AF-S NIKKOR 200 mm f/2G ED VR II to niewątpliwie obiektyw godny polecenia. W kategorii długich jasnych teleobiektywów ma on z pewnością najbardziej uniwersalną ogniskową. Na dużym koncercie sfotografujemy nim całe postacie, na małym zbliżenia. Do fotografowania zwierząt jest nieco zbyt „krótki”, ale świetnie współpracuje z telekonwerterem TC-20, dając zgrabny tandem 400 mm f/4. O jego uniwersalności decydują również gabaryty i masa – chociaż balansują na granicy używalności przy fotografowaniu z ręki, przy odrobinie kondycji jest to jak najbardziej wykonalne, w czym wydatnie pomaga sprawny układ stabilizacji obrazu.
|
Niewątpliwym atutem tego obiektywu jest piękna plastyka obrazu - bokeh ma bardzo przyjemny charakter niezależnie od przysłony i obszaru kadru. |
O jakości optycznej można wyrażać się jedynie w samych superlatywach. Nawet przy pełnym otworze względnym mamy do dyspozycji bardzo dobrą jakość obrazu w centrum, a przy f/4 osiąga on równe parametry w centrum pełno klatkowego kadru i w jego narożniku! Winietowanie nie jest problemem podobnie jak dystorsja, o aberracji chromatycznej można nawet nie wspominać, a w walce z flarą i odblaskami skutecznie pomaga potężna osłona przeciwsłoneczna.
|
AF-S NIKKOR 200 mm f/2G ED VR II najlepiej się czuje w ciemności – jeśli chcecie fotografować w pełnym słońcu przy przysłonie f/8, lepiej wybierzcie ciemniejszy, tańszy i lżejszy obiektyw. |
Wobec powyższego łatwo zidentyfikować najpoważniejszy mankament opisywanego obiektywu. Ponad 18 000 złotych powoduje, że zakup tego obiektywu można rozpatrywać tylko w kategoriach inwestycji. Jeśli mamy dla niego zastosowanie, w którym będzie na siebie zarabiał, jest instrumentem z pewnością godnym polecenia, gdyż trudno mu wytknąć choć jedną poważniejszą wadę.
Oczywiście, trzeba sobie zdawać sprawę z ograniczeń takiej konstrukcji. Jak widać wyraźnie z pomiarów rozdzielczości, założeniem projektantów było stworzenie obiektywu, który najlepiej będzie sprawował się w zakresie dużych wartości przysłony. Jeśli zatem nie zależy nam na fotografowaniu z ręki w półmroku, nie zamierzamy korzystać z płytkiej głębi ostrości a przeważnie robimy zdjęcia w pełnym słońcu przy przysłonie f/8, lepszą inwestycją będzie dobrej klasy szkło o jasności f/2.8 czy nawet f/4 – nie dość, że przy f/8 uzyskamy lepszą jakość obrazu, to ulżymy zarówno kieszeni, jak i kręgosłupowi.
Podstawowe dane techniczne:- Ogniskowa: 200 mm
- Maksymany otwór względny: f/2
- Minimalny otwór względny: f/22
- Konstrukcja optyczna: 13 elementów w 9 grupach (z 3 elementami ze szkła ED i jednym ze szkła Super ED),
- Kąt widzenia: 12°20’ (8°w formacie DX)
- Minimalna odległość ustawiania ostrości: 1,9 m
- Największa skala odwzorowania: 1:8,3
- Liczba listków przysłony: 9 (zaokrąglone)
- Ustawianie ostrości: silnik SWM i ustawianie manualne
- Średnica gwintu filtra: 52 mm
- Średnica x długość: około 124 x 203,5 mm
- Masa: około 2930 g
Strona producenta: www.nikon.pl
Cena: ok. 18 700 zł
Zobacz także:Sony A33 - pierwsze wrażenia i przykładowe zdjęciaTEST: AF-S NIKKOR 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR - pełnoklatkowy hiperzoom NikonaObiektywy i akcesoria do aparatów Sony NEX-3 i NEX-5TEST: Samsung NX10 - pierwsze wrażenia, pierwsze zdjęciaAparat w okularach, czyli ABC filtrów optycznychSoczewki asferyczne – chwyt marketingowy czy rzeczywista innowacja?Powłoki antyodblaskowe – jak wpływają na nasze zdjęcia?Co znaczą magiczne symbole DX, VR, G, AI-S, czyli oznaczenia obiektywów Nikona?