Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Sztuka  >  Kalendarium  >  "Erosarium" – wystawa Bogusława Michnika


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Pierwszy aparat wykonujący zdjęcia barwne dzięki separacji światła na składowe RGB powstał już w 1904 roku?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa
"Erosarium" – wystawa Bogusława Michnika
Dodał: Magdalena Hreczycho
Miasto: Katowice
Lokalizacja: Galeria ZPAF
Ulica: Warszawska 5
Termin: 02.04.2008 – 05.05.2008
Adres WWW: www.zpaf.katowice.pl
Wernisaż: 02.04.2008, godz. 19:00

Galeria Związku Polskich Artystów Fotografików w Katowicach zaprasza na wystawę fotografii Bogusława Michnika "Erosarium". Autor prezentuje oryginalne podejście do fotografii aktu, czy też raczej przedstawień erotycznych uniesień o ekstatycznej stylistyce. Sugestywne pozy, ciepłe kolory i rozmyte kontury oraz kadr sprawiający wrażenie przypadkowego – wszystko to daje fotografie intrygujące, wywołujące skojarzenia z fantazjami erotycznymi.

Fot. Bogusław Michnik

Prof. PhDr. Ludvík Baran wypowiada się o wystawie w następujących słowach:
Bogusław Michnik, poeta, literat, szef galerii "Parter" Kłodzkiego Ośrodka Kultury, jako członek grupy Nowe Widzenie (znanej jako "SKUPINA 5+1"), w swoich cyklach fotograficznych skupia się na różnych płaszczyznach ludzkiego życia, stosujących emocje jako środek komunikacji. Z setek prac barwnego studium póz miłosnych odnalazł w formie graficznej obróbki obrazu metodę, jak wskutek nieostrości pieczołowicie skomponowanego wycinka, poprzez transformację kolorystyczną, neutralizując tło, osiągnąć liryzację gry nagich ciał ludzkich. Problem kompozycji czułych objęć i przeżywania ekstazy fotograficy filmowi rozwiązywali stosując ujęcie przez zasłonę lub pod światło z obszaru cienia. Widok zabarwionej powierzchni skóry, włosków, śluzów przedstawionych z doskonałą ostrością powodował naturalizację obrazu, a ta zdawałoby się niepełność powodowała wrażenie mokrych w wyniku ruchu ciał. Filmowcy i specjaliści od reklamy poświęcają dużo czasu na przygotowanie nagich ciał (makijaż i retusz).

Fot. Bogusław Michnik

Michnik jednak wykorzystał, oprócz rozmycia konturów, kolorystyczną zasłonę, nie naruszając czytelności dzieła i doznania bezpośredniego, naturalnego i nie inscenizowanego kontaktu. Samo ciało, poprzez gest, czy pozę, przedstawia tu doznanie, ekstazę. Michnik jednak w większości ujęć pracuje nad dynamicznym wyrazem ludzkiej twarzy. Spokój i recepcja zaangażowania emocjonalnego w twarzy dziewczyny, wsparta gestem ręki, zostały skomponowane przez Michnika oszczędnie, właściwie tylko z wykorzystaniem fragmentu ciała i otoczenia. Zmiękczenie konturów i delikatny brak ostrości działa jak retusz skóry, pozwalając jednocześnie na przenikanie się koloru białego, czerwonego, różowego i barwnych cieni, nie wywołując kiczowatego przesłodzenia i nie tworząc naturalistycznego szorstkiego opisu. Pozycja sugeruje, że nie jest to studyjny akt, ale rzeczywiste, obnażone, intymne przeżycie. Ciało dziewczęce poprzez dotyk dłoni partnera staje się odmienne również kolorystycznie i ruchowo.

Fot. Bogusław Michnik

Tak samo jak możemy rozpoznać portret wykonywany siedząc, stojąc, w pozie, w biegu życia, możemy rozpoznać pod względem wizualnym i emocjonalnym prawdziwość lub fałsz ujęcia (należy porównać z inscenizacjami napiętych ciał u Saudka). Nieostrość, rozmycie, czule zakrywa napięcie, fałdy skórne, czy kondensację kształtów. Szkoda, że nie ma tu chociaż fragmentu części twarzy z otwartymi ustami. Jednak napięcie erotyczne zostało nieco schłodzone przez niebieskie tło i ciało zaczęło sprawiać wrażenie nierzeczywistej masy woskowej. Jeśli korekcja cyfrowa pozwala na tworzenie innych barwnych wariantów, to potrafię sobie wyobrazić inną kolorystykę. Ujęcie jest dobrane w sposób wyrafinowany. Czuły dotyk męskich dłoni rozbudza je, tak samo jak gest oddania wyrażany przez kobiece ramiona. Koncepcja barwnych aktów autorstwa Michnika nie daje się dopasować do znanych "planowanych kompozycyjnie i inscenizowanych" aktów, zaznaczając możliwość twórczego przedstawienia ludzkiej rozkoszy, która podczas zbliżenia kochanków przebiega w "doznaniowym", mglistym optycznie otoczeniu, pozbawionym frywolnej pstrokacizny i charakteru lokali nocnych.
 
Prof. PhDr. Ludvík Baran, DrSc.


Fot. Bogusław Michnik

Bogusław Michnik – rocznik 1945. Poeta, fotograf i animator kultury. Dezerter koncepualizmu. Autor kilku książek poetyckich oraz współautor wielu antologii. Pomysłodawca i realizator kilkunastu przedsięwzięć artystycznych. Współtwórca Witryny Artystów i Galerii Sztuki Parter. W latach 2004-2006 członek czeskiej grupy twórczej Skupina 5+1. Zasłużony Dla Kultury Polskiej. Członek Związku Polskich Artystów Fotografików Okręg Śląski w Katowicach.

Powrót do listy
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 1.727s.