Pozycja obowiązkowa
Pojawienie się nowej 50-ki to świetna okazja dla posiadaczy amatorskich korpusów Nikona by się przekonać, dlaczego w erze zoomów wciąż produkuje się obiektywy stałoogniskowe. Nie jest to produkt idealny – ale przy tej cenie wart jest każdej wydanej na niego złotówki. Co prawda starsza wersja jest jeszcze tańsza, ale to cena, którą płacimy za napęd autofokusa
SWM. Ten ostatni nie jest co prawda rewelacyjnie szybki, ale za to cichy i precyzyjny. Zupełnie poważnie możemy ostrzec – nawet chwilowe założenie tego szkła zamiast kitowego zoomu może się skończyć tym, iż ten ostatni nie opuści już szuflady… Ostrość obrazu, świetna praca pod światło, dobra plastyka obrazu – z tego trudno zrezygnować.
|
Przyzwoita szczegółowość obrazu przy otwartej przysłonie oraz świetna praca pod światło powodują, że NIKKOR AF-S 50 mm f/1.8G dobrze nadaje się do fotografowania spektakli i koncertów. |
Jak już mówiłem, nie jest to obiektyw idealny – ale przy tej cenie trudno oczekiwać ideału. Nieco zaskakuje lekka dystorsja obrazu, gdyż pod tym względem poprzednia wersja była bez zarzutu. Miłośnikom makrofotografii przeszkadzać może brak pierścienia przysłony, co komplikuje korzystanie z mieszków. Obiektyw jest też nieco większy od poprzednika, ale zyskał na wygodzie użytkowania i budowie mechanicznej. Warto też wspomnieć, że w komplecie otrzymujemy osłonę przeciwsłoneczną i miękki futerał, o czym wielu producentów zapomina nawet przy znacznie droższych obiektywach.
|
Możliwość fotografowania przy przysłonie f/1.8 daje możliwość wyodrębnienia fotografowanej osoby z tła dzięki małej głębi ostrości. |
Przy stosowaniu z korpusem pełnoklatkowym pełnić będzie rolę klasycznego standardu, czyli obiektywu o kącie widzenia zbliżonym do ludzkiego wzroku. Z korpusami z mniejszym przetwornikiem DX jego zastosowanie nie jest już tak oczywiste – kąt widzenia odpowiadający ogniskowej ~75 mm czyni z niego nieco mniej uniwersalny, dość krótki obiektyw portretowy. Biorąc jednak pod uwagę jego cenę, nowego Nikkora można z czystym sumieniem polecić każdemu.
Na kolejnych stronach zamieszczamy kilkadziesiąt przykładowych zdjęć wykonanych Nikkorem AF-S 50 mm f/1.8G podłączonym do pełnoklatkowego korpusu Nikon D700.
Plusy:
świetna praca pod światło cichy i szybki autofokus bardzo dobra jakość obrazu w centrum kadru dobra jakość obrazu na brzegu kadru dobrze kontrolowana aberracja chromatyczna w komplecie osłona przeciwsłoneczna i pokrowiec bardzo dobry stosunek jakości do ceny ergonomiczna budowa
Minusy: na pełnej klatce ostrość obrazu w narożnikach przy otwartej przysłonie mogłaby być lepszazauważalne winietowanie dla pełnej klatki i otwartej przysłonyzniekształcenie geometrii – dystorsja beczkowata niby niewielka, ale nie powinno jej być
Dane techniczne Ogniskowa: 50 mmOtwór względny: f/1.8Pole widzenia: 47°Minimalna odległość ostrzenia: 45 cmSkala odwzorowania: 1:6.7Maksymalna wartość przysłony: f/16Liczba listków przysłony: 7Autofokus: SWMKonstrukcja optyczna: 7 elementów w 6 grupach, 1 element asferycznyŚrednica filtra: 58 mmWymiary: 72 x 52,5 mmWaga: 185 g
Strona producenta: www.nikon.pl