Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Edycja obrazu  >  Warsztaty  >  Warsztat: Prosta ramka typu pass-partout w Photoshopie


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Wartość przysłony f/1.0 nie jest graniczną (najmniejszą) wartością ciągu przysłon, i że istnieją obiektywy większej jasności niż 1:1.0?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Warsztat: Prosta ramka typu pass-partout w Photoshopie
Autor: Przemysław Imieliński (tekst i zdjęcia)


« poprzednia strona 1|2 następna strona »

Warto eksperymentować
Przedstawiona w tym artykule technika i narzędzie Canvas Size dają wiele możliwości twórczego ich wykorzystania. Warto więc szukać własnych oryginalnych sposobów obramowania zdjęć. Aby jednak zachęcić Was do eksperymentów, zaproponuję jeszcze dwie inne możliwości, które ukażą pełen potencjał narzędzia pozwalającego na zwiększanie obszaru roboczego.
 
Na przykład zdjęcia krajobrazowe wyglądają szczególnie dobrze, gdy prezentowane są w układzie panoramicznym. Oczywiście nie każde zdjęcie wykonujemy w taki sposób, by zrobić z niego panoramę, ale jeśli tylko zarejestrowane ujęcie jest wystarczająco szerokie, to możemy je do takiego formatu skadrować. To zadanie ułatwi z pewnością artykuł pt. Adobe Photoshop: kadrowanie fotografii, my zaś przyjmijmy, że mamy już odpowiednio przycięte zdjęcie. W celu podkreślenia jego horyzontalnego charakteru możemy przygotować ramkę, która nie będzie otaczała wszystkich boków zdjęcia, a jedynie jego dolną i górną część.

Horyzontalność ujęć krajobrazowych możemy podkreślić odpowiednio dopasowaną ramką.

Nasze postępowanie będzie podobne jak w przypadku poprzedniego zdjęcia, z tą różnicą, że tym razem będziemy zmieniać jedynie wysokość obszaru roboczego. Zaczynamy więc od wywołania okna Canvas Size, wybieramy odpowiedni kolor tła i zwiększamy o 2 piksele liczbę wpisaną w polu Height, tworząc tym samym cienką ramkę na dolnej i górnej krawędzi zdjęcia. Następnie powtarzamy tę czynność, wybierając pożądany kolor tła na liście Canvas extension color i wpisujemy większą wartość liczbową tylko w polu Height, tak by uzyskać odpowiednio grube obszary tła u góry i u dołu zdjęcia. Przygotowana w ten sposób fotografia mogłaby wyglądać tak, jak ta prezentowana powyżej.

Chcąc uzyskać obramowanie jedynie u góry i dołu zdjęcia, zmieniamy tylko wymiary w pozycji Height.

W uzasadnionych sytuacjach interesujący efekt można uzyskać stosując asymetryczne obramowanie fotografii. To sposób na zrównoważenie głównego elementu obrazu znajdującego się np. przy jednej z krawędzi kadru. Z taką sytuacją mamy do czynienia na zdjęciu przedstawionym poniżej.

Asymetryczna ramka dynamizuje nieco zbyt statyczne ujęcie i czyni je bardziej intrygującym.

Tego typu obramowanie możemy także wykonać za pomocą omawianego narzędzia. Najpierw tworzymy zwykłą symetryczną ramkę – dokładnie w taki sam sposób, w jaki robiliśmy to w przypadku zdjęcia przedstawiającego cerkiewne wieżyczki. Następnie ponownie wywołujemy okno dialogowe Canvas Size i w widocznej w centrum, podzielonej na kwadraciki części Anchor (Kotwica), wskazujemy to pole, które ma stanowić punkt odniesienia, względem którego powiększany będzie obszar tła (ramki). Aby uzyskać taki efekt, jak na przedstawionym powyżej zdjęciu, powinniśmy zaznaczyć prawe dolne pole, a liczby widoczne w pozycjach Width i Height powiększyć o około 50 pikseli.

W sekcji Anchor (Kotwica) możemy zdecydować o kierunku, w którym obszar roboczy będzie powiększany – po wybraniu odpowiedniego pola, wskażą go strzałki. Funkcja ta bardzo ułatwia uzyskanie asymetrycznego obramowania fotografii.

Przedstawione fotografie to tylko kilka przykładów możliwości wzmocnienia oddziaływania obrazu odpowiednim obramowaniem. Wariantów geometrycznych i kombinacji kolorystycznych istnieje bez liku. Najważniejsze jednak, by nasze poszukiwania miały zawsze na celu podkreślenie tematu fotografii, a nie z nią konkurowały. Aby ułatwić Wam pierwsze kroki w korzystaniu z narzędzia Canvas Size, pod artykułem zamieszczamy oryginalne pliki, które posłużyły do wykonania prezentowanych przykładów. Śmiało ćwiczcie razem z nami!

Pobierz zdjęcia do ćwiczeń:
Cerkiew – plik JPEG, 125 KB
Panorama Monument Valley – plik JPEG, 121 KB
Portret – plik JPEG, 70 KB

Zobacz także:
Warsztat: Tryptyk z jednego zdjęcia w Photoshop Lightroom 2
Recenzja: Adobe Photoshop Elements 7
Recenzja: Adobe Photoshop Elements 6.0 – rozbudowane narzędzie w polskiej wersji językowej
Warsztat: Korekta zniekształceń geometrycznych w Photoshopie CS2/CS3
Warsztat: Poprawianie ekspozycji fragmentów zdjęcia w Photoshopie
Photoshop CS3 – co nowego dla fotografa?
Adobe Photoshop: kadrowanie fotografii
Adobe Photoshop Elements 5.0 – uporządkuj, popraw i zaprezentuj swoje zdjęcia


« poprzednia strona 1|2 następna strona »
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 1.624s.