Czy wiesz, że ... |
Aby w aparatach Canon PowerShot sprawdzić, jaka wersja firmware'u jest obecna w aparacie, należy przygotować sobie odpowiednią kartę pamięci? |
|
|
Kurs Fotografii Warszawa
|
|
Pierwsze wrażenia, pierwsze testy: Sony A900, czyli pełna klatka według Sony
Autor: Marcin Pawlak
Aparat dla przyrodnika
Podsumowanie najnowszej lustrzanki Sony nie jest prostym zadaniem. Zwykle bowiem wiadomo, do jakiego użytkownika adresowany jest dany aparat, i jak go zatem oceniać. W wypadku A900 tak jednak nie jest. Z pewnością nie jest to aparat amatorski. By wykorzystać potencjał 24-megapikselowej matrycy korzystać należy z obiektywów najwyższej klasy, a na te amatora zwykle zwyczajnie nie stać. Również gabaryty i waga takiego zestawu dla większości amatorów będą nie do przyjęcia. Zresztą, większość amatorów pełnej klatki wcale nie potrzebuje - więcej na ten temat w artykule Jarka Zachwieji Tęsknota za Kingsajzem - komu potrzebna pełna klatka.
Pewne cechy, jak pełnoklatkowa matryca o dużej rozdzielczości czy świetny jasny wizjer plasują go w kategorii aparatów profesjonalnych. Jednak zawodzący w półmroku autofokus raczej eliminuje go z zastosowań reporterskich, w wielu zastosowaniach przeszkodą będzie również głośno "kłapiące" lustro. W fotografii studyjnej z kolei przeszkodą będzie brak rzeczywistej czułości 100 ISO (że o 50 ISO nie wspomnę…). Nie jest to również aparat dla tych, którzy muszą mieć wszystko "naj" (najnowsze, największe, najbardziej skomplikowane…) – daleko mu do szalonych możliwości konfiguracji aparatów Nikona, brak jakiegokolwiek podglądu na żywo, pomarzyć możemy o kręceniu sekwencji wideo. Czyżby zatem aparat chybiony? Nie, ale decydować się na niego należy po dokładnym przeanalizowaniu własnych potrzeb. Jest to świetny aparat do studia, jeśli możemy pracować przy 200 czy 400 ISO. Pod względem szczegółowości obrazu konkurować może ze tańszymi aparatami średniego formatu za niewielki ułamek ich ceny. W naszych realiach to zaleta nie do przecenienia. Niewielkie (stosunkowo) gabaryty i masa pozwalają bez problemu zabrać go w teren, jest to zatem dobra propozycja dla fotografów przyrody, krajobrazu i architektury.
Plusy:
- wygodna ergonomiczna obudowa,
- trzy tryby użytkownika
- czytelne, funkcjonalne menu,
- stabilizacja obrazu funkcjonująca z każdym obiektywem,
- funkcja korekty autofokusa,
- duży i wyraźny wizjer z wbudowaną przysłoną,
- wysokiej jakości 3-calowy wyświetlacz,
- prędkość 5 kl/s w trybie seryjnym,
- wysoka wydajność zapisu na kartach pamięci,
- bardzo dobra jakość zdjęć w zakresie 400-800 ISO,
- przydatna funkcja symulacji ekspozycji.
Minusy:
- niefunkcjonalny górny wyświetlacz LCD,
- mała liczba informacji wyświetlanych w wizjerze,
- niewygodne korzystanie z przycisków WB i ISO,
- brak funkcji kadrowania na żywo,
- brak sprzętowo realizowanych czułości poniżej 200 ISO,
- słaba jakość zdjęć JPEG przy czułościach powyżej 1600 ISO,
- mała szczegółowość obrazu w stosunku do liczby pikseli przetwornika,
- mała skuteczność autofokusa przy słabym oświetleniu,
- znaczne spowolnienie pracy aparatu przy najsilniejszym odszumianiu.
Na kolejnej stronie znajdują się przykładowe zdjęcia wykonane lustrzanką Sony A900.
Strona producenta: www.sony.pl
Cena: ok. 9000 zł
Sony A900 – podstawowe dane techniczne |
---|
Mocowanie obiektywu | Mocowanie Sony α (zgodność z mocowaniem bagnetowym Minolta typu A); obiektywy DT z ograniczeniami | Współpraca z obiektywami | Sonyα i Konica Minolta α/MAXXUM/DYNAX | Przetwornik obrazu | 35.9 x 24.0 mm CMOS 'Exmor' ze zintegrowanym przetwornikiem A/C i układem odszumiania | Stabilizacja położenia matrycy | SteadyShot INSIDE | Ochrona przetwornika przed zanieczyszczeniami | Powłoka antystatyczna na filtrze dolnoprzepustowym i mechanizm wstrząsania przetwornikiem obrazu | Przelicznik ogniskowej | 1x | Liczba pikseli przetwornika | 25.7 milliona | Liczba efektywnych pikseli | 24.6 milliona | Procesor obrazu | dwa układy Bionz | Zakres czułości przetwornika | 200-3200 ISO (poszerzony do 100-6400 ISO) | Maksymalna rozdzielczość | 6048 x 4032 (24M 3:2), 3924 x 2656 (11M APSC) | Autofokus | 9-punktowy, centralne pole podwójne krzyżowe, 10 punktów pomocniczych | Migawka | Szczelinowa o przebiegu poziomym, zakres czasów otwarcia 1/8000 s – 30 s, B; czas synchronizacji z błyskiem: 1/250 s (1/200 s przy aktywnej stabilizacji obrazu SteadyShot INSIDE) | Pomiar ekspozycji | Punktowy, centralnie wazony, 40-polowy matrycowy | Bracketing Ekspozycji | Pojedynczy lub ciągły, 3 lub 5 klatek z krokiem 0,3, 0,5, 0,7 2 EV | Redukcja szumów dla długich ekspozycji | powyżej jednej sekundy | Redukcja szumów dla wysokich czułości ISO | trójstopniowa dla czułości 1600 ISO lub większej | Zdjęcia seryjne | 3/5 kl./s | Pojemność bufora | RAW: do 12 klatek, cRAW: 25 klatek, RAW+JPEG: 10 klatek, JPEG XFINE: 11 klatek, JPEG FINE: 105 klatek | Tryby użytkownika | 3 | Wizjer | Z pryzmatem pentagonalnym, wymienna matówka, pokycie kadru ok. 100%, powiększenie 0.74x, odległość oczna 20 mm, wbudowana zasłona | Wyświetlacz LCD | 3'', 921 tys. punktów (VGA) | Nośnik danych | Memory Stick Duo, Memory Stick PRO Duo, Memory Stick PRO-HG Duo Compact Flash Typ I, Typ II (Microdrive), zgodność z UDMA (tryb 5) | Format zapisu zdjęć | JPEG, RAW (format ARW2.1), RAW+JPEG | Dodatkowy uchwyt pionowy | VG-C90AM | Wymiary | 156 x 117 x 82 mm | Waga | Bez baterii 850 g, z baterią 895 g | Typ akumulatora | InfoLithium NP-FM500H, 7,2 V | Wydajność akumulatora | Około 880 zdjęć (pomiar według normy Camera & Imaging Products Association) | | |
Powrót do listy artykułów
|
|
Konkurs
| |
|
|
Nocą wszystko wygląda inaczej
|
|
Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
|
|
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
|
|
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
|
|
|
|