Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Sprzęt  >  Testy praktyczne  >  TEST: AF-S NIKKOR 50 mm f/1.8G - nowe wcielenie klasyka


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Dla potrzeb misji wahadłowca Discovery (STS-48) powstała specjalna, cyfrowa wersja analogowego Nikona F4?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

TEST: AF-S NIKKOR 50 mm f/1.8G - nowe wcielenie klasyka
Autor: Marcin Pawlak



Pozycja obowiązkowa
Pojawienie się nowej 50-ki to świetna okazja dla posiadaczy amatorskich korpusów Nikona by się przekonać, dlaczego w erze zoomów wciąż produkuje się obiektywy stałoogniskowe. Nie jest to produkt idealny – ale przy tej cenie wart jest każdej wydanej na niego złotówki. Co prawda starsza wersja jest jeszcze tańsza, ale to cena, którą płacimy za napęd autofokusa SWM. Ten ostatni nie jest co prawda rewelacyjnie szybki, ale za to cichy i precyzyjny. Zupełnie poważnie możemy ostrzec – nawet chwilowe założenie tego szkła zamiast kitowego zoomu może się skończyć tym, iż ten ostatni nie opuści już szuflady… Ostrość obrazu, świetna praca pod światło, dobra plastyka obrazu – z tego trudno zrezygnować.

Przyzwoita szczegółowość obrazu przy otwartej przysłonie oraz świetna praca pod światło powodują, że NIKKOR AF-S 50 mm f/1.8G dobrze nadaje się do fotografowania spektakli i koncertów.

Jak już mówiłem, nie jest to obiektyw idealny – ale przy tej cenie trudno oczekiwać ideału. Nieco zaskakuje lekka dystorsja obrazu, gdyż pod tym względem poprzednia wersja była bez zarzutu. Miłośnikom makrofotografii przeszkadzać może brak pierścienia przysłony, co komplikuje korzystanie z mieszków. Obiektyw jest też nieco większy od poprzednika, ale zyskał na wygodzie użytkowania i budowie mechanicznej. Warto też wspomnieć, że w komplecie otrzymujemy osłonę przeciwsłoneczną i miękki futerał, o czym wielu producentów zapomina nawet przy znacznie droższych obiektywach.

Możliwość fotografowania przy przysłonie f/1.8 daje możliwość wyodrębnienia fotografowanej osoby z tła dzięki małej głębi ostrości.

Przy stosowaniu z korpusem pełnoklatkowym pełnić będzie rolę klasycznego standardu, czyli obiektywu o kącie widzenia zbliżonym do ludzkiego wzroku. Z korpusami z mniejszym przetwornikiem DX jego zastosowanie nie jest już tak oczywiste – kąt widzenia odpowiadający ogniskowej ~75 mm czyni z niego nieco mniej uniwersalny, dość krótki obiektyw portretowy. Biorąc jednak pod uwagę jego cenę, nowego Nikkora można z czystym sumieniem polecić każdemu.
 
Na kolejnych stronach zamieszczamy kilkadziesiąt przykładowych zdjęć wykonanych Nikkorem AF-S 50 mm f/1.8G podłączonym do pełnoklatkowego korpusu Nikon D700.

Plusy:
  • świetna praca pod światło
  • cichy i szybki autofokus
  • bardzo dobra jakość obrazu w centrum kadru
  • dobra jakość obrazu na brzegu kadru
  • dobrze kontrolowana aberracja chromatyczna
  • w komplecie osłona przeciwsłoneczna i pokrowiec
  • bardzo dobry stosunek jakości do ceny
  • ergonomiczna budowa

  • Minusy:
  • na pełnej klatce ostrość obrazu w narożnikach przy otwartej przysłonie mogłaby być lepsza
  • zauważalne winietowanie dla pełnej klatki i otwartej przysłony
  • zniekształcenie geometrii – dystorsja beczkowata niby niewielka, ale nie powinno jej być

  • Dane techniczne
  • Ogniskowa: 50 mm
  • Otwór względny: f/1.8
  • Pole widzenia: 47°
  • Minimalna odległość ostrzenia: 45 cm
  • Skala odwzorowania: 1:6.7
  • Maksymalna wartość przysłony: f/16
  • Liczba listków przysłony: 7
  • Autofokus: SWM
  • Konstrukcja optyczna: 7 elementów w 6 grupach, 1 element asferyczny
  • Średnica filtra: 58 mm
  • Wymiary: 72 x 52,5 mm
  • Waga: 185 g


  • Strona producenta: www.nikon.pl
    Powrót do listy artykułów
    Konkurs  Konkurs
    Nocą wszystko wygląda inaczej

    Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
    Nocą wszystko wygląda inaczej
     
    Ostatnio dodane zdjęcie:
    [30.11.2018]
    Autor:
    Ilona Idzikowska
     
    Dodaj swoje zdjęcie
    Przejdź do galerii
    Poprzednie konkursy
    Nagrody w konkursie

     


    AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
    Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
    Czas generacji: 1.417s.