon 3CMOS, która może rejestrować nawet 1000 poziomych linii. Nowy system stabilizacji obrazu (IS) oferuje trzy tryby pracy — standardowy, dynamiczny i wspomagany — zapewniając imponujące tłumienie drgań.

Łatwa obsługa, efektywna praca, większa wytrzymałość
Kamery Canon XF305 i XF300 są wyposażone w elektroniczny wizjer o rozdzielczości 1,55 mln pikseli, który pokazuje cały kadr, oraz unikatowy, zamontowany z przodu ekran LCD, który można łatwo przekręcić w lewo lub w prawo w zależności od preferencji lub konkretnej sytuacji. Największy w tej klasie ekran LCD o przekątnej 10,1 cm (4”) i rozdzielczości 1,23 mln pikseli zapewnia niezwykłą klarowność oraz elastyczność podczas kręcenia wideo HD.

Canon XF300

Nowe modele XF zostały zaprojektowane pod kątem większej ergonomii, zgodnie z sugestiami profesjonalnych użytkowników. Ulepszony układ elementów sterujących umożliwia intuicyjną obsługę, a centralnie umieszczony uchwyt zapewnia optymalną równowagę. Te ulepszenia konstrukcyjne pozwalają operatorom kamer XF na komfortowe filmowanie przez długi czas i w zróżnicowanych warunkach.

Liczne konfiguracje
Oba modele XF zapewniają niezrównaną wszechstronność i elastyczność, oferując szeroką gamę opcji dostosowywania. Użytkownicy mogą konfigurować 26 parametrów niestandardowych, kontrolując ponad 50 indywidualnych zmiennych związanych z obrazem. Operatorzy kamer XF mogą też przypisać jedną z 30 funkcji do każdego z 13 programowalnych przycisków, aby zoptymalizować kamerę pod kątem osobistych preferencji, warunków zewnętrznych albo pożądanych efektów stylistycznych.

Canon XF300

Wybór standardowych krzywych gamma pozwala kamerzystom dopasować styl do aktualnych wymagań. Można na przykład zoptymalizować materiał pod kątem potrzeb danego klienta albo z myślą o przeniesieniu na taśmę filmową.
 
W każdym urządzeniu można zapisać nawet dziewięć „dostosowanych obrazów”, w tym trzy chronione ustawienia dostarczane w standardzie — VIDEO.C, CINE.V i CINE.F. Preferowane ustawienia można przenosić między kamerami na kartach SDHC. Pozwala to utrzymać jednolity kreatywny styl i jest szczególnie przydatne dla tych użytkowników, którzy chcą zagwarantować jednakową konfigurację wielu kamer.

Canon XF300 – zestaw złączy.

Potencjał twórczy zwiększają również funkcje filmowania w przyspieszonym i zwolnionym tempie. Pierwszy tryb pozwala kamerzystom przyspieszyć akcję poprzez rejestrowanie mniejszej liczby klatek na sekundę. Drugi tryb zapisuje więcej klatek na sekundę, umożliwiając spowolnienie ruchu przy normalnej szybkości odtwarzania. Użytkownik ma do wyboru 20 różnych szybkości, co pozwala na uzyskanie różnorodnych efektów wizualnych.

Zaawansowana obsługa dźwięku i opcje łączności
Oba modele nagrywają 16-bitowy liniowy dźwięk PCM z częstotliwością próbkowania 48 kHz, zapewniając sygnał audio o wysokiej jakości wymagany w zastosowaniach profesjonalnych i telewizyjnych. Zintegrowany mikrofon rejestruje dźwięk stereo, a kamery umożliwiają podłączenie zewnętrznych mikrofonów lub innych źródeł dźwięku poprzez dwa wbudowane złącza XLR.
 
Aby zapewnić ściślejszą integrację podczas filmowania studyjnego albo z wykorzystaniem wielu kamer, model XF305 jest również wyposażony w wyjście HD-SDI, wejście GENLOCK i wejście-wyjście Timecode.

Zobacz także:
56-megapikselowa ścianka Leaf Aptus-II 10R trafia do sprzedaży
Kamera Microsoft LifeCam HD-5000
Falcon 8mm f/3.5 oraz Falcon 85mm f/1.4 dla systemu 4/3
Adaptery Novoflexa dla systemu Samsung NX
Prawdziwe Full HD w nowych kamerach Panasonic
Panasonic przedstawia zintegrowaną kamerę Full HD 3D

Powrót do listy aktualności
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 3.008s.