Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Sprzęt  >  Testy praktyczne  >  Pierwsze wrażenia, pierwsze testy: Sony A900, czyli pełna klatka według Sony


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Aby w aparatach Canon PowerShot sprawdzić, jaka wersja firmware'u jest obecna w aparacie, należy przygotować sobie odpowiednią kartę pamięci?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Pierwsze wrażenia, pierwsze testy: Sony A900, czyli pełna klatka według Sony
Autor: Marcin Pawlak



Aparat dla przyrodnika
Podsumowanie najnowszej lustrzanki Sony nie jest prostym zadaniem. Zwykle bowiem wiadomo, do jakiego użytkownika adresowany jest dany aparat, i jak go zatem oceniać. W wypadku A900 tak jednak nie jest. Z pewnością nie jest to aparat amatorski. By wykorzystać potencjał 24-megapikselowej matrycy korzystać należy z obiektywów najwyższej klasy, a na te amatora zwykle zwyczajnie nie stać. Również gabaryty i waga takiego zestawu dla większości amatorów będą nie do przyjęcia. Zresztą, większość amatorów pełnej klatki wcale nie potrzebuje - więcej na ten temat w artykule Jarka Zachwieji Tęsknota za Kingsajzem - komu potrzebna pełna klatka.
Pewne cechy, jak pełnoklatkowa matryca o dużej rozdzielczości czy świetny jasny wizjer plasują go w kategorii aparatów profesjonalnych. Jednak zawodzący w półmroku autofokus raczej eliminuje go z zastosowań reporterskich, w wielu zastosowaniach przeszkodą będzie również głośno "kłapiące" lustro. W fotografii studyjnej z kolei przeszkodą będzie brak rzeczywistej czułości 100 ISO (że o 50 ISO nie wspomnę…). Nie jest to również aparat dla tych, którzy muszą mieć wszystko "naj" (najnowsze, największe, najbardziej skomplikowane…) – daleko mu do szalonych możliwości konfiguracji aparatów Nikona, brak jakiegokolwiek podglądu na żywo, pomarzyć możemy o kręceniu sekwencji wideo.
 
Czyżby zatem aparat chybiony? Nie, ale decydować się na niego należy po dokładnym przeanalizowaniu własnych potrzeb. Jest to świetny aparat do studia, jeśli możemy pracować przy 200 czy 400 ISO. Pod względem szczegółowości obrazu konkurować może ze tańszymi aparatami średniego formatu za niewielki ułamek ich ceny. W naszych realiach to zaleta nie do przecenienia. Niewielkie (stosunkowo) gabaryty i masa pozwalają bez problemu zabrać go w teren, jest to zatem dobra propozycja dla fotografów przyrody, krajobrazu i architektury.

Plusy:
  • wygodna ergonomiczna obudowa,
  • trzy tryby użytkownika
  • czytelne, funkcjonalne menu,
  • stabilizacja obrazu funkcjonująca z każdym obiektywem,
  • funkcja korekty autofokusa,
  • duży i wyraźny wizjer z wbudowaną przysłoną,
  • wysokiej jakości 3-calowy wyświetlacz,
  • prędkość 5 kl/s w trybie seryjnym,
  • wysoka wydajność zapisu na kartach pamięci,
  • bardzo dobra jakość zdjęć w zakresie 400-800 ISO,
  • przydatna funkcja symulacji ekspozycji.


Minusy:
  • niefunkcjonalny górny wyświetlacz LCD,
  • mała liczba informacji wyświetlanych w wizjerze,
  • niewygodne korzystanie z przycisków WB i ISO,
  • brak funkcji kadrowania na żywo,
  • brak sprzętowo realizowanych czułości poniżej 200 ISO,
  • słaba jakość zdjęć JPEG przy czułościach powyżej 1600 ISO,
  • mała szczegółowość obrazu w stosunku do liczby pikseli przetwornika,
  • mała skuteczność autofokusa przy słabym oświetleniu,
  • znaczne spowolnienie pracy aparatu przy najsilniejszym odszumianiu.

Na kolejnej stronie znajdują się przykładowe zdjęcia wykonane lustrzanką Sony A900.

Strona producenta: www.sony.pl
Cena: ok. 9000 zł

Sony A900 – podstawowe dane techniczne
Mocowanie obiektywu Mocowanie Sony α (zgodność z mocowaniem bagnetowym Minolta typu A); obiektywy DT z ograniczeniami
Współpraca z obiektywami Sonyα i Konica Minolta α/MAXXUM/DYNAX
Przetwornik obrazu 35.9 x 24.0 mm CMOS 'Exmor' ze zintegrowanym przetwornikiem A/C i układem odszumiania
Stabilizacja położenia matrycy SteadyShot INSIDE
Ochrona przetwornika przed zanieczyszczeniami Powłoka antystatyczna na filtrze dolnoprzepustowym i mechanizm wstrząsania przetwornikiem obrazu
Przelicznik ogniskowej 1x
Liczba pikseli przetwornika 25.7 milliona
Liczba efektywnych pikseli 24.6 milliona
Procesor obrazu dwa układy Bionz
Zakres czułości przetwornika 200-3200 ISO (poszerzony do 100-6400 ISO)
Maksymalna rozdzielczość 6048 x 4032 (24M 3:2), 3924 x 2656 (11M APSC)
Autofokus 9-punktowy, centralne pole podwójne krzyżowe, 10 punktów pomocniczych
Migawka Szczelinowa o przebiegu poziomym, zakres czasów otwarcia 1/8000 s – 30 s, B; czas synchronizacji z błyskiem: 1/250 s (1/200 s przy aktywnej stabilizacji obrazu SteadyShot INSIDE)
Pomiar ekspozycji Punktowy, centralnie wazony, 40-polowy matrycowy
Bracketing Ekspozycji Pojedynczy lub ciągły, 3 lub 5 klatek z krokiem 0,3, 0,5, 0,7 2 EV
Redukcja szumów dla długich ekspozycji powyżej jednej sekundy
Redukcja szumów dla wysokich czułości ISO trójstopniowa dla czułości 1600 ISO lub większej
Zdjęcia seryjne 3/5 kl./s
Pojemność bufora RAW: do 12 klatek, cRAW: 25 klatek, RAW+JPEG: 10 klatek, JPEG XFINE: 11 klatek, JPEG FINE: 105 klatek
Tryby użytkownika 3
Wizjer Z pryzmatem pentagonalnym, wymienna matówka, pokycie kadru ok. 100%, powiększenie 0.74x, odległość oczna 20 mm, wbudowana zasłona
Wyświetlacz LCD 3'', 921 tys. punktów (VGA)
Nośnik danych Memory Stick Duo, Memory Stick PRO Duo, Memory Stick PRO-HG Duo Compact Flash Typ I, Typ II (Microdrive), zgodność z UDMA (tryb 5)
Format zapisu zdjęć JPEG, RAW (format ARW2.1), RAW+JPEG
Dodatkowy uchwyt pionowy VG-C90AM
Wymiary 156 x 117 x 82 mm
Waga Bez baterii 850 g, z baterią 895 g
Typ akumulatora InfoLithium NP-FM500H, 7,2 V
Wydajność akumulatora Około 880 zdjęć (pomiar według normy Camera & Imaging Products Association)


Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 0.871s.