Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Teoria  >  Pojęcia fotograficzne  >  Do czego służy i jak działa przysłona?


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Znany film Tima Burtona, Gnijąca panna młoda (Corpse bride), nakręcony został cyfrową lustrzanką?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Do czego służy i jak działa przysłona?
Autor: Marcin Pawlak



Otwór względny a jasność obiektywu
Największy możliwy do ustawienia otwór względny (najmniejsza liczba przysłony) nazywany jest jasnością obiektywu. Jest to dość niefortunne określenie, gdyż może być mylone z fotometrycznym pojęciem natężenia światła, jednak powszechnie się przyjęło w żargonie fotograficznym.
 
Obiektywy o dużej jasności (otworze względnym większym niż f:2) to zwykle konstrukcje dość kosztowne, i przeznaczone do specyficznych zastosowań gdzie przydatna jest niewielka głębia ostrości (np. fotografia portretowa) lub fotografowania w warunkach niedostatecznego oświetlenia. Ponieważ przy pełnym otworze przysłony najsilniej uwidacznia się większość wad optycznych obiektywu, ultrajasne obiektywy są dla zwykłego fotoamatora mało przydatne, gdyż i tak większość zdjęć będzie on wykonywał przy przysłonie przymkniętej do f:5.6 lub f:8.
 
Niestety, określenia wartość przysłony i otwór względny są często używane zamiennie, co prowadzi do nieporozumień – należy pamiętać, że zwiększanie otworu względnego oznacza zmniejszanie wartości (liczby przysłony).Innym częstym nieporozumieniem jest twierdzenie, że największym możliwym otworem względnym jest f:1. Tymczasem nic (poza względami technicznymi) nie stoi na przeszkodzie, by konstruować obiektywy o większym otworze względnym. Najjaśniejszym chyba obiektywem, jaki został wyprodukowany był 50 mm Planar f/0.7, wyprodukowany na potrzeby misji kosmicznych NASA, stosowany również w kinematografii, m.in. przez Stanleya Kubricka podczas kręcenia sceny przy świetle świec w filmie "Barry Lyndon". Obiektywy o jasności większej niż f:1 produkowały również firmy takie jak Canon, Rodenstock czy Schneider-Kreuznach.
 
Ponieważ jasność obiektywu (największy otwór względny) należy do jego najważniejszych parametrów, jest on zawsze nanoszony na jego obudowę. Również tutaj spotkać można wiele sposobów zapisu tej wartości, i tak dla obiektywu o ogniskowej 50 mm i świetle f/2 może to być: 50/2, 50 F/2, 50 F2, 50 1:2… Za każdym razem zapis ten znaczy to samo. Oczywiście, niektórzy producenci muszą wprowadzać własną nomenklaturę – i tak Zeiss (a za nim Sony) odwracają kolejność zapisu, mamy zatem również obiektywy takie jak Planar 1.4/50.

Zeiss, jak przystało na potentata optyki, stosuje odmienne oznaczenia obiektywów – maksymalny otwór względny poprzedza ogniskową obiektywu

W amatorskich obiektywach zmiennoogniskowych (oraz znakomitej większości obiektywów wbudowanych w aparaty kompaktowe) maksymalny otwór względny zmniejsza się wraz z wydłużaniem ogniskowej, należało zatem ująć to w oznaczeniu obiektywu. I tu również możemy spotkać się z wieloma wariantami: 28-210 3.5-5.6, 28-210mm 1:3.5-5.6 czy 28-210 F/3.5-5.6. Za każdym razem zapis ten oznacza, że mamy do czynienia z obiektywem o zakresie ogniskowych od 28 do 210 mm, który przy najkrótszej ogniskowej ma otwór względny f/3.5, a przy najdłuższej zwiększa się on do f/5.6.

Typowe oznaczenie amatorskiego zooma zawiera informacje o zakresie ogniskowych oraz maksymalnego otworu względnego.

Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 0.839s.