Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Edycja obrazu  >  Warsztaty  >  Warsztat: Zdjęcie z kolekcji dziadka


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Znany film Tima Burtona, Gnijąca panna młoda (Corpse bride), nakręcony został cyfrową lustrzanką?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Warsztat: Zdjęcie z kolekcji dziadka
Autor: Jarosław Zachwieja
Fotograficzny styl retro ma w sobie coś magicznego. Stare, wyblakłe, a niekiedy pogięte fotografie mają więcej uroku, niż niejeden nowoczesny obrazek. Często jednak, gdy sami próbujemy wykonać zdjęcie stylizowane na wiekowe, efekty naszych działań okazują się być dalekie od ideału. Z naszego warsztatu dowiecie się, jak można uporać się z tym zadaniem.

« poprzednia strona 1|2|3 następna strona »

Wbrew temu, co sądzi wielu fotoamatorów (i co bezustannie próbują nam wmówić producenci aparatów cyfrowych, podsuwając w swoich produktach tryby fotografii w odcieniach sepii), aby nadać fotografii stary wygląd nie wystarczy jedynie zmodyfikować jej kolorystykę. Na fotografię w stylu retro składa się bowiem wiele jej cech. Naszym zadaniem będzie w pierwszej kolejności wykonanie takiego ujęcia, jakie mogło powstać ponad pół wieku temu, następnie odpowiednie "wywołanie" go, a na koniec zasymulowanie niszczącego (czy też w tym przypadku "uszlachetniającego") działania czasu.

Fotografujemy
Pierwszy etap naszego zadania na pozór wydaje się prosty, jednak w rzeczywistości wcale taki nie jest. Nawet jeżeli łatwo jest znaleźć w swojej miejscowości miejsce wyglądające, jakby istniało ono w niezmienionej formie od stu lat, to zazwyczaj znajduje się tam mnóstwo drobniejszych nowoczesnych obiektów: samochodów, znaków drogowych lub koszy na śmieci.
 
Osobną sprawą jest format zdjęcia. Zwłaszcza, jeżeli zależy nam na wykonaniu papierowej odbitki naszego dzieła, powinniśmy zadbać o to, aby miało ono proporcje kadru 4:3, a jeszcze lepiej 3:2. Zdjęcia o innych proporcjach boków były wprawdzie wówczas spotykane (dotyczy to zwłaszcza zdjęć panoramicznych), jednak nie były one często spotykane na ścianach mieszkań zwyczajnych domów i kamienic.

Zdjęcie źródłowe. Z lewej strony nowoczesny widoczny jest nie pasujący do całości element w postaci budowlanego ''żurawia''.

Przedstawiona powyżej, służąca za przykład w naszym warsztacie fotografia wrocławskiego Ostrowia Tumskiego obarczona jest obydwiema wspomnianymi przed chwilą wadami. Ma panoramiczne proporcje boków 17:9, a z lewej strony widoczny jest w oddali nowoczesny dźwig budowlany. Aby nasza widokówka nadawała się do zamiany na pocztówkę w stylu retro, będziemy musieli przyciąć lewą stronę ujęcia oraz – dla zachowania równowagi – kawałek prawej. Zdjęcie przekadrowane do proporcji 3:2 jest gotowe do dalszej obróbki.

Zdjęcie z proporcji krawędzi 17:9 przekadrowane do formatu 3:2.

Wskazówka: Korzystając z Photoshopa łatwo możemy uzyskać kadr o zadanych proporcjach na bazie istniejącego wcześniej ujęcia. Po włączeniu narzędzia Kadrowanie (Crop Tool), na górnej belce w polach Szerokość (Width) oraz Wysokość (Height) podajemy proporcje boków. Ważne jest, aby do podanych liczb dodać jednostkę inną niż domyślnie ustawiane przez program piksele (px), a następnie upewnić się, że w polu Rozdzielczość (Resolution) nie została wpisana żadna wartość. Inaczej zdjęcie po przekadrowaniu zostanie automatycznie pomniejszone lub powiększone do zadanych rozmiarów.

Zasiadamy w "ciemni"
Naturalnie "wywołując" naszą cyfrową fotografię nie będziemy korzystać z chemicznych odczynników, lecz dobrodziejstw programu graficznego – w tym przypadku Photoshopa. W pierwszej kolejności zadbamy o odpowiedni papier dla naszego zdjęcia i stworzymy ramkę. W fotografii z dawnych lat ramka wokół właściwego obrazka była bowiem niemal taką samą oczywistością jak monochromatyczna tonalność.
 
Trzymając wciśnięty klawisz [Alt] klikamy dwukrotnie ikonę kłódki znajdującej się obok napisu Tlo (Background) na warstwie ze zdjęciem – w efekcie kłódka zniknie. Następnie odnajdujemy w menu opcję Obrazek | Wielkość obrazka (Image | Canvas Size) i podajemy nowe parametry szerokości i wysokości kolejno o około 4 i 5 procent większe od pierwotnych.

Zwiększając rozmiar pola z obrazem o określoną wartość pamiętajmy o uaktywnieniu opcji Relative, gdyż w innym przypadku zamiast rozszerzyć zdjęcie o ramkę skurczymy je.

Po dodaniu – pustej jeszcze – ramki powinniśmy utworzyć nową warstwę i wypełnić ją odpowiednim kolorem. Wciskamy kombinację klawiszy [Ctrl] + [Shift] + [N] i nowo utworzoną warstwę przesuwamy na sam dół. Następnie wybieramy narzędzie do wypełniania powierzchni jednolitym kolorem, czyli Wiadro (Solid Bucket) i definiujemy kolor wypełnienia wartościami R: 245, G:235, B:225. Po wypełnieniu pustej warstwy zobaczymy, że zdjęcie z otacza ramka o przyjemnym, kremowym odcieniu starego papieru fotograficznego.
« poprzednia strona 1|2|3 następna strona »
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 1.091s.