Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Edycja obrazu  >  Narzędzia do edycji  >  Recenzja: Adobe Photoshop Elements 6.0 – rozbudowane narzędzie w polskiej wersji językowej


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Pierwszy aparat wykonujący zdjęcia barwne dzięki separacji światła na składowe RGB powstał już w 1904 roku?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Recenzja: Adobe Photoshop Elements 6.0 – rozbudowane narzędzie w polskiej wersji językowej
Autor: Jarosław Zachwieja



No gdzie to było – przeszukiwanie zbiorów
Oczywiście najwymyślniejszy nawet system katalogujący byłby bezużyteczny bez narzędzi filtrowania i wyszukiwania danych. Użytkownik najnowszego Photoshopa Elements nie będzie miał tu raczej powodów do narzekań.

Wyszukiwanie fotografii ułatwia wyświetlanie przy nazwach ich albumów i słów kluczowych automatycznie generowanych miniatur. Pozwala to łatwiej orientować się w zawartości danej grupy katalogowej.

Wyszukiwać możemy obiekty z konkretnych albumów i oznaczone interesującymi nas słowami kluczowymi – robimy to klikając pustą przestrzeń po lewej stronie interesującego nas hasła. Ponadto w menu Znajdź znajduje się bogata kolekcja narzędzi do przeszukiwania kolekcji: według dat, kolejności zaimportowania, typu plików, metadanych EXIF i wielu innych. Możliwe jest też wyróżnienie zdjęć nieoznaczonych metadanymi a także nienależących do żadnego albumu. Bogactwa możliwości mogą pozazdrościć tu nawet użytkownicy tak bardzo chwalonego przez nas w tym zakresie Lightrooma.

Kalendarz to bardzo użyteczny tryb wyświetlania zdjęć. Działa także jako podręczny organizer.

Ostatnią możliwością organizacji zdjęć jest Widok daty, czyli kalendarz wywoływany kombinacją klawiszy [Ctrl] + [Alt] +[D]. Zawiera on nie tylko miniatury zgromadzonych przez nas zdjęć, ale też pokazuje ważne daty, takie jak uroczystości okolicznościowe czy święta państwowe. Pozwala też dodać informacje o rozmaitych istotnych dla nas Zdarzeniach – cyklicznych lub jednorazowych.
 
Do ciekawostek Adobe Photoshop 6.0 należy też fakt, że program ten może posłużyć nie tylko do katalogowania zdjęć, ale też filmów, muzyki i innych zbiorów multimedialnych – są one przez program rozpoznawane i obsługiwane. W menu Widok | Typy multimediów możemy też wybrać, jaki rodzaj danych z naszych zbiorów program ma wyświetlać.

Zróbmy z tym coś – autokorekta
Obowiązująca od wielu lat i mająca silne podłoże praktyczne opinia głosi, iż narzędzia automatycznej korekty zdjęć dostępne w wielu programach są kompletnie nieprzydatnym "bajerem". O tym, że stan ten ulega zmianie świadczą pojawiające się od czasu do czasu programy, które to czy inne zadanie realizują zaskakująco dobrze.

Panel Popraw zawiera narzędzia służące do automatycznej korekty fotografii oraz umożliwia przeniesienie zaznaczonych zdjęć do okna Edytora.


Z prawej strony okna Organizera umieszczono – na podobieństwo Modułów w Lightroomie – przyciski przełączające program pomiędzy czterema trybami pracy. Drugi z nich, zatytułowany Popraw, zawiera podręczny zestaw narzędzi automatycznie korygujących. Pierwszy z nich, czyli "Autokorekta inteligentna" powoduje dopasowanie trzech kluczowych elementów zdjęcia, za które z osobna odpowiedzialne są kolejne dwie opcje: "Autokolor" (korygujący balans kolorów i kontrast) oraz "Autopoziomy" (poprawiający zakres tonalny). Czwarta opcja, "Autokontrast" działa podobnie do drugiej, lecz nie zmienia kolorystyki zdjęcia, natomiast "Autowyostrzanie" wydobywa ze zdjęcia starając się nie doprowadzić do efektu przestrzenia.
 
Następnej z kolei funkcji automatycznego usuwania efektu czerwonych oczu należy – z kilku powodów – poświęcić nieco więcej uwagi. Działa ona całkiem dobrze: test przeprowadzony na serii 48 typowo "imprezowych" zdjęć, z których 30 odznaczało się tą przypadłością, zakończył się poprawną eliminacją "wampirzych ślepi" z około 20 z nich, przy czym całkowita liczba skorygowanych zdjęć wyniosła 26. Znaczy to jednak również, że 1/3 zdjęć nie została pozbawiona efektu czerwonych oczu, a w kilku przypadkach korektę przeprowadzono nieprawidłowo. Błędy najczęściej polegały na błędnym rozpoznaniu jakiegoś elementu zdjęcia jako oka i wyczernieniu go lub korekcie tylko jednej czerwonej źrenicy – ta ostatnia usterka powstawała najczęściej wówczas, gdy fotografowana osoba nie była zwrócona całkowicie twarzą do aparatu.

Z reguły automatyczna korekta zdjęcia przynosi dobre efekty. Fotografie źródłowa i wynikowa łączone są razem w tzw. Stos. Na szczycie stosu domyślnie umieszczany jest obraz ''po obróbce''.

Piszemy o tym tak dokładnie, ponieważ redukcja efektu czerwonych oczu jest zabiegiem, który domyślnie jest domyślnie przeprowadzany podczas importu zdjęć (można go jednak wyłączyć za pomocą odpowiedniego przełącznika w oknie pobierania zdjęć). Warto się więc zastanowić, czy nie wyłączyć tego trybu na stałe, a korekty czerwonych oczu dokonywać tylko na tych zdjęciach, co do których mamy pewność, że jest ona niezbędna oraz sądzimy, że automatyka programu sobie z nią poradzi (jeżeli nie, możemy to zrobić ręcznie – Photoshop Elements 6.0 dysponuje odpowiednimi narzędziami do tego celu).
 
Ostatnie narzędzie – już nie działające automatycznie, lecz często wykorzystywane przy szybkiej obróbce zdjęć – służy do kadrowania fotografii. Obrazy, w których dokonaliśmy jakichkolwiek zmian zostają przez program ułożone w tzw. stosy, czyli zbiory kilku (w tych przypadku dwóch: oryginał i zmieniona kopia) fotografii. Kliknięcie ikony z prawej strony stosu rozwija go i ukazuje wszystkie wchodzące w jego skład fotografie. Narzędzie to jest zaczerpnięte wprost z aplikacji Adobe Lightroom, gdzie nosi ono nazwę Stack. W obu programach pełni ono nieocenione usługi podczas porządkowania fotograficznych archiwów.
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 1.072s.