Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Sprzęt  >  Testy praktyczne  >  TEST: AF-S NIKKOR 200 mm f/2G ED VR II – mocna ekstraklasa


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Mimo zastosowania mniejszego przetwornika obrazu, wizjer Olympusa E-3 dorównuje jasnością i wielkością konkurencyjnym aparatom półprofesjonalnym z matrycami APS-C.
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

TEST: AF-S NIKKOR 200 mm f/2G ED VR II – mocna ekstraklasa
Autor: Marcin Pawlak


« poprzednia strona 1|2|3|4|5 następna strona »

AF-S NIKKOR 200 mm f/2G ED VR II to niewątpliwie obiektyw godny polecenia. W kategorii długich jasnych teleobiektywów ma on z pewnością najbardziej uniwersalną ogniskową. Na dużym koncercie sfotografujemy nim całe postacie, na małym zbliżenia. Do fotografowania zwierząt jest nieco zbyt „krótki”, ale świetnie współpracuje z telekonwerterem TC-20, dając zgrabny tandem 400 mm f/4. O jego uniwersalności decydują również gabaryty i masa – chociaż balansują na granicy używalności przy fotografowaniu z ręki, przy odrobinie kondycji jest to jak najbardziej wykonalne, w czym wydatnie pomaga sprawny układ stabilizacji obrazu.

Niewątpliwym atutem tego obiektywu jest piękna plastyka obrazu - bokeh ma bardzo przyjemny charakter niezależnie od przysłony i obszaru kadru.

O jakości optycznej można wyrażać się jedynie w samych superlatywach. Nawet przy pełnym otworze względnym mamy do dyspozycji bardzo dobrą jakość obrazu w centrum, a przy f/4 osiąga on równe parametry w centrum pełno klatkowego kadru i w jego narożniku! Winietowanie nie jest problemem podobnie jak dystorsja, o aberracji chromatycznej można nawet nie wspominać, a w walce z flarą i odblaskami skutecznie pomaga potężna osłona przeciwsłoneczna.

AF-S NIKKOR 200 mm f/2G ED VR II najlepiej się czuje w ciemności – jeśli chcecie fotografować w pełnym słońcu przy przysłonie f/8, lepiej wybierzcie ciemniejszy, tańszy i lżejszy obiektyw.

Wobec powyższego łatwo zidentyfikować najpoważniejszy mankament opisywanego obiektywu. Ponad 18 000 złotych powoduje, że zakup tego obiektywu można rozpatrywać tylko w kategoriach inwestycji. Jeśli mamy dla niego zastosowanie, w którym będzie na siebie zarabiał, jest instrumentem z pewnością godnym polecenia, gdyż trudno mu wytknąć choć jedną poważniejszą wadę.
 
Oczywiście, trzeba sobie zdawać sprawę z ograniczeń takiej konstrukcji. Jak widać wyraźnie z pomiarów rozdzielczości, założeniem projektantów było stworzenie obiektywu, który najlepiej będzie sprawował się w zakresie dużych wartości przysłony. Jeśli zatem nie zależy nam na fotografowaniu z ręki w półmroku, nie zamierzamy korzystać z płytkiej głębi ostrości a przeważnie robimy zdjęcia w pełnym słońcu przy przysłonie f/8, lepszą inwestycją będzie dobrej klasy szkło o jasności f/2.8 czy nawet f/4 – nie dość, że przy f/8 uzyskamy lepszą jakość obrazu, to ulżymy zarówno kieszeni, jak i kręgosłupowi.

Podstawowe dane techniczne:
  • Ogniskowa: 200 mm
  • Maksymany otwór względny: f/2
  • Minimalny otwór względny: f/22
  • Konstrukcja optyczna: 13 elementów w 9 grupach (z 3 elementami ze szkła ED i jednym ze szkła Super ED),
  • Kąt widzenia: 12°20’ (8°w formacie DX)
  • Minimalna odległość ustawiania ostrości: 1,9 m
  • Największa skala odwzorowania: 1:8,3
  • Liczba listków przysłony: 9 (zaokrąglone)
  • Ustawianie ostrości: silnik SWM i ustawianie manualne
  • Średnica gwintu filtra: 52 mm
  • Średnica x długość: około 124 x 203,5 mm
  • Masa: około 2930 g

Strona producenta: www.nikon.pl
Cena: ok. 18 700 zł

Zobacz także:
Sony A33 - pierwsze wrażenia i przykładowe zdjęcia
TEST: AF-S NIKKOR 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR - pełnoklatkowy hiperzoom Nikona
Obiektywy i akcesoria do aparatów Sony NEX-3 i NEX-5
TEST: Samsung NX10 - pierwsze wrażenia, pierwsze zdjęcia
Aparat w okularach, czyli ABC filtrów optycznych
Soczewki asferyczne – chwyt marketingowy czy rzeczywista innowacja?
Powłoki antyodblaskowe – jak wpływają na nasze zdjęcia?
Co znaczą magiczne symbole DX, VR, G, AI-S, czyli oznaczenia obiektywów Nikona?


« poprzednia strona 1|2|3|4|5 następna strona »
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 2.336s.